Gå til innhold

Boccia


favn

Anbefalte innlegg

Her spilles boccia med stor glede. Men vi strides om reglene...

Finner bare lenker til mesterskap, store klubber o.l.

Har du amatør-reglene i kortformat eller en snæksi lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Petanque

Takk skal du ha:)

Er dette de samme regler som det spilles etter på kontinentet?

Nei, i Europa spilles stort sett Petanque, med stålkuler på sand/grusbane (slik som alle voksne/eldre menn i Frankrike spiller om ettermiddagen).

I motsetning til Boccia, som spilles med trekuler på gress. Reglene er nokså forskjellige (selv om det tydeligvis har utgangspunkt i samme spill, med en liten kule(grisen) og flere lag som spiller med større kuler.

Du finner link til Petanqueregler osv her:

http://www.sportalen.no/peta.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i Europa spilles stort sett Petanque, med stålkuler på sand/grusbane (slik som alle voksne/eldre menn i Frankrike spiller om ettermiddagen).

I motsetning til Boccia, som spilles med trekuler på gress. Reglene er nokså forskjellige (selv om det tydeligvis har utgangspunkt i samme spill, med en liten kule(grisen) og flere lag som spiller med større kuler.

Du finner link til Petanqueregler osv her:

http://www.sportalen.no/peta.htm

Hei, Takk for interessante opplysninger :)

Kan du gi meg korrekt uttale av Petanque?

Jeg skjønner nå at den varianten nordmenn flest, inklusive meg selv, prøver oss på er en hybrid av Boccia og Petanque - det vil si enkeltpersoner eller lag som spiller med stålkuler og en liten kule ('jack'?) på gress. Det skal altså være trekuler på gress... Hm. Det er egentlig greit å forstå skilnaden på kuler og underlag når du nå først har gjort det klart.

Skal lete opp trekuler ved første anledning og spare stålkulene til badestranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petanque

Hei, Takk for interessante opplysninger :)

Kan du gi meg korrekt uttale av Petanque?

Jeg skjønner nå at den varianten nordmenn flest, inklusive meg selv, prøver oss på er en hybrid av Boccia og Petanque - det vil si enkeltpersoner eller lag som spiller med stålkuler og en liten kule ('jack'?) på gress. Det skal altså være trekuler på gress... Hm. Det er egentlig greit å forstå skilnaden på kuler og underlag når du nå først har gjort det klart.

Skal lete opp trekuler ved første anledning og spare stålkulene til badestranda.

Petanque uttales 'petank'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Petanque

Hei, Takk for interessante opplysninger :)

Kan du gi meg korrekt uttale av Petanque?

Jeg skjønner nå at den varianten nordmenn flest, inklusive meg selv, prøver oss på er en hybrid av Boccia og Petanque - det vil si enkeltpersoner eller lag som spiller med stålkuler og en liten kule ('jack'?) på gress. Det skal altså være trekuler på gress... Hm. Det er egentlig greit å forstå skilnaden på kuler og underlag når du nå først har gjort det klart.

Skal lete opp trekuler ved første anledning og spare stålkulene til badestranda.

Stålkulene gjør seg ikke helt på stranden heller, men på et flatt, hardt underlag uten gress eller asfalt, som en gårdsplass, veistump eller slike plasser som alle franske byer har midt i, til nettopp å spille petanque på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...