Gå til innhold

Lyn og torden


Gjest Aina E

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

Har egentlig aldri brydd meg særlig om sånne stikkontakt og antenneadvarsler, men når det herjer uvær over oss som nå, burde jeg koble fra maskin og brebåndsutstyr??

Trenger hurtig svar, mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål, jeg sitter å lurer på det samme!

Nei faen, tror jeg drar ut uansett jeg, det blinker og smeller om hverandre rundt her, og med ny maskin og gode greier er det vel ikke noe poeng i å friste lykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Godt spørsmål, jeg sitter å lurer på det samme!

Nei faen, tror jeg drar ut uansett jeg, det blinker og smeller om hverandre rundt her, og med ny maskin og gode greier er det vel ikke noe poeng i å friste lykken.

Kanskje jeg joiner deg, da... Upps, der smalt det så huset ristet! Stikker innom litt seinere regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis uværet er like over dere, bør (må) du dra ut kontakten umiddelbart

Må man det i moderne hus også, da? Jeg mener, her hos oss er det montert såkalt overspenningsvern. Hva er vitsen med det ellers, om man likevel skal holde på og dra ut kontakter ved tordenvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Trekk ut bredbåndtilkoblingen (router, splitter, osv) fra veggen (både data og 230V)

Trekk ut nettverk, modem, 220V (altså alle ledninger) fra maskinen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Dar ut alt du kan, også telefon og lange nettkabler hvis du vil være sikker, lynet induserer spenning i alt av kabler selv om det ikke slår ned i huset. Selv ikke overspennigsvern er sikkert nok i grunn hvis lynet kommer nær nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Må man det i moderne hus også, da? Jeg mener, her hos oss er det montert såkalt overspenningsvern. Hva er vitsen med det ellers, om man likevel skal holde på og dra ut kontakter ved tordenvær?

På en måte kan du si at hvis lynet kommer inn ETTER overspennigsvernet, da hjelper det ikke. Da er mekanismen på feil side. Lynet induserer da spennig inne i huset innenfor overspennigsvern og sikringer. Det kalles visst EMP ? Husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gi pokker, men da uværet var like over oss nappet jeg ut kontaktene fra laptopen sånn for sikkerhets skyld. Jeg ville nok kanskje ikke gjort det om jeg ikke tilfeldigvis hadde tenkt å legge meg uansett da, men.. :) Jeg har faktisk svidd opptil flere modemer og et par telefoner de siste årene ved å la dem stå plugget inn under tordenvær. Og min mor har svidd en videospiller på samme måte. Begge deler har skjedd i hus uten luftkabling i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Takk alle sammen. Det endte med en pc og tv-fri kveld med skjelvende unger og blinkende lamper.

Ganske moro i grunn... og utstyret overlevde.

Sprøtt å se utover gatelysene og at de slokket hver gang lynet slo ned, så blafret de litt mens de ventet på neste lynnedslag.

Jeg tror det ene slo ned rett ved siden av oss, for sånt smell tror jeg aldri jeg har hørt liknende. Det hørtes ut som bakken revnet og hele stua ble opplyst!

Stilige naturkrefter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...