Gå til innhold

FU: skrive innlegg på dialekt eller ikke?


amber sun

Anbefalte innlegg

Hvordan liker dere at innlegg er skrevet på dialekt?

Selv syns jeg ikke det er noe bra, muligens litt harry, ihvertfall er det forferdelig vanskelig å lese for oss som ikke snakker samme dialekt. (F eks hvis noen skriver trønderdialekt, nordlandsdialekt osv)

Jeg gidder rett og slett ikke lese et langt innlegg på dialekt.

Gidder dere lese innlegg som er på dialekt? (fortrinnsvis annen dialekt enn en snakker selv, det er tross alt enkelt nok å lese den dialekten en snakke selv, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alven

Nei, huff. Man skriver ikke dialekt, eller slang og man trenger ikke å forkorte annahvert ord.

Bokmål eller nynorsk er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Nei, huff. Man skriver ikke dialekt, eller slang og man trenger ikke å forkorte annahvert ord.

Bokmål eller nynorsk er tingen.

Bokmål er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Kan godt klare et par setninger på dialekt, men lange historier får ligge ulest. Syns tidvis det er enklere å lese engelsk enn dialekt. :-)

SMS "språk" er også en uting når det blir skrevet alle andre steder enn på mobilen. Forferdelig irriterende med alle forkortelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Kan ikke fordra innlegg på dialekt, og ser heller ikke poenget med det. Det hender jeg leser et og annet, men da må det være kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aina E

Gjør egentlig ikke meg noe, men det må da være slitsomt å skrive som man snakker i stedet for det man har blitt lært opp til?

Hadde det enda vært nynorsk, for det er jo tross alt et språk som det finnes ord for i norske ordbøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Enig med deg! Kan godt klare et par setninger på dialekt, men lange historier får ligge ulest. Syns tidvis det er enklere å lese engelsk enn dialekt. :-)

SMS "språk" er også en uting når det blir skrevet alle andre steder enn på mobilen. Forferdelig irriterende med alle forkortelsene!

Hi, hi. Ang. SMS-språk... Er det noen som har lagt merke til at ungdommen SNAKKER SMS??

De sier ikke "glad i deg". De sier "gid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt på hva innlegget handler om. Er det noe som interesserer meg, så leser jeg det, hvis ikke blar jeg videre. Gidder ikke å irritere meg over at folk skriver på dialekt i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å lese innlegg på dialekt, de må i så fall være ekstremt korte!

SMS-språk er enda verre... Det er en eller annen her inne som skriver på en blanding av dialekt og sms og jeg må innrømme at jeg ikke gidder lese innleggene hennes, har lest noen få, men det blir altfor slitsom å få med seg meningen bak ordene, det blir jo nesten uforståelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Tungt å lese.

Uten sammeligning: jeg tenker med gru på å lese tekst lik "dialekta" til en fotballspiller på radio i dag ved 8 tida. Å vrenge det norske språket slik er en tvilsom bragd. Det var fra bakgårda i Oslo, overdrevent slepende og like stygt som å bli slått med plank med spiker i. Å vrenge Oslodialekten slik skulle vært straffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to helt utmerkede skriftspråk her i landet, jeg leser gjerne begge to - men innlegg skrevet på dialekt blir for dumt. Det er utrolig vanskelig å lese for oss andre. Hold det til meldinger!

Jeg liker ikke smsspråk heller jeg da (altså er=r, det=d). Det viser meg bare at folk ikke har t9 på mobilen sin...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Nickedokke

Hva med Oslodialekt, da??

"Mærshåmæsjefher`a? Shønner`ukkeno`? Rakkru`buzzen, æll? Væit`ke, jæ, ass`! Døyna i går..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to helt utmerkede skriftspråk her i landet, jeg leser gjerne begge to - men innlegg skrevet på dialekt blir for dumt. Det er utrolig vanskelig å lese for oss andre. Hold det til meldinger!

Jeg liker ikke smsspråk heller jeg da (altså er=r, det=d). Det viser meg bare at folk ikke har t9 på mobilen sin...;-)

Nynorsk kan til tider også være svært dumt. Men jeg leser selvsagt innlegg skrevet på nynorsk om emnet intereserer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en smule barnslig, gidder sjelden fullføre lesningen.

Noe som også er himla patetisk er de som forkorter ord, f.eks. skriver "d" istedet for "det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å lese innlegg som er skrevet på dialekt. Selv ikke min egen dialekt liker jeg å lese. Det er tungt og tar lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fordra innlegg på dialekt, og ser heller ikke poenget med det. Det hender jeg leser et og annet, men da må det være kort.

Helt enig. Både det og å skrive SMS-språk virker veldig fjortis. Og jeg har sett at fjortisene skriver på dialekt i SMS-meldinger også.

Jeg ser at enkelte blander inn nynorsk i denne diskusjonen. Det er da ikke en dialekt. At de som bruker nynorsk bruker det alltid er en selvfølge og helt naturlig.

Jeg leser ikke lange innlegg på dialekt. I tillegg detter jeg av og til av lasset hvis det ikke er avsnitt og mellomrom i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...