Gå til innhold

Oppskrift på god gryterett e.l?


Gjest SynderISommersol

Anbefalte innlegg

Gjest SynderISommersol

Jeg skjønner ikke helt dette med gryterettlaging.

På Ica her jeg bor, har de nydelige, hjemmelagede retter i varmedisken, men når jeg prøver blir det bare æsj!

Jeg vet hva som skal oppi, løk, biffkjøtt, sopp, gulrot, purre og kanskje litt skinke.

Jeg surrer alt dette sammen, og putter i en gryte, men jeg må jo ha noe væske i?! Og det er der jeg feiler, for jeg aner ikke hva som brukes. På Ica er det en slags kraft, og den er klar, altså uten tomat.

Noen med tips? Er skikkelig krydder-pyse, så det må ikke være med noe krydder, til nød litt salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kok opp en liter vann og tilsett en terning kjøttbuljong eller grønnsaksbuljong. Dette kan du spe med og eventuelt tykne med litt maizenamel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lager jeg med jevne mellomrom, og er veldig god. Jeg har ikke noen eksakte mengder, jeg bare hiver opp i det jeg liker. Jeg bruner biffkjøtt skåret i terninger sammen med hakket løk, selleri,gulrot, kanskje champignon og paprika, og selvsagt hvitløk. Så har jeg i salt og pepper, Worchestershire-saus, chilisaus, laurbærblad, cayennepepper og paprikapulver, litt tomatpuré og ett glass eller to med rødvin og lar det putre litt. Så har jeg i frosne hageerter og en god del kraft og lar det koke kanskje 30 minutter, jeg ser det litt ann. Serveres med f.eks. ris.

Det er veldig enkelt å lage gryteretter, bare stek kjøtt/fisk og grønnsaker du liker, krydre og kok med den buljong-/krafttypen som passer og bruk evt rødvin/hvitvin, fløte e.l. i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...