Gå til innhold

Far skal også ha baby.


Gjest Og jeg skal ha baby

Anbefalte innlegg

Gjest Og jeg skal ha baby

Jeg har forstått at dem diskuterer en viss permisjon far må ta ut. MÅ far ta ut permisjon? Vil dette berøre mors permisjon? NÅR kan far ta ut permisjon, og for hvor LANG TID? Vil far få noen penger for dette, eller vil hans månedsinntekt denne mnd gå TAPT? De kan vel ikke TVINGE noen i ULØNNET permisjon? Hvordan er reglene blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med at du har hørt om KrF sitt forslag om å utvide permisjonen med et par måneder, og at denne utvidelsen skal være forbeholdt far. Det vil si at pappapermisjonen som nå er på 4 uker, blir utvidet til ca 3 måneder.

Pappapermisjon er betalt, enten 80% av full lønn (hans lønn begrenset oppad til 6G, noen arbeidsgivere betaler også mellomlegget over 6G) eller 100%, det avhenger av om mor har tatt 80% eller 100%.

Det nye forslaget, som ikke er vedtatt ennå, vil gjøre at mor får like lang permisjon som før, mens utvidelsen vil være forbeholdt far. MED lønn så klart.

Verden går heldigvis framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Dersom begge foreldrene har rett på fødselspenger er 4 uker forbeholdt far. Har mor hatt mer enn 75% stilling får far full lønn i disse fire ukene. Perioden kan deles opp helt ned til enkeltdager - eller far kan ta fedrekvoten istedet for ferie. Ukene faller vekk hvis far ikke tar dem ut og man heller ikke får overført dem til mor (etter søknad til trygdekontoret).

Se detaljene her: http://trygdehjelpen.no/fodsel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...