Gå til innhold

Regler hvis samboer faller fra.


Gjest Sambo

Anbefalte innlegg

Gjest Sambo

Mener det var noen skriverier om at samboere skulle kunne arve hverandre hvis den ene faller fra og man har barn. Noen som vet hva jeg sikter til og hvor jeg kan lese mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist jeg sjekket måtte man skrive testamente for å oppnå dette... Da regner jeg med det bare er den frie tredjedelen som kan overdras samboeren (resten er jo til livsarvinger).

Ellers vil ungene arve alt, og siden man som enke-samboer ikke kan sitte i uskiftet bo vil mange måtte selge felles bolig for å kjøpe ut sine egne unger. Er man gift og blir enke(mann) kan man sitte i uskiftet bo - dermed slipper man å selge huset liksom.

Skikkelig dustete system spør du meg. Jeg vil ikke gifte meg, men hvis vi kjøper felles bolig vil vi måtte vurdere det sterkt...

*grr* dumt hvis man skal tvinges inn i en samlivsform man ikke ønsker av økonomisk-juridiske grunner. Håper det endrer seg før noe sånt blir aktuelt for meg. Men det var en digresjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man _kan_ få rett til samboers bolig dersom sterke grunner taler for det og man enten har bodd sammen minst 2 år eller har felles barn. Dette står i

Lov om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører

Men det skal som sagt sterke grunner til!

Når det gjelder arv, må det skrives testament for at samboere skal arve hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man _kan_ få rett til samboers bolig dersom sterke grunner taler for det og man enten har bodd sammen minst 2 år eller har felles barn. Dette står i

Lov om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører

Men det skal som sagt sterke grunner til!

Når det gjelder arv, må det skrives testament for at samboere skal arve hverandre.

Regner med du mener at man kan beholde felles bolig...

Men hva er sterke grunner egentlig? har du peil? Det er jo tydeligvis ikke sterk nok grunn at man har barn sammen, så hva er da sterk nok grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sambo

Da må dere vel skrive samboerkontrakt og testamente. Les mer om det på

http://www.dinside.no/page/artf/997.shtml

Takk for svar. Vi har samboeravtale samt opprettet gjensidig testamentet.

Da vi etter hvert har fått barn tenkte jeg mer på muligheten til å sitte i uskiftet bo samt dette med pliktdelsarv til barna.

Men jeg fant det jeg søkte i linken din. Takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sambo

Sist jeg sjekket måtte man skrive testamente for å oppnå dette... Da regner jeg med det bare er den frie tredjedelen som kan overdras samboeren (resten er jo til livsarvinger).

Ellers vil ungene arve alt, og siden man som enke-samboer ikke kan sitte i uskiftet bo vil mange måtte selge felles bolig for å kjøpe ut sine egne unger. Er man gift og blir enke(mann) kan man sitte i uskiftet bo - dermed slipper man å selge huset liksom.

Skikkelig dustete system spør du meg. Jeg vil ikke gifte meg, men hvis vi kjøper felles bolig vil vi måtte vurdere det sterkt...

*grr* dumt hvis man skal tvinges inn i en samlivsform man ikke ønsker av økonomisk-juridiske grunner. Håper det endrer seg før noe sånt blir aktuelt for meg. Men det var en digresjon:-)

Enig med deg, ja. Det er nesten så man blir tvunget til å gifte seg *grrr*.

Men det er endringer i lovverket på gang for samboere med felles barn. La oss bare håpe de trår raskt i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sambo

Man _kan_ få rett til samboers bolig dersom sterke grunner taler for det og man enten har bodd sammen minst 2 år eller har felles barn. Dette står i

Lov om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører

Men det skal som sagt sterke grunner til!

Når det gjelder arv, må det skrives testament for at samboere skal arve hverandre.

Ja, vi har testamentet. Men samboere arver bare 1/3. Det blir derfor dyrt å kjøpe ut ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, ja. Det er nesten så man blir tvunget til å gifte seg *grrr*.

Men det er endringer i lovverket på gang for samboere med felles barn. La oss bare håpe de trår raskt i kraft.

Rart med det. Når dustete regler tvinger eldre ektepar til å skilles, smøres det utover i VG - mens det tilsynelatende er "greit" at man tvinges til å gifte seg...

Håper forandringene går fort, ja. Det burde være en selvfølge selv å få velge samlivsform (tenker også her på skatteregler som gjør det meget lukerativt å være gift når bare den ene har inntekt... Er man "bare" samboere - med felles barn - endres ikke skatteklassen - man er liksom ikke forsørger på ordentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Det er foreslått endringer i lovverket slik at samboere blir sidestilt med gifte ved dødsfall, men dette er foreløpig bare forslag. Det har stått om det i aviser nokså nylig, du kan jo prøve å søke på nettutgavene.

Vet ikke når det i såfall vil tre i kraft, det må jo behandles i Stortinget først iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener at man kan beholde felles bolig...

Men hva er sterke grunner egentlig? har du peil? Det er jo tydeligvis ikke sterk nok grunn at man har barn sammen, så hva er da sterk nok grunn?

Dersom samboeren har kjøpt huset sammen, eier de 1/2 hver (for å holde det enkelt her). I følge den loven jeg refererer til, kan den gjenlevende overta den andres del av eiendommen dersom sterke grunner taler for det. Dette på bekostning av arvingene.

Jeg vet desverre ikke hva som ligger i ordet "sterke grunner", da jeg aldri har lest om praksis rundt denne loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom samboeren har kjøpt huset sammen, eier de 1/2 hver (for å holde det enkelt her). I følge den loven jeg refererer til, kan den gjenlevende overta den andres del av eiendommen dersom sterke grunner taler for det. Dette på bekostning av arvingene.

Jeg vet desverre ikke hva som ligger i ordet "sterke grunner", da jeg aldri har lest om praksis rundt denne loven.

men det kan jo også være tilfeller der den avdøde eide leiligheten alene, og da kan gjenlevende også ta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...