Gå til innhold

Hybel i Sarpsborg


spirito

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg driver og prøver å finne ut hvor jeg skal bo de neste tre årene i mitt liv.

Har funnet en god del hybler, men det er jo så langt å reise på visning!

Jeg bor, skal vi se...12 mil nord-vest for Moss, det blir vel ca.16-17 mil fra Sarp?

Det blir jo en nesten tre timers kjøretur!

*sukk*

Hvordan skal jeg gjøre dette da? Jeg har ca. 20 hybler jeg gjerne skulle sett, men de har jo ikke visning på samme dag! Og ikke kjenner jeg noen som kan gå for meg heller...

Det er vel ikke helt trygt å leie noe usett? Jeg vil jo gjerne se an utleier litt også...

Noen tips fra dere som har flytta før?

Tusen takk! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den opprinnelige m&m

Kan du ikke spore opp de 4-5 mest aktuelle hyblene og spørre eierne om du kan komme på visning en bestemt dag da? De er jo glad til hvis de kan få en OK hybelboer uten å måtte ha en haug inn på visning? Du trenger jo ikke se alle 20 hvis du finner en du synes er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta frem kart over Sarpsborg, og ringe rundt de som er mest aktuelle. Ta hensyn til beliggenhet i første omgang. Så tar du en ringerunde, etter å ha satt opp en spørsmålsliste til utleier.

Tenk igjennom hvilke krav du har, eller hva du bare MÅ ha. Dette skriver du så ned, slik at du har spørrelisten klar før du ringer. Eksempler:

Dusj alene? Eller felles bad med noen? Strøm inkludert i leien, eller separat? Har utleier barn, hund? I så fall; hvor mange og hvor gamle? Ligger hagen deres foran ditt soveromsvindu, er det noe hundehus rett utenfor? Er det møblert? Hva finnes av hvitevarer? Ingenting eller alt? Er det muligheter for bruk av vaskerom og vaskemaskin?

Hva med off.kommunikasjon? Trenger du det, eller vil du bruke bil? Er det langt til nærmeste bussholdeplass? Går bussen to ganger om dagen eller hver halvtime?

Og, sist men ikke minst; hva er husleien? Og hva slags regler har de mht en evt.økning av husleien i løpet av året? Er det innbakt et varsel på f.eks. minst en måned i leiekontrakten? Ja, for det FINNES vel en leiekontrakt...?

Når du har ringt rundt, ser du fort underveis hvilke som er helt uaktuelle for deg å gå på visning på uansett. Og forhåpentligvis har du da begrenset listen din fra tjue "hva-som-helst" til noen få, ganske aktuelle.

En telefon der du forklarer at du har så og så lang reisevei, vil kanskje gjøre at at du får komme på visning separat? Den går an å spørre iallefall. Skru på sjarmen og vær ekstra hyggelig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta frem kart over Sarpsborg, og ringe rundt de som er mest aktuelle. Ta hensyn til beliggenhet i første omgang. Så tar du en ringerunde, etter å ha satt opp en spørsmålsliste til utleier.

Tenk igjennom hvilke krav du har, eller hva du bare MÅ ha. Dette skriver du så ned, slik at du har spørrelisten klar før du ringer. Eksempler:

Dusj alene? Eller felles bad med noen? Strøm inkludert i leien, eller separat? Har utleier barn, hund? I så fall; hvor mange og hvor gamle? Ligger hagen deres foran ditt soveromsvindu, er det noe hundehus rett utenfor? Er det møblert? Hva finnes av hvitevarer? Ingenting eller alt? Er det muligheter for bruk av vaskerom og vaskemaskin?

Hva med off.kommunikasjon? Trenger du det, eller vil du bruke bil? Er det langt til nærmeste bussholdeplass? Går bussen to ganger om dagen eller hver halvtime?

Og, sist men ikke minst; hva er husleien? Og hva slags regler har de mht en evt.økning av husleien i løpet av året? Er det innbakt et varsel på f.eks. minst en måned i leiekontrakten? Ja, for det FINNES vel en leiekontrakt...?

Når du har ringt rundt, ser du fort underveis hvilke som er helt uaktuelle for deg å gå på visning på uansett. Og forhåpentligvis har du da begrenset listen din fra tjue "hva-som-helst" til noen få, ganske aktuelle.

En telefon der du forklarer at du har så og så lang reisevei, vil kanskje gjøre at at du får komme på visning separat? Den går an å spørre iallefall. Skru på sjarmen og vær ekstra hyggelig! :-)

Tusen takk!

*printe ut listen med gode spørsmål*

Du, det der med hage utenfor soverommet hadde jeg ikke tenkt på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...