pegu Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Jeg har en datter som har vært på feriereise til en mindre turistby på kysten av Romania.Der har hun fått utført en mindre tatoering på ryggen. Tilsynelatende foregikk tatoeringen under betryggende hygieniske forhold. Personen som utførte tatoeringen benyttet hansker og kunne vise til at alle papirer var i orden. Hun har i ettertid blitt usikker på dette fordi hun nå bare tror at nålende ble kokt mellom hver behandling. Hun har blitt engstelig og lurer på om hun bør HIV teste seg eller få utført andre helsekontrtoller. Hvor stor er sjansen for at hun kan ha blitt smittet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61938-tatoering-og-fra-for-hiv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Det er desverre påvist at HIV infeksjon (og enkelte andre infeksjoner som overføres ved blod, f. eks. Hepatitt av og til overføres ved tatovering. Jeg er overbevist om at de fleste som utfører tatovering, i alle fall i Europa, er klar over denne faren og gjør det de kan for å unngå smitte. Blir de tatt er det slutt på aktiviteten deres. Jeg er derimot ikke sikker på situasjonen i Romania, når det gjelder utbredelse av HIV. Etter ganske rystende beskrivelse av infeksjon i barnehjem i de tidlige HIV tider har det vært stille om dette landet, og sannsynligvis er det en lav forekomst. For å prøve å svare på ditt konkret spørsmål, er det ikke mulig å utelukke smitte bare på grunnlag av beskrivelsen, men sjansene er meget små. Jeg ville anbefale å ta en blodprøve noen uker etter hendelsen for sikkerhets skyld. Ellers blir det ikke mulig å bli kvitt mistanken. Sikker svar får du hvis du tar prøve etter ca 8-10 uker. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61938-tatoering-og-fra-for-hiv/#findComment-270844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.