Gå til innhold

Trenger hjelp! (langt)


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått meg ny PC, skrudd den sammen, og var så fornøyd når jeg klarte å få den til å funke.

Men problemene melder seg selvsagt stadig, og de ligger stort sett i installasjoner av hardware og programmer.

F.eks. tenkte jeg å bruke win98 som operativsystem grunnet at jeg hadde dette fra før, og tenke å spare noen tusenlapper på å slippe å kjøpe nytt. Selv om selvsagt XP hadde vært å foretrekke.

Den windowsversjonen jeg har nå er en jeg fikk med min gamle PC, som jeg kjøpte i 1998.

Så til problemet: Windows98 ble installert helt i henhold til hvordan det skulle gjøres, og jeg var så fornøyd når jeg endelig hadde en ny pc som jeg til og med hadde klart å sette sammen selv, men problemene begynte når jeg skulle installere Audio driveren fra disketten til hovedkortet (har et ABIT BD711 hovedkort med integrert lydkort). Den ville ikke fullføre operasjonen og jeg fikk følgende melding:

Valcx95.inf not found

Det var ikke sånn det skulle foregå i forhold til manualen, og etter litt knoting uten resultat tenkte jeg at jeg kunne gå online for å spørre om råd her.

Jeg måtte dermed skru inn nettverkskortet mitt, og sette i gang. Jeg skrudde på maskinen og nettverkskortet ble funnet. Alt gikk smertefritt helt til jeg fikk beskjed om å velge driver til ethernet-kortet. Jeg fikk beskjed om å sette inn Win98 CDen for å finne en driver, men der var det ingen driver. I stedet ble det masse kluss, og hver gang jeg nå skrur på maskinen får jeg opp en lang regle i dos-modus om at noen filer mangler:

Regla lyder som følger:

Finner ikke en enhetsfil som trengs for windows eller et windowsprogram.

Registeret eller system.ini har referanser til denne enhetsfilen, men enhetsfilen mangler.

Hvis du slettet denne filmen med vilje, bør du prøve å avinstallere det tilknyttede programmet ved hjelp av avinstaleringsprogrammet som fulgte med.

Hvis du vil bruke programmet som er tilknyttet denne enhetsfilen kan du prøve å installere programmet på nytt for å erstatte filen som mangler.

vnetsup.vxd

Trykk en tast for å fortsette_

Tasten blir selvsagt trykket, og jeg må gjenta dette flere ganger for å komme meg videre. Da får jeg denne meldingen:

kan ikke laste biblioteket for dynamiske msnp32.dll

systemet finner ikke angitt fil.

Alle eller noen av funksjonene er utilgjengelige:

Microsoft network.

Mine spørsmål:

1: Kan den windows98 CDen som fulgte med min forrige maskin være en ufullstendig versjon, som rett og slett mangler filer og drivere og annet når jeg bruker den på en annen PC?

Tanken slo meg når brodern sa at dette i hvertfall gjaldt den CDen han har fått med sin PC. I tillegg så jeg at f.eks. kabal ikke finnes på denne windowsversjonen, så det må jo være noe som mangler her?

2: Skal denne driveren jeg trenger for å f.eks. installere nettverkskortet i utgangspunktet ligge på operativsystemet? Det virker jo sånn i og med at jeg får beskjed om å sette inn WIN98 CD for å finne denne driveren.

3: Dersom jeg har en ufullstendig versjon av 98, er det da vanlig at drivere og andre essensielle filer mangler?

4: Vil problemene løse seg ved at jeg skaffer Win XP?

5: Hva betyr denne meldingen jeg får når jeg fra hovedkortet sin CD prøver å installere audio driveren.

Melding: Valcx95.inf.not found

Dersom dere sitter med annen relevant informasjon som kan hjelpe meg, er jeg selvsagt taknemelig for hjelp!

Takk til dem som gadd å lese så langt, og så håper jeg at jeg kan få noe hjelp her. Jeg var så frustrert i går at jeg var på nippet til å kaste PCen ut av vinduet (fakta faen!).

(Innlegget blir postet både på åpent og dataforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest metronom

Jeg tror faktisk du vil spare mer på å kjøpe en av de nyere windowsversjonene, enn på å legge inn win98. Win2000 f.eks. er _mye_ mer stabil enn 98. Selv hadde jeg ihvertfall ikke lagt inn 98-versjonen på noen ny pc nå. Jeg skiftet fra win98 til 2000 for et halvt år siden, og det angrer jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk du vil spare mer på å kjøpe en av de nyere windowsversjonene, enn på å legge inn win98. Win2000 f.eks. er _mye_ mer stabil enn 98. Selv hadde jeg ihvertfall ikke lagt inn 98-versjonen på noen ny pc nå. Jeg skiftet fra win98 til 2000 for et halvt år siden, og det angrer jeg ikke på.

Det er det jeg vurderer å gjøre, men kan dette være problemet?

Kjipt å kjøpe noen dyr Windowsversjon, og så er det noe annet som er feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg vurderer å gjøre, men kan dette være problemet?

Kjipt å kjøpe noen dyr Windowsversjon, og så er det noe annet som er feil..

Jeg tror du kan slippe litt billigere fra det hvis du har Windows 98 fra før. Da kan du nemlig kjøpe en "oppgradering". Det gjorde jeg for et års tid siden.

Men kanskje du kan laste ned det som mangler på CDen din fra Microsoft sine hjemmesider? Du har jo et lisensnummer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan slippe litt billigere fra det hvis du har Windows 98 fra før. Da kan du nemlig kjøpe en "oppgradering". Det gjorde jeg for et års tid siden.

Men kanskje du kan laste ned det som mangler på CDen din fra Microsoft sine hjemmesider? Du har jo et lisensnummer...

Jeg ringte komplett.no, og siden jeg for noen få dager siden bestilte omtrent komplett pc derfra, så får jeg kjøpt XP ganske billig. 1000 kroner og så har jeg det i postkassa om få dager.

Grei nok deal det, og så får jeg bare fram til da drite i å ha pc hjemme. Bør vel overleve det siden jeg likevel jobber hver dag og har pc her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...