Gå til innhold

lavt jernlager,normal blodprosent

Anbefalte innlegg

Lurer på hva dette er.

I april i år fikk jeg brev av lege om at jernprosenten var for lav.Jeg drakk jernekstrakt til i høst,og prosenten viste 12,8,og det var bra sa legen.Nå har jeg fått brev av sykehuslegen,og hun skriver at jeg har lavt jern i serum,og jeg måtte begynne med jerntilskudd igjen.

Kan en lege forklare meg litt om dette?

Hun som tok blodprøver av meg,sa at jernprosenten kunne bli for høy,når jeg nå begynner med jerntilskudd igjen,og da kunne det bli mer bakterier i kroppen av det.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å unngå problemene det vil medføre?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6223-lavt-jernlagernormal-blodprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Curli. kroppen trenger et visst lager av jern for å opprettholde produksjon av røde blodlegemer, dvs. holde blodprosenten oppe. Mange hr fin blodprosent, men lavt jernlager, disse vil være utsatt for at blodprosenten synker dersom en blødning oppstår, fordi kroppen ikke har jern nok til å produsere nye blodceller. mange jenter med kraftig mens trenger jevnlig jerntilskudd. Jerntilskudd kan gi litt forstoppelses-plager, ellers ikke bivirkninger. man bør kontrollere at jernlageret ikke blir for høyt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allemennmedisin og idrettslege

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...