Gå til innhold

Rotet til livet mitt

Anbefalte innlegg

Gjest rotehue

Uff, jeg føler at jeg har rotet bort livet mitt. Jeg nærmer meg nå 30 (er 29) og da tenker jeg på alle årene som har gått. Jeg syntes ikke jeg har hatt det noe godt de siste 10 årene. Jeg har vært så usikker på hva jeg skulle bli og har prøvd mange forskjellige studieretninger. Jeg har begynt på en del og sluttet på en del. Jeg har heldigvis ikke fått økonomiske problemer pga. det, men jeg føler likevel at jeg har kastet bort mine beste år. Jeg har bare vært opptatt av å få meg en utdannelse, noe som har gått på bekostning av det sosiale og alt jeg kunne tenke meg å gjøre med livet mitt. Jeg har vært veldig preget av familien og foreldrene mine. Jeg har liksom ikke greid å finne meg selv. Jeg har følt mye indre press fra dem om å gjøre forskjellige ting. Når jeg snakker med dem nå, sier de at jeg stod helt fritt til å gjøre hva jeg ville, men det var ikke slik jeg følte det den gangen. Jeg føler ennå at jeg er styrt av det miljøet jeg har vokst opp i. Jeg syntes det er vanskelig å være i familien fordi jeg føler meg som en outsider. Jeg er ennå i tvil om hva jeg skal bli, men jeg har da fullført en cand.mag.grad fra Unviversitetet, men dette gjør det tydeligvis ikke lettere å få en jobb. Jeg må ta til takke med jobber som jeg kunne fått når jeg var 19 år. Det er litt deprimerende og jeg føler at alt strevet har vært forgjeves. Når jeg nå søker på nye jobber, ser jeg at det er så vanskelig å komme seg opp. Ikke tør jeg ta nye utdannelser før jeg er sikker på at det er det jeg vil bli. Jeg føler meg som et rotehue som ikke har fått orden på livet mitt. Det er så leit å se at andre utvikler seg, mens jeg står stille. Det er så mange valg man skal ta i livet og det virker som om det blir litt for overveldende for meg. Jeg føler at jeg ikke kjenner meg selv godt nok til å vite hva som er bra for meg. Jeg har også tenkt til å drappe ned psykologtimene mine, da jeg syntes at det ikke hjelper så mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62995-rotet-til-livet-mitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Z@pvir

Har du prøvd deg litt i arbeidslivet da? Kanskje det er måten å finne ut hva du vil eller hva du passer til og trives med?

Kjenner flere som har høye utdannelser som aldri har fått bruk for dem, men som i dag jobber innenfor helt andre områder - og trives bra med det. Ikke føl utdannelsen som et press. Den kan komme til nytte senere kanskje. Og utdannelse er aldri helt bortkastet. Du utvikler deg underveis.

Det viktigste er tross alt å prøve å få til et noenlunde forhold til folk rundt deg. Noen å være sammen med. Det er viktigere for de fleste, virker det som, enn både hvilken jobb du har og økonomi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62995-rotet-til-livet-mitt/#findComment-276983
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst: jeg føler det ofte på samme måten. Jeg også har rota rundt og gjort forskjellige ting uten å være sikker på hva jeg egentlig ville. Men det går jo også an å se på dette som en styrke, du har vært innom mye, har et bredt spekter, Livet er jo ikke nødvendigvis det samme som å gå oppover ei trapp, heldigvis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62995-rotet-til-livet-mitt/#findComment-277175
Del på andre sider

Gjest rotehue

Har du prøvd deg litt i arbeidslivet da? Kanskje det er måten å finne ut hva du vil eller hva du passer til og trives med?

Kjenner flere som har høye utdannelser som aldri har fått bruk for dem, men som i dag jobber innenfor helt andre områder - og trives bra med det. Ikke føl utdannelsen som et press. Den kan komme til nytte senere kanskje. Og utdannelse er aldri helt bortkastet. Du utvikler deg underveis.

Det viktigste er tross alt å prøve å få til et noenlunde forhold til folk rundt deg. Noen å være sammen med. Det er viktigere for de fleste, virker det som, enn både hvilken jobb du har og økonomi.

Takk for ditt kloke innlegg. Jeg er enig i alt du skriver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62995-rotet-til-livet-mitt/#findComment-277658
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...