Gjest Nysgjerrig Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Jeg er en politistudent som har et spørsmål: Hvorfor anmelder jenter (og gutter) så sjeldent et overgrep? Dette kan ikke gå over av seg selv, jenter (og gutter). Min samboer opplevde å bli voldtatt på en fest som 15-åring. Hun har fortalt dette til meg, men vil ikke ut med etternavnet hans. Jeg vet i hvilken by han bor og hvor gammel han ca er, men resten er ukjent. Har forsøkt å få henne til å anmelde forholdet, men hun vegrer seg hele tiden. Og så lenge hun ikke anmelder dette, så er det lite noen kan gjøre. Jeg vil bli politimann for å bla kunne jobbe med overgrep og forbrytelser mot barn (begge deler gjør meg fysisk kvalm). Men hvordan skal jeg (og mine kolleger) kunne fange disse dyrene når ingen anmelder dem. Jeg kan ikke bare banke på en dør og si: "Du har voldtatt henne/ham" uten bevis. Håper noen kan gi meg et godt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62894-hvorfor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hei Nysgjerrig, Det er flere grunner til dette: En veldig vanlig grunn er frykten for ikke å bli trodd av politiet, eller at folk skal tro at det var "hennes" feil/skyld og at hun ikke gjorde nok for å sloss. Videre så blir ca 8 ut av 10 voldtektsanmeldelser henlagt "etter bevisets stilling", og selv om det egentlig betyr at det var "påstand mot påstand" (og ikke kan bevises i retten), så oppleves det som regel som "vi tror ikke nok på deg" av offeret. En annen grunn er selvsagt at offeret er redd for represalier fra kreket, fordi politiet kan ikke stå vakt utenfor huset de neste X årene. Så er det selvsagt "skammen" osv - det er ikke lett å brette ut om det som skjedde for hverken politi og etterpå i retten, særlig ikke når kreket sitter i samme rettssal og hånflirer. === Det er flott at du oppmuntrer henne til å anmelde, men husk at voldtekt dreier seg om å "frata noen kontrollen over eget liv", og at vi som pårørende ikke må presse noen til å anmelde (og derfor frata dem kontrollen én gang til!). Det er veldig viktig at det er hun som styrer prosessen, og at det er venner/samboer osv som støtter. Lykke til som politi! Det er mange gode politifolk som vil hjelpe. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62894-hvorfor/#findComment-275925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DIXI Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hei Nysgjerrig, Det er flere grunner til dette: En veldig vanlig grunn er frykten for ikke å bli trodd av politiet, eller at folk skal tro at det var "hennes" feil/skyld og at hun ikke gjorde nok for å sloss. Videre så blir ca 8 ut av 10 voldtektsanmeldelser henlagt "etter bevisets stilling", og selv om det egentlig betyr at det var "påstand mot påstand" (og ikke kan bevises i retten), så oppleves det som regel som "vi tror ikke nok på deg" av offeret. En annen grunn er selvsagt at offeret er redd for represalier fra kreket, fordi politiet kan ikke stå vakt utenfor huset de neste X årene. Så er det selvsagt "skammen" osv - det er ikke lett å brette ut om det som skjedde for hverken politi og etterpå i retten, særlig ikke når kreket sitter i samme rettssal og hånflirer. === Det er flott at du oppmuntrer henne til å anmelde, men husk at voldtekt dreier seg om å "frata noen kontrollen over eget liv", og at vi som pårørende ikke må presse noen til å anmelde (og derfor frata dem kontrollen én gang til!). Det er veldig viktig at det er hun som styrer prosessen, og at det er venner/samboer osv som støtter. Lykke til som politi! Det er mange gode politifolk som vil hjelpe. Med vennlig hilsen Kjempebra svar Sør! Et annet aspekt er den latterlig lave straffeutmålingen i voldtekts- og incestsakene. Det er et hån mot oss som har blitt utsatt for seksuelle overgrep at en som har snytt på moms eller skatt får 6-8 år ubetinget, mens han som har voldtatt får i snitt 2,5 år for å ødelegge mange år av livet vårt!!! Nylig var det en sak oppe i retten her jeg bor, der en dommer ble oppsøkt på julaften og utsatt for trusler og vulgær språkbruk! Det gjaldt en barnefordelingssak der en mann ikke nådde fram. Fordi dommeren var skyld i at mannen ikke kunne feire jul med sin egen familie, ville han ødelegge julen for dommeren og familien hans. Tro det eller ei, gjerningsmannen fikk 60 dager ubetinget for å uroe dommeren på julaften!! Les om saken her: http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=130716 Julen er en tid da svært mange blir utsatt for seksuelle overgrep. Tenk om vi kunne trekke en paralell til alle de dagene i livet en voldtektsmann ødelegger for oss, og dømme deretter! Forøvrig er jeg veldig enig med Sør, la det være opp til kjæresten din å velge selv hva hun vil gjøre i denne saken. Du kan stille opp for henne ved å være der for henne når hun trenger en å snakke med om det som skjedde, men ikke mas på henne om å anmelde når hun har sagt klart fra at hun ikke vil. Lykke til, vi trenger MANGE flere i politiet som bryr seg, slik du åpenbart gjør! Beste hilsen Grete :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62894-hvorfor/#findComment-276058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nysgjerrig Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Kjempebra svar Sør! Et annet aspekt er den latterlig lave straffeutmålingen i voldtekts- og incestsakene. Det er et hån mot oss som har blitt utsatt for seksuelle overgrep at en som har snytt på moms eller skatt får 6-8 år ubetinget, mens han som har voldtatt får i snitt 2,5 år for å ødelegge mange år av livet vårt!!! Nylig var det en sak oppe i retten her jeg bor, der en dommer ble oppsøkt på julaften og utsatt for trusler og vulgær språkbruk! Det gjaldt en barnefordelingssak der en mann ikke nådde fram. Fordi dommeren var skyld i at mannen ikke kunne feire jul med sin egen familie, ville han ødelegge julen for dommeren og familien hans. Tro det eller ei, gjerningsmannen fikk 60 dager ubetinget for å uroe dommeren på julaften!! Les om saken her: http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=130716 Julen er en tid da svært mange blir utsatt for seksuelle overgrep. Tenk om vi kunne trekke en paralell til alle de dagene i livet en voldtektsmann ødelegger for oss, og dømme deretter! Forøvrig er jeg veldig enig med Sør, la det være opp til kjæresten din å velge selv hva hun vil gjøre i denne saken. Du kan stille opp for henne ved å være der for henne når hun trenger en å snakke med om det som skjedde, men ikke mas på henne om å anmelde når hun har sagt klart fra at hun ikke vil. Lykke til, vi trenger MANGE flere i politiet som bryr seg, slik du åpenbart gjør! Beste hilsen Grete :-) Klart det er tragisk når saken blir henlagt etter "bevisets stilling", men slik er virkeligheten. Men samtidig er dette domstolenes virkelighet, og ikke politiet. Mange ser jo for seg politimenn som kalde og følelsesløse statuer som ene og alene støtter overgriperen. Dette mener jeg er feil, fordi de politifolkene jeg har pratet med som jobber med disse sakene, er like forbannet på domstolene som dere er. Jeg støtter påstanden om at straffen er latterlig liten for det å ødelegge noen for livet. Men desverre må en se et annet aspekt oppi dette, nemlig det faktum at det finnes menn som blir urettferdig tiltalt (og i noen tilfeller dømt) for overgrep de ikke har begått. Derfor er politi og domstoler ofte engstelige for å dømme noen. Jeg har snakket med flere menn som har opplevd det samme som meg, og flere av dem sier at de ved flere anledninger har vært nære ved å bli drapsmenn etter å ha fått vite hvem som har foregrepet seg på deres kjære. Jeg skal ikke stille meg på en høy hest og si at jeg ikke av og til føler hat jeg også. Men jeg ser fornuften i øynene i to sekunder, samt at jeg vet at samboeren min ville fått det verre. Takker for to meget gode og informative svar. Det har gitt meg en større forståelse for hva jeg skal jobbe med. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62894-hvorfor/#findComment-276286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Klart det er tragisk når saken blir henlagt etter "bevisets stilling", men slik er virkeligheten. Men samtidig er dette domstolenes virkelighet, og ikke politiet. Mange ser jo for seg politimenn som kalde og følelsesløse statuer som ene og alene støtter overgriperen. Dette mener jeg er feil, fordi de politifolkene jeg har pratet med som jobber med disse sakene, er like forbannet på domstolene som dere er. Jeg støtter påstanden om at straffen er latterlig liten for det å ødelegge noen for livet. Men desverre må en se et annet aspekt oppi dette, nemlig det faktum at det finnes menn som blir urettferdig tiltalt (og i noen tilfeller dømt) for overgrep de ikke har begått. Derfor er politi og domstoler ofte engstelige for å dømme noen. Jeg har snakket med flere menn som har opplevd det samme som meg, og flere av dem sier at de ved flere anledninger har vært nære ved å bli drapsmenn etter å ha fått vite hvem som har foregrepet seg på deres kjære. Jeg skal ikke stille meg på en høy hest og si at jeg ikke av og til føler hat jeg også. Men jeg ser fornuften i øynene i to sekunder, samt at jeg vet at samboeren min ville fått det verre. Takker for to meget gode og informative svar. Det har gitt meg en større forståelse for hva jeg skal jobbe med. Takk. Hei Nysgjerrig, Vi forstår jo hvorfor noen saker blir henlagt, men (etter det jeg husker) har de i Storbritannia startet et nytt prosjekt for å se hva de kunne gjøre med henleggelsesprosenten. Mye kan gjøres med andre rutiner. Det finnes menn som blir urettferdig tiltalt, men menn har faktisk større sjanse for selv å bli voldtatt enn å bli urettferdig tiltalt. Ifølge Oslo-politiet er det kun ca. 0,2% av voldtektsanmeldelser som er falske (altså, offeret dikter opp en falsk historie) - akkurat det samme som for andre saker. Det er under 500 voldtekts-anmeldelser i året - hvilket vi si at det skulle være et par slike saker i året. Med andre ord, du har faktisk langt større sjanse for å vinne i Lotto enn å bli uskyldig anmeldt for voldtekt! Det skjer ca 9000 voldtekter i året i Norge. Av disse blir under 500 anmeldt. Av disse blir ca 80-90% henlagt, slik at det blir 50 rettssaker. Av disse blir ca halvdelen frikjent. Med andre ord: av 9000 voldtekter blir kun ca 25 stykker straffet..... I tillegg anslår man at minst 10% av befolkningen blir utsatt for incest. ==== Og til trøst: jeg personlig har fått mye god hjelp og informasjon hos politiet i slike saker. De har vært langt bedre enn legevakten. :-) Så folk her er ikke så negative ovenfor politiet! :-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62894-hvorfor/#findComment-276513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.