Gå til innhold

"cpu fan not workin"


pirko

Anbefalte innlegg

Prøver å bygger en pc, men når jeg skulle starte opp, fikk jeg beskjed om at det var noe galt med cpu fan. Vifta gikk jo rundt så jeg, men kan det være noe med den "fyllemassa" mellom cpu og kjøleribba?..eller er det prosessoren?. har en amd xp prosessor med en titan vifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan hende viften ikke er helt rett koblet til, eller at den ikke er 100% kompatibel med BIOS/ chipset.

Se i BIOS under PC-health (eller tilsvarende) om ikke viften står med 0 i turtall. Sjekk om pluggen er rett plugget i. Sjekk at ledningene sitter skikkelig i pluggen og ikke er skadet eller i klem noe sted.

Hvis du ikke finner noen feil og velger å kjøre videre bør du legge inn alarm når CPU-temperaturen overstiger ca 65 grader. Da er det ikke virkelig fare på ferde men det kan være en indikasjon på at viften ikke henger helt med. (CPU tempen i min maskin er 50 grader akkurat nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende viften ikke er helt rett koblet til, eller at den ikke er 100% kompatibel med BIOS/ chipset.

Se i BIOS under PC-health (eller tilsvarende) om ikke viften står med 0 i turtall. Sjekk om pluggen er rett plugget i. Sjekk at ledningene sitter skikkelig i pluggen og ikke er skadet eller i klem noe sted.

Hvis du ikke finner noen feil og velger å kjøre videre bør du legge inn alarm når CPU-temperaturen overstiger ca 65 grader. Da er det ikke virkelig fare på ferde men det kan være en indikasjon på at viften ikke henger helt med. (CPU tempen i min maskin er 50 grader akkurat nå.)

CPU fan not starting står det helt eksakt...men jeg ser jo at den starter, takk for svaret i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CPU fan not starting står det helt eksakt...men jeg ser jo at den starter, takk for svaret i alle fall

Sjekk også antall ledninger på kabelen som kopler vifta til hovedkortet..

Har du en vifte med bare 2 ledningen vil ofte ikke hovedkortet skjønne at vifta er der siden den bruker den 3. ledningen til å beregne rotasjonshastigheten på vifta..

Uten ledningen vil hastigheten bli 0rpm, og da anses den som ikke startet.. Har du bare 2 ledninger skal det være mulig å slå av den sjekken i BIOS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...