Gå til innhold

Rampestreker


Zirine

Anbefalte innlegg

Fortell om favorittrampestrekene fra da du var liten. Det skal ut på web :)

Hvilke vil du lære bort til dine barn og hvilke ser du helst at de ikke vet noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ikke så veldig rampete som barn, men hadde noen lysglimt.

Da jeg var ca 10 år, fikk jeg kusinen min med på et lite stunt. Vi var på landet, og der er det mye hoggorm. Vi fant en overkjørt rett ved postkassestativet, og løftet, ved hjelp av en pinne, ormen opp i postkassen til naboen.

Postkassene sto litt uti grøften, og det var langt enklere å kjenne etter brev med hånden enn det var å kikke oppi.

Vi hørte aldri noe, men regner med at hånden til nabomannen (en barsking av en gammal kar) var i nærkontakt med ormen. Om ikke det var postmannen som fant den da....

Æsj i alle fall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Jeg var et kjedelig barn! Vi kasta snøballer, dro isopor over vindusrutene, limte fast ringeklokkene i blokka (den gang det gikk an), dro pengebøker...Å ja, engang, he,he skøyt jeg ei pil i ryggen på ei heslig jente. Det var, når jeg tenker meg om, litt ok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..jeg vet ikke om det kan kalles rampestrek, men da jeg var yngre på sommerferie i nord, lå kusinen min og sov i stolen. Jeg hentet sminke, og gjorde henne blendende vakker *kremt*, og deretter røsket jeg i henne og sa at mor (bestemor) ville vi skulle forte oss i butikken og kjøpe melk. Hun løp ut sammen med meg uten å se seg i speilet..*knis*...og jeg flirte hele veien til, i og fra butikken.

Ellers har vi jo de vanlige, epleslang, ringe på og stikke av, kle seg ut som mannen med ljåen på en øde landevei og skremme småunger om kvelden, draputter på dører og tyveri av veiskilt, kondomautomater og tyggismaskiner. Veldig ordinært....men moro =)

Barna mine får gjerne gjøre rampestreker sålenge det ikke går på helsa løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en husstell-lærerinne med eget pæretre i hagen.

Hver høst måtte vi således lage alt som gikk an å lage med pærer på skolekjøkkenet.

Jeg og en venninde var så dritlei pærer at vi gikk innom hagen hennes en natt og spiste en bit av alle pærene på treet hennes (mens de fremdeles hang der).

Det ble ikke noen pærer på skolekjøkkenet den høsten:-).

Ellers har jeg to brødre som var notoriske ramp.

Deres mest alvorlige pøbelstrek var en gang de hadde funnet et bildekk som de fant ut at de skulle rulle ned en laaang og kjempebratt bakke.

Denne bakken ender på Ringveien som går rundt Oslo.

Heldigvis for mine brødre var det en kar som hadde parkert bilen sin i bakken rett før de rulla dekket nedover, og som åpnet døren idet dekket kom.

Han fikk sitt livs største overraskelse da dekket dro døra av hengslene, men dekket ble heldigvis stoppet på sin ferd mot Ringveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanya1365380060

Oi, jeg var en liten rakker jeg når jeg tenker etter..:)

Har gjort mye rart, men det mest uskyldige, og det jeg husker nå, er vel bla at jeg skamklipte søsteren min opptil flere ganger,fikk kusinen min til å sette seg på en liggende,vill ku som straks reiste seg og ble helt vill til kusinen min datt av med et brak rett i en kuruke...Jeg, sammen med venner har dratt den lommebok-liggende-i-vei-med-usynlig-tråd greia maange ganger, og har blitt jaget rundt av illsinte, rundlurte mennesker pga dette!

Jeg har rømt hjemmefra, med en koffert større enn meg selv, kun pakket med truser og sokker da jeg var rundt 5-6 år, ..ble så sliten at jeg snudde og gjemte meg i hagen istedet..

Jeg har trillet barnevogn med søster og søsters venninne utfor en stor trapp, men da var jeg liten og hadde ingen aning om at det var farlig-tvert imot!(heldigvis ble ingen skadet!)

Jeg, sammen med venner,har kastet sten og sprutet vann på kjørende biler fra et skjulested, ringt på dører og stukket av (såkalt ring-pigg),syklet igjennom sovende nabolag midt på natten og bråket så mye som mulig så de fleste kom stormende ut rasende, limt tykk teip over alle knappene til ringe på-funskjonen i borettslag så de ringte konstant til noen fikk fjernet teipen, surret dopapir rundt biler, gått rundt på dører og sunget, og påstatt at vi samlet inn penger til redd barna, når formålet egentlig var å samle inn penger så vi kunne kjøpe godteri..utløst brannalarm på skolen osv osv..

Dette er noe av det jeg kom på i farta, som jeg har gjort da jeg var liten og da jeg gikk i barneskolen, er snill som et lam nå da..nesten..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg alltid var snill når jeg var barn. Gjorde aldri noe veldig galt, i hvertfall ikke utenom det normale.

Vi holdt engang på å drepe en kompis i en drikkelek da man måtte velge ut en person som skulle drikke og alle valgte han. 1 liter Jeger på 30 min var resultatet, og fyren holdt på å dø. Men jeg var vel ikke liten når jeg var rundt 20 år gammel :)

Jeg var skremmende snill når jeg var barn for jeg kommer ikke på noe utenom det vanlige.

Jaja, får håpe mine barn blir like snille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel bare lært bort sånne tradisjonelle rampestreker som epleslang, og "ring og pigg" :-). En gang holdt sønnen min på å få juling av ei kjerring fordi han ringte på døra hennes, hun stod på lur (hun hørte vel at de kom), reiv opp døra og tok tak i sønnen min, løftet han opp i været, klemte han hardt om armene, og skremte skiten av han. *hehehe* Stakkar, han var bare 5 år, og var redd for at at han skulle få mareritt om kjerringbeistet. Men han ble heldigvis ikke kurert for "ring og pigg", jeg bare lærte han at sånne kjerringer fantes det i alle nabolag, så han måtte være ekstra rask når han ringte på der.

Da jeg var barn var vi fæle til å gni isopor på vinduene til folk, på seine høst og vinterkvelder...det gir jo fra seg en forferdelig lyd. Ellers så dreiv vi vel egentlig med litt sånn på kanten ramepstreker, vil jeg si. Husker en gang jeg, broren min, og et par gutter til var i et stabur og stjal ei skinke! Jeg skulle holde vakt, og var dritnerøvs, broren min var liten og tynn, så han klarte å krype seg inn i et sånt lite luftehull, jeg husker jeg var veldig redd for at han skulle sette seg fast, men det gikk bra. Han kom ut igjen med ei skinke, vi "rømte" til skogs der vi hadde vår "hemmelige" hytte. Også koste vi oss med skinka.

Jeg husker at mora mi fikk litt kjeft av noen naboer fordi jeg og broren min fant på så mye rart, så det er kanskje best å holde litt for seg sjøl....man trenger jo ikke akkurat å videreføre _alt_ til arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke jeg fant på så mye rampestreker når jeg var liten. Men - det verste jeg gjorde - eller, venninna mi og jeg gjorde.. Vi hadde gått tur med lillebroren hennes forbi hos en gutt vi bege to var forelska i. Han hadde omtrent bare prata med broren til venninna mi, så vi var så sure på han, så på hjemveien slapp vi vogna ned en av de bratteste bakkene i byen. Heldigvis for oss landet vogna i noen busker, ellers kunne det gått mye mye verre.

hehe - da vi kom hjem igjen skulle lillebroren hennes forelle til mora hva vi hadde gjort, men han prata bare med vokaler så det ble noe sånt som "A-I-I Å I Ø-E Å-A I I U-E" (hehe - vi kalte han bare for vokalisten ;) )

Ellers så bestemte to venninner og jeg oss for å gå en tur alene en gang. Spurte så klart ikke om lov først. Ei av venninnene mine hadde vondt i foten etter å ha operert i foten, så vi tok med barnevogna til lillesøstra hennes, så jeg og hun andre venninna mi kunne trille henne i. Så gikk vi tur 2 1/2 kilometer unna - der vi måtte over en ganske trafikkert vei. Vi gikk på besøk til bestemora til venninna mi vi da, og vi hadde det jo kjempefint helt til mora til venninna mi kom og hentet oss. Foreldrene var rimelig sinte ja .. *s*

Ellers har det vel vært noen forsøk på å ringe på døra og stikke av, usynlig tråd over veien og sikkert masse jeg har fortrengt *s*

Men jeg tror ikke jeg fant på så altfor mye galt da. Til gjengjeld så var det nesten alltid jeg som satt igjen bindt fast til et tre når vi hadde lekt indianere og de andre hadde gått hjem for å spise middag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom flere av de nedenfor nevnte... (lommeboka, isoporen, ringeklokka osv...)

Best husker jeg kanskje de strekene som hadde med mat å gjøre:

Bytte om sukker og salt i skapet, Vann i melkekartongen. Grillkrydder i kanelglasset (den var litt kinkig å få til - men du verden for en effekt!).

Min lillesøster hadde stor "suksess" da hun stakk halve sjokoladeskuffekaka full av helpepper...

Eller vi dyppa folks tannbørster i såpe...

Forøvrig hadde min svigerinne en fin en - hun spraya sin meget hårete far inn i hårfjerningskrem under middagsluren - HALVE mannen...

Du verden. Så langt har jeg visst englebarn selv!

Ell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassiker er å ta ut innmaten av en stor tusj. Du tar altså ut selve tusjen. Så kaster du den til en person og sier "Ta imot" Denne personen tar instinktivt imot tusjen, og grises selvsagt til så det holder.

Jeg gjorde det en gang mot mamma da jeg var liten. Det var _ikke_ noen suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

...stod en kamerat for.

Han tissa på ei soloflaske og lot en tredje kamerat drikke av den. Æsj! Jeg grøsser nå førti år etter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var utrolig mange rampunger da jeg vokste opp, jeg fylte naboens postkasse med søle og ringte på å sa det var post( var rundt 6 år) vi kastet alle tomatene til en annen nabo på garasjen hennes.

noen hadde veldig morsomt med å sette bananer i taket , når vi fikk det i bursdag( dette var på 60 tallet, bananer var sjelden vare), bandt raketter fast i håndtaket på døra, tenn på å stikk av.Knuse egg i hodet på noen, få midre barn til å spise tiss i snøen, sa det var saft.

pluss alt det vanlige da....

kommer ikke på noe mer for øyeblikket.

så hadde vi alle de vanlige i tilegg da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lex Leaaa

Jeg og lillebroren min skulle passe oss selv fordi mamma var syk, og så fant vi ut at vi skulle hjelpe henne med husvasken. Så da tømte vi Zalo utover gulvet og skled i sokkelesten på det! Og jammen fant vi ikke litt pulversåpe og strødde omkring som snø. Veldig artig for mamma og stå på kne og vaske opp det med magesjau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...stod en kamerat for.

Han tissa på ei soloflaske og lot en tredje kamerat drikke av den. Æsj! Jeg grøsser nå førti år etter!!!

ææææsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...