Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Helt siden jeg var liten har jeg hatt små plager med pusting.. Det har seg sånn at jeg "hiver" veldig ofte etter pusten. Det nesten som jeg "glemmer" å puste og plutselig MÅ ha luft. Har hele tiden en følelse av at jeg ikke får nok luft, noe som medfører en slags trang til å"gjespe". Høres kanskje rart ut.. Har vært til legen to ganger med disse plagene. En gang når jeg var ca 9, da fant de ikke ut noe. Siste gang når jeg var ca 15, da fikk jeg heller ikke noe konkret "svar", men jeg prøvde forskjellige astmamedisiner, uten videre hell.. Det hele endte vel egentlig med at legen så på meg som hypokonder, og jeg har derfor kviet meg for å ta opp dette på nytt.

Jeg er en MEGET aktiv idrettsutøver, har allltid vært, og trener fra 4 til 6 ganger i uken, hovedsakelig fotball. Har aldri hatt noen problemer med kondisjon og merker ikke disse plagene noe særlig når jeg trener.. En annen ting jeg har lagt merke til er at jeg har litt "urolig" puls(?) Plutselig føler jeg at pulsen skyter til værs uten at jeg har gjort noe, kan skje mens jeg feks sitter og ser TV..

Alt dette er vel noe jeg har greid å vent meg til men håper å bli kvitt plagene en dag..

Må også legge til at dette ikke er noe STORE plager, men det er regelmessige og irriterende plager..

Håper på et positivt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6254-pusteproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære Bubba.

Beklager sent svar, men flere av oss har vært borte noen dgr.

Det med pusten din, at du tar små pauser når du sitter i ro, samtidig som anstrengelser går bra, er en ikke uvanlig ting.

Det er ingen sykdom og blir heller ikke det. Det er heller ikke hypokondri men det er lite du kan gjøre.

Anfall med rask puls når du sitter i ro, er også som oftest en godartet form for rytmeforstyrrelse hos yngre mennesker. Skjer det ofte, bør det likevel vurderes med en EKG undersøkelse.

Men vær klar over at denne vurderingen dog ikke kan erstatte en reell legevurdering.

Vennlig hilsen lege T.-Ø.Endsjø

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6254-pusteproblemer/#findComment-34374
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...