Gå til innhold

Mor 65 begynnende demens eller alzheimer ?


Gjest Avkatt

Anbefalte innlegg

Min mor på 65 år har begynt å glemme en del i det siste. Det er særlig kortidsminne som er dårligst. Min far synes det er vanskelig da min mor ikke har kommet dithen at hun innser problemet. Vi har forsøkt å ta det opp med henne men hun blir fryktelig sinna og går i forsvar. Hun har det jo aller vanskeligst. Hun vil ikke at hverken jeg elle min far skal være med henne til legen. Jeg har ringt legen for en tid tilbake for å fortelle om situasjonen. Jeg eller legen har ikke fortalt dette til min mor da jeg ikke ønsker å gå bak hennes rygg. Det blir spesielt vanskelig i de daglige gjøremål. Ting og tang ligger ikke på samme plassen, hun husker ikke hvor hun la vesken sin osv. Hun kan stille meg samme spørsmål to til tre ganger på en kveld. Det er akkurat som om når hun er engstelig eller stressa at hun da husker dårligere. Jeg ringte til legen hennes fordi jeg er bekymret for at hun har fått en demenssykdom, og blir hun ikke fulgt opp får hun heller ikke en evt. behandling som kan hjelpe henne. Mitt spørsmål er følgende hvordan kan man stille diagnosen alzheiemer, og finnes det behandling ? Finnes det behandling for demens ? Ellers vil jeg også opplyse om at hun har "nervøst hjerte" og tar medisiner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonyma

Dette kjenner jeg igjen. Det kan være vanskelig å få vedkommende til lege. Du gjør rett i å informere legen på forhånd. Hun må jo til lege for å fornye resepten på hjertemedisinen. Prøv å få henne til å ta en helsjekk med det samme.

Jeg måtte også ta en slik sjekk å få min far med på det. Så fikk vi beskjed fra legen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Svar til Avkatt (11.Oct.)

Ja, det er av flere grunner viktig at diagnosen Alzheimers sykdom stilles. Dette er en kronisk sykdom som gradvis svekker hukommelsen, dømmekraften, evnen til å klare seg i det daglige m.v. Det er mange viktige avgjørelser som skal tas i eldre år, og hvis man rammes av en demenssykdom som Alzheimers sykdom, er det lurt å snakke om slike ting før man mister evnen til det. Dessuten begynner det nå å komme legemidler som bedrer funksjonsevnen hos en del pasienter med Alzheimers sykdom. Diagnosen stilles først og fremst ved å kartlegge hukommelsen, språkfunksjonen, evnen til å klare seg i det daglige, og ta CT-undersøkelse av hjernen for å se om det er tap av hjernesubstans som er typisk for Alzheimers sykdom. Videre tas det en god del blodprøver for å utelukke andre årsaker til hukommelsesproblemer. Legemidler kan også i enkelte tilfeller svekke hukommelsen; legen vil vurdere om medisinene din mor tar for "nervøst hjerte" kan medvirke til at hun husker dårlig. Det er spesielt problematisk når pasienten nekter å gå til legen for å få dette diagnostisert. Den eneste måten for deg å ordne dette på, er at du, din far eller andre snakker med din mor for å forklare at dere er bekymret og motivere henne for en legeundersøkelse.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...