Gå til innhold

Dødsfall


Gjest nurselina

Anbefalte innlegg

Gjest nurselina

Hei!

jeg har akkurat begynt å jobbe på et sykehjem og i går opplevde jeg mine første dødsfall. Da jeg kom på jobben var en pasient død kvelden før. Liket var ferdig stelt og jeg og en annen måtte kjøre det til bårerommet. Der lå det et annet lik. Riktignok tildekket, men likevel. Det var på sykehuset ved siden av sykehjemmet og jeg kunne tydelig se at personen under lakenet var hardt skadet og lå i en helt rar forvridd stilling.

Senere på dagen døde en annen pasient. Jeg måtte være med å stelle etterpå. Vi pyntet pent med duk og lys. Jeg synes at det gikk greit, men da jeg kom hjem kom reaksjonen. Jeg ble rett og slett redd. Det tordnet og lynte og alt jeg klarte å tenke på var et blått lik med åpen munn.

Jeg er sykepleierstudent og vet at jeg må lære meg å takle sånt. Men jeg har aldri sett en død person før, og plutselig hadde jeg sett tre lik på en dag. Har ikke akkurat lyst til å gå på jobben igjen for å si det sånn.

Kanskje dette yrket ikke er noe for meg, eller blir man vant til det etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Du vil nok se anderledes på det etter en liten stund. Og det var jo ganske mye for deg på en dag og da. Jeg har jobbet på sykehuset noen år nå og ser veldig natulig på det som har med dødsfall og gjøre. Men det gjorde jeg ikke da jeg begynnte, det gikk nesten et år før jeg taklet det og ikke satt hjemme og gråt. Det kommer nok til å gå fint skal du se. Det er helt naturligt å reagere på sånne ting. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Du blir vant til det og vil sikkert se annerledes på døden etterhvert. Det er jo en naturlig ting, i hvert fall på sykehus/sykehjem.

Men du skal vite at de pårørende til de døde dere steller setter uhyre stor pris på hva dere gjør!

Da bestefar døde på sykehuset, så rommet hans ut som et kapell med lys og blomster.. Han hadde en tulipan i hånden og sykepleieren hadde barbert og gredd han. Blir litt enklere for famile når de ser velstelte ut, og at de får en fredeull stemning over seg der de ligger for å ta farvel med sine nærmeste for aller siste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluter meg til det de andre her sier. Vil bare legge til at det ville vært mer oppsiktsvekkende dersom du _ikke_ reagerte som du gjorde... Det var tross alt første gang du så ett dødt menneske - og du var i tillegg med på å stelle. Det synes jeg var kjempetøft gjort! Det blir helt sikkert lettere etterhvert, men det er likevel sunt med den reaksjonen du hadde :)

Du blir sikkert en flott sykepleier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...