Gå til innhold

Hvor mye skal jeg ta for utleie av leiligheten min?


Gjest sandex

Anbefalte innlegg

Gjest sandex

Jeg har en kjellerleilighet på 80 m2, i mitt nye hus som jeg skal flytte inn i om ca. 14 dager.

Den er inkludert hvitevarer og litt møbler. Høy standard. 2 soverom.

Vi bor ca. 3 min. kjøring fra en liten by.

Hva tar dere i husleie der ute? Hva er levelig for en liten familie å måtte betale?

Ønsker tips fra både leiere og utleiere om pris - og hva dere evt. forventer ellers når dere skal leie en leilighet..

På forhånd takk for hjelpen :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sandex

Hehe.. En bitteliten by!

Trenger vel ikke fortelle noe mer. Det er på vestlandet, så det er langt til nærmeste storby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kjellerleilighet på 80 m2, [...] inkludert hvitevarer og litt møbler. Høy standard. 2 soverom. Vi bor ca. 3 min. kjøring fra en liten by."

Det er veldig vanskelig å si noe bastant så lenge man ikke vet hvor du bor. I Oslo, der jeg bor, vil en slik leilighet lett kunne leies ut for 8000 kr/mnd, iallfall dersom huset ligger noenlunde sentralt til. Andre steder i landet er leieprisene genelt mye lavere enn her, og hva man krever må selvsagt tilpasses deretter.

"Hva tar dere i husleie der ute?"

Vi leide tidligere ut en hybel (felles bad med oss) i leiligheten vår sentralt i Oslo for 3300 kr/mnd. Hybelen er på ca. 30 m2, og har hybelkjøkken, og vi kunne fått minst en tusenlapp mer for den, men vi valgte heller å være litt snille ettersom vi hadde råd til det, og vi godt husker hvor vanskelig det er å finne noe til en levelig pris som student.

Om en stund flytter vi inn i hus (nesten like sentralt), og kommer til å leie ut kjelleretasjen (ca. 55 m2, deler ingenting med oss). Vi kommer ikke til å ta mer enn max 5000 kr/mnd for den, det er mulig vi kunne fått mer.

"Hva er levelig for en liten familie å måtte betale?"

Det vil jo variere etter familiens økonomi :)

Det jeg synes er enda viktigere enn å få inn mest mulig på utleie, er å finne noen som fungerer godt som leietaker. Altså noen som betaler når de skal, holder leiligheten i ok stand, som langtidsleier, og som er greie å ha som naboer (ekstra viktig når man har leietaker boende i eget hus). Jeg vil iallfall heller leie ut litt billigere, og ha fornøyde, stabile leietakere enn å dra inn mest mulig penger.

"Ønsker tips fra både leiere og utleiere om pris - og hva dere evt. forventer ellers når dere skal leie en leilighet.."

Jeg har tidligere vært leietaker flere steder, og det som var viktig for meg var å ha en skikkelig avtale (standardkontrakt), privatliv, og en utleier som fulgte opp pliktene sine og forventet det samme fra meg, samt muligheten for å kunne diskutere seg fram til løsninger på uforutsette ting som måtte dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok fortelle hvilken by..

Vi leier ut vår kjellerleilighet for 5500.- inkl. strøm.

65 kvadrat.

Også nær en liten by.

Og det er 15 min. til Oslo sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Det er vanskelig å si pris egentlig. Et sted mellom 3000 og 5000 kanskje.

Men se i avisen hva tilsvarende leiligheter går for. Da får du en god anelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier ut en leillighet i huset vårt. Denne har 2 soverom, bra standar, 62.5m2 BOA og noen hvitevarer.

For denne får vi 3000kr i mnden. Vi bor på et tettsted i sør-Rogaland, hvor det er i underkant til 2 mil til nærmeste by, men leiemarkede i denne byen har tilsvarende utleiepriser som vi får for vår leillighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 75 kvm

vi leier ut andre etg. på 75 kvm. ett soverom, stue og spisestue, kj. og lite bad. Her får vi 6500,- men kunne ha fått mer

Anbefaler deg å se i lokalavisen for å se hva andre tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...