Gå til innhold

Hvordan får jeg hunden til å komme?


Gjest trener og trener

Anbefalte innlegg

Gjest trener og trener

Har en 6 mnd gammel blandingstispe som er intelligent, energisk og litt egenrådig. Hun har lært det meste jeg mener hun bør kunne ved denne alderen, men jeg får henne ikke til å komme når jeg roper. Hun er kanskje en litt sånn type som bare gidder å lyde når det er godteri i sikte, hverken ros, kos eller lek holder i hennes øyne som belønning.

Setter pris på råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp boken På plass, eller lån den på biblioteket. Den er en lettlest bok som tar for seg de aller viktigste temaene rundt hundehold. Den er ikke så streng som tittelen tilsier. Jeg kan anbefale den på det varmeste.

Her står det hvordan du skal øve på innkalling. De har også en nettside, hvor man kan få svar fra treningsinstruktør.

Husk hunden blir flinkere jo større den er, men man må øve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rope innkallingskommando når hunden naturlig er på vei til deg, for så rose den.

Når den ikke kommer på kommando, må du huke tak i den og en liten refs. Dette er viktig å gjøre når hunden er liten, før den er kjapp nok til å løpe fra deg. Hovedpoenget er at hunden skal programeres til å tro at den ikke slipper unna deg, eller kan 'komme unna' ved å ikke ly.

Når den er liten ov avhengig, er det og 'gå bort fra den' trikset. Dette forutsetter at hunden ønsker å ha deg i syne.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hundemora

Kjøp en langline (ca. 15 m) som du ALLTID har hunden i når du er ute og trener med den. Rop på hunden, og hvis den ikke kommer drar du den inn til deg og roser den evt. med en godbit.

Gjenta dette hver dag, men ikke mer enn ca. 10 min. pr. dag, ellers blir hunden lei. Husk at den er veldig liten enda.

Dette tipset fikk jeg på kurset jeg gikk med min hund og det fungerte aldeles utmerket. Husk å gi kommando kun én gang, før du drar hunden inn til deg. Etter en stund kommer den av seg selv. Godbit er viktig da - og masse ros.

Dette kommer til å gå som en drøm skal du se :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rope innkallingskommando når hunden naturlig er på vei til deg, for så rose den.

Når den ikke kommer på kommando, må du huke tak i den og en liten refs. Dette er viktig å gjøre når hunden er liten, før den er kjapp nok til å løpe fra deg. Hovedpoenget er at hunden skal programeres til å tro at den ikke slipper unna deg, eller kan 'komme unna' ved å ikke ly.

Når den er liten ov avhengig, er det og 'gå bort fra den' trikset. Dette forutsetter at hunden ønsker å ha deg i syne.

Lykke til.

Hadde noen "refset" meg fordi jeg ikke kom når de ulte navnet mitt, hadde jeg i alle fall benyttet første mulighet til å stikke fra de når jeg ble stor nok til det!

Det blir jo helt feil å ta hunden når den endelig er hos deg, når det er det du vil oppnå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også prøve å ta med deg hunden din langt/et sykke inn i skogen, ett sted hvor den ikke har vært før.

I det øyeblikket du roper på den og den ikke kommer, så gjem deg bak et tre e.l.

Hunden din vil etter all sansynlighet bli redd for å bli forlatt alene, og dermed begynne å lete etter deg. Bli der til hunden din finner deg, og ros veldig.

Gjenta dette noen ganger, og den vil koble det at du roper som et tegn på at du blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde noen "refset" meg fordi jeg ikke kom når de ulte navnet mitt, hadde jeg i alle fall benyttet første mulighet til å stikke fra de når jeg ble stor nok til det!

Det blir jo helt feil å ta hunden når den endelig er hos deg, når det er det du vil oppnå!

Tror ikke jeg forklarte meg bra nok her:

Du roper navnet når valpen kommer til deg i utgangspunktet (uten innkalling), og belønner den.

Dette hjelper på innkallingstreningen.

Refsen kommer når du (i en annen situasjon) kaller den inn, og den ikke kommer. Skal man først hente hunden, må man gjøre det fort, og være sikker på at hunden ikke klarer å løpe.

Valpen må læres opp til å tro at den IKKE klarer å stikke fra eier, og at det medfører en liten 'smekk' å ikke komme, kombinert med skryt (og i begynnelsen godbit) når den kommer.

Selvfølgelilg er det viktig at hunden opplever det hele som lystbetont, så balansegangen er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...