Gå til innhold

Er dette krise? Om formatering,


talisa

Anbefalte innlegg

Formaterte c på datamaskinen, og nå vil den ikke starte igjen. Vi har oppstartsdiskett men så er det ikke diskettstasjon på datamaskinen.

Hjelper det å kopiere innholdet på disketten over på cd-plate?

Annet vi kan gjøre?

Når vi starter dataen får vi melding: ugyldig systemdisk. Sett inn en annen disk og trykk en tast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA. Dette er krise. Det er bare Windows CDen eller en gjenopprettings CD (hvis du har) som hjelper.

Hva da hvis jeg ikke har? Jeg har en Product recovery cd som hører til en annen maskin, kan den hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da hvis jeg ikke har? Jeg har en Product recovery cd som hører til en annen maskin, kan den hjelpe?

Lite trolig, dersom ikke den syke PCen har samme back-up system som den recovery CDen hører til.

Du må nok ut og skaffe deg en Windows CD, ellers vil nok PCen din egne seg best som bokstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite trolig, dersom ikke den syke PCen har samme back-up system som den recovery CDen hører til.

Du må nok ut og skaffe deg en Windows CD, ellers vil nok PCen din egne seg best som bokstøtte.

Windows cd har vi da, men den vil ikke starte likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows cd har vi da, men den vil ikke starte likevel.

Hvilken Windows-versjon er det? De fleste Windows-CDer er bootbare. Men du må antagelig endre oppstartsrekkefølgen i BIOS. Under oppstart av PCen skal det stå en melding på skjermen om en tast du kan trykke for å komme inn i BIOS (eller "setup" eller lignende). Som regel er det F2 eller Esc. Her finner du en innstilling for å endre rekkefølgen på oppstart, og setter CD først og harddisk etterpå. Så lagrer du innstillingene, og omstarter med CDen i CD-ROMen.

Merk at enkelte gamle PCer ikke kan starte fra CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken Windows-versjon er det? De fleste Windows-CDer er bootbare. Men du må antagelig endre oppstartsrekkefølgen i BIOS. Under oppstart av PCen skal det stå en melding på skjermen om en tast du kan trykke for å komme inn i BIOS (eller "setup" eller lignende). Som regel er det F2 eller Esc. Her finner du en innstilling for å endre rekkefølgen på oppstart, og setter CD først og harddisk etterpå. Så lagrer du innstillingene, og omstarter med CDen i CD-ROMen.

Merk at enkelte gamle PCer ikke kan starte fra CD.

Windows 98, skal legge inn Windows XP.

Det er en ny datamaskin. Har de virkelig sluttet å ha diskettstasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows 98, skal legge inn Windows XP.

Det er en ny datamaskin. Har de virkelig sluttet å ha diskettstasjoner?

Hva med å putte inn xp cd'en da?

Datamaskinen starter opp fra den cd'en, dersom den er konfigurert til det i Bios, som citoyen skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva med å putte inn xp cd'en da?

Datamaskinen starter opp fra den cd'en, dersom den er konfigurert til det i Bios, som citoyen skriver.

Gå inn i BIOS gå på bootsecuence. sett den til å boote cd rom first. Lagre å gå ut av bios .sett inn windows xp cd en å start på nytt . da starter innstallasjonsprogrammet for win xp. Hvis du ønsker å starte opp din windows 98 kan du også få brennt oppstartdisk for win 98 på en cd å sette den inn i maskinen også etter at du har ordnet oppstartsrekkefølgen som nevnt i bios

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn i BIOS gå på bootsecuence. sett den til å boote cd rom first. Lagre å gå ut av bios .sett inn windows xp cd en å start på nytt . da starter innstallasjonsprogrammet for win xp. Hvis du ønsker å starte opp din windows 98 kan du også få brennt oppstartdisk for win 98 på en cd å sette den inn i maskinen også etter at du har ordnet oppstartsrekkefølgen som nevnt i bios

Etter litt over en måned tror jeg ikke hun leser svaret ditt siden du svarte til meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...