Gå til innhold

Har du malt tregulv?


Cmoo

Anbefalte innlegg

Vi har et stygt gammelt tregulv i gangen i 2.etg. Istedetfor å slipe det ned (altfor mye pes), vurderer jeg nå å fuge litt, pusse ned de verste overgangene og så male det. Har sett ett tregulv som ble kjempeflott etter at det ble malt, men da var det ganske nytt. Noen som vet hvordan det blir etterhvert, og hvilken produsent som er best på gulvmaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja - jeg har malt tregulv (gamle), med bra resultat. Vi brukte Oxan (?) gulvmaling, lurer på om det er et Jotun produkt. Det var beregnet på betonggulv (verkstedhaller o.l.) og skulle være ekstra slitesterk. Vi brukte rulle for å få et jevnt og fint resultat. Og det ble veldig fint!

Eneste minuset var at etter en tid ble det en del merker i gulvet, hvor underlaget viste igjennom/malingen sprakk, etter at det var blitt utsatt for en del harde støt (barneleker som gikk i gulvet etc.). Det er mulig det skyltes dårlig forbehandling - akkurat det må nemlig kunne sies å være et område jeg stort sett behandler med en harelabb - vasker ikke akkurat vegger før jeg kjører over med rullen, for å si det sånn...Men dersom det malte gulvet skal være i et rom med liten slitasje (sand etc.) skulle vel ikke det være noe problem, vil jeg tro.

Lykke til, i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mizzy

Hei! Jeg malte tregulvet på soverommet i fjor. Først slipte jeg med grovt sandpapir, så et finere (bare lett altså). Går kjapt når du bruker pussebrett med stang, slik at du kan stå. Så grunnet jeg med oljebasert heftgrunning, deretter 2 strøk med den fargen du vil. Vi brukt samme maling som Marix, altså beregnet for betonggulv. Deretter kan du lakke over for å få det mer slitesterkt. Vi har ikke gjort det ettersom det er et voksensoverom, men det er sikkert lurt i en gang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å male tregulv (svært vanlig før i tiden).Det er viktig at gulvet er rent og pent og at du matter det med pussepapir før du begynner å male. Bruk en oljebasert maling! Bland gjerne det første strøket godt ut med White sprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...