Gå til innhold

Når er man gal?????


Gjest fnugg

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting; når kan man kalle seg gal?

Jeg har visst vært gal, men ikke psykotisk. Bare lettere paranoid og forvrengte forestillinger i min egen verden.

men hva mener dere er å være gal???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For femti år siden var man gal hvis man gikk naken rundt i eget hus.

For tredve år siden var man gal hvis man ikke gjorde det.

For ti år siden var man gal hvis man gikk naken rundt i eget hus når naboens barn kom hjem fra skolen.

I dag er man gal når man ikke er klar over at man er gal selv.

Fra spøk til alvor.

Man bruker ikke det ordet om psykiske problemer lenger. Nå heter det "sykdom", eller bare "syk". Noen skjønner ikke at de er syke fordi oppførselen deres er så normal for dem, mens noen klarer å se at visse ting ikke er helt som de skal være.

Når man har kommet gjennom den syke perioden, kan man se tilbake og fullt ut forstå at man har vært syk. Men det er ikke alltid så lett å se det når man står midt oppi det.

Besvarte det litt av det du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For femti år siden var man gal hvis man gikk naken rundt i eget hus.

For tredve år siden var man gal hvis man ikke gjorde det.

For ti år siden var man gal hvis man gikk naken rundt i eget hus når naboens barn kom hjem fra skolen.

I dag er man gal når man ikke er klar over at man er gal selv.

Fra spøk til alvor.

Man bruker ikke det ordet om psykiske problemer lenger. Nå heter det "sykdom", eller bare "syk". Noen skjønner ikke at de er syke fordi oppførselen deres er så normal for dem, mens noen klarer å se at visse ting ikke er helt som de skal være.

Når man har kommet gjennom den syke perioden, kan man se tilbake og fullt ut forstå at man har vært syk. Men det er ikke alltid så lett å se det når man står midt oppi det.

Besvarte det litt av det du lurte på?

Ja det besvarte mye. jeg bruker ikke ordet "gal" i fullt alvor, men mener når man er "far away from the world"....på den måten at man totalt lever i sin egen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det besvarte mye. jeg bruker ikke ordet "gal" i fullt alvor, men mener når man er "far away from the world"....på den måten at man totalt lever i sin egen verden.

Vi lever alle i vår egen lille verden, men noen av oss (meg inkludert) velger å ikke la utenforverdenen forstyrre oss for mye. Vi vil gjerne leve i fred i vår verden.

Jeg er heldigvis klar over det, men når man ikke er det, så kan man jo heller ikke gjøre noe med det.

Da er det viktig å ha en del informasjon "på innerlomma", sånn at man mye letter kan kjenne igjen varselsignalene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dersom en fortsatt skulle bruke ordet gal i faglig sammenheng, måtte det bli synonymt med ordet psykotisk.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...