Gå til innhold

allergi - flere årsaker???

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva jeg kan være allergisk mot! Har testet mange ganger både på legekontor og sykehus for allergi mot nøtter, katter, pollen, melkeprodukter, gulrøtter og div. Det har vist seg at jeg ikke er allergisk mot peanøtter, men jeg klør i ørene etter å ha spist alle typer nøtter. Jeg har også en antydning til å være allergisk mot melkeprodukter også. Gresspollen er jeg veldig allergisk mot og også mot rå gulrøtter. Nå i sommer spiste jeg på tabletten "Telfast" mot pollenallergi, men jeg sluttet å spise den da september kom og gresspollen også avtok - som jeg pleier. Det var uutholdelig og jeg måtte begynne å spise telfast igjen. Det kan nevnes at jeg har to katter som begge har fått kattunger hver i år + i fjor. Jeg har vært testet for katteallergi, men fikk heldigvis negativt svar i fjor. Men da nesten hele min familie har flere former for allergi, samt dyreallergi - kan det da være en mulighet for at jeg har "opparbeidet" meg katteallergi? Selv om jeg spiser telfast, er jeg tørr og rød oppå øynene. Jeg nyser ofte og klør i ørene. I tillegg er jeg plaget med eksem på hendene. Huden sprekker etter kontakt med vann dersom jeg ikke smører meg. Jeg har også på følelsen at dette kan ha noe med at jeg føler meg utbrent og sliten å gjøre. Mistrives på jobben og får ikke utrettet noe. Ønsker sterkt å være hjemme. Ønsker meg også barn, men har ikke økonomi. Burde jeg oppsøke lege? Min faste, tidligere lege føyset meg vekk i fjor med 3 dager sykemelding - mens da jeg oppsøkte en ny lege, sendte han meg til sykehuset. Der fikk jeg 2 ukers sykemelding + behandling mot eksem. Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6276-allergi-flere-%C3%A5rsaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære vivvi

Det kom ikke helt frem av innlegget ditt hva slags test du har tatt og om alt var negativt eller bare peanøtter vare negativt.

Men, hvis du er allergisk mot raklepollen, altså bjørk, or og hassel har du høyst sannsynlig en kryssallergi mot rå gulrøtter og også mot trenøtter (hasselnøtter, paranøtter osv.). En annen vanlig kryssreaksjon med bjørk er rå epler og pærer. Peanøtter er en helt annen familie og kryssreagerer ikke på samme måte med pollen.

Slik som du beskriver det synes jeg det høres meget sannsynlig ut at du har utviklet eller er i ferd med å utvikle allergi mot katter. Kattunger virker mye sterkere på allergikere enn voksne katter så det at katten din har fått unger kan godt ha forsterket reaksjonen din og ført til mer allergi. Selv om du testet negativt i fjor betyr det ikke at du ikke kan opparbeide allergi så lenge du har katter og kattunger i huset.

Mistrivsel og utbrenthet kan helt klart forsterke reaksjonene dine, men allergien ligger nok i bunnen.

Jeg synes absolutt du burde oppsøke lege for å få klargjort hva du er allergisk for, men du må nok gripe saken an selv og prøve å gjøre noe med din situasjon. Katteholdet er sannsynligvis meget uheldig, men det er bare du som eventuelt kan gjøre noe med det. Når det gjelder din totale situasjon, mistrivsel, ønske om barn, økonomi så ville det kanskje være fint om du hadde en venn eller venninne som du stoler på og kan snakke med. Slike situasjoner er nok innfløkte, men ofte kan det hjelpe å klargjøre ting for deg selv bare å snakke med noen om det. Hvis du ikke har noen rundt deg du kan snakke med er det kanskje en lege eller helsesøster du kan kontakte for råd.Har dere ikke en bedriftslege eller bedriftssykepleier der du arbeider? De er vant til å diskutere slike problemer og har taushetsplikt. Tenk over det og kom gjerne tilbake i forum hvis det kan hjelpe deg til å rydde opp i alle fall i allergiene dine. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Kjære vivvi

Det kom ikke helt frem av innlegget ditt hva slags test du har tatt og om alt var negativt eller bare peanøtter vare negativt.

Men, hvis du er allergisk mot raklepollen, altså bjørk, or og hassel har du høyst sannsynlig en kryssallergi mot rå gulrøtter og også mot trenøtter (hasselnøtter, paranøtter osv.). En annen vanlig kryssreaksjon med bjørk er rå epler og pærer. Peanøtter er en helt annen familie og kryssreagerer ikke på samme måte med pollen.

Slik som du beskriver det synes jeg det høres meget sannsynlig ut at du har utviklet eller er i ferd med å utvikle allergi mot katter. Kattunger virker mye sterkere på allergikere enn voksne katter så det at katten din har fått unger kan godt ha forsterket reaksjonen din og ført til mer allergi. Selv om du testet negativt i fjor betyr det ikke at du ikke kan opparbeide allergi så lenge du har katter og kattunger i huset.

Mistrivsel og utbrenthet kan helt klart forsterke reaksjonene dine, men allergien ligger nok i bunnen.

Jeg synes absolutt du burde oppsøke lege for å få klargjort hva du er allergisk for, men du må nok gripe saken an selv og prøve å gjøre noe med din situasjon. Katteholdet er sannsynligvis meget uheldig, men det er bare du som eventuelt kan gjøre noe med det. Når det gjelder din totale situasjon, mistrivsel, ønske om barn, økonomi så ville det kanskje være fint om du hadde en venn eller venninne som du stoler på og kan snakke med. Slike situasjoner er nok innfløkte, men ofte kan det hjelpe å klargjøre ting for deg selv bare å snakke med noen om det. Hvis du ikke har noen rundt deg du kan snakke med er det kanskje en lege eller helsesøster du kan kontakte for råd.Har dere ikke en bedriftslege eller bedriftssykepleier der du arbeider? De er vant til å diskutere slike problemer og har taushetsplikt. Tenk over det og kom gjerne tilbake i forum hvis det kan hjelpe deg til å rydde opp i alle fall i allergiene dine. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Tusen takk for responsen!

Jeg får nok ta meg en tur til legen og sjekke evt. allergier igjen. Så får vi håpe at det kan bli en forandring på tingenes tilstand over tid.

Ihvertfall - tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...