Gå til innhold

tråkker over hele tida


smurf78

Anbefalte innlegg

for flere måneder siden tråkka jeg skikkelig over og siden har jeg hatt lett for å tråkke over på samme fot. Har tråkka over 1 gang sist uke og en gang denne uka. Skal bare litt til før jeg tråkker over. Er det noe jeg kan gjøre for å lege dette en gang for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det på samme måte faktisk så lenge som et par år... Det gikk først over da jeg slutta å trene hardt og hadde en pause på et år der jeg bare trente moderat et par ganger i uken.... Ellers kan du trene opp musklene rundt anklene... F x kan du gjøre dette ved å stå å "stampe" med beina på en "tjukkas". Finnnes flere måter altså... Siden du forstrekker og sliter musklene ved å trå over vil oppbyggning av dem være gunstig. Så bygger du opp ankelen og får mer kontroll. Tråkker ikke ukontrollert over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglemor

Bruk støttebandasje i starten, kanskje et par ukers tid.

Regn med 6 - 8 uker før skaden er tilhelet igjen hvis du har tråkket over skikkelig, det tar visstnok like lang tid som et brudd før leddbåndene er grodd igjen, fordi leddet stadig er i bevegelse.

Pass på å tøye i ankelleddet så du ikke stivner. Balansetrening er bra - stå på det vonde benet og pendle med det andre. Da gjenvinner du etter hvert stabilitet i leddet. Sykkeltrening skal også være bra, ingen fare for å tråkke over i hvertfall.

Hvis du trener løping o.l. så kan du kjøpe en skikkelig ankelortose hos bandasjist som stabiliserer leddet under treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å stå mye på en fot - altså den som er skadet. Da jobber alle de små musklene i ankelen hardt for å holde deg i balanse. Sterkere muskler = større kontroll. Du kan gjerne stå på mykt underlag (i senga f.eks.), eller på et balansebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BareMegBare

Hadde det på samme måte faktisk så lenge som et par år... Det gikk først over da jeg slutta å trene hardt og hadde en pause på et år der jeg bare trente moderat et par ganger i uken.... Ellers kan du trene opp musklene rundt anklene... F x kan du gjøre dette ved å stå å "stampe" med beina på en "tjukkas". Finnnes flere måter altså... Siden du forstrekker og sliter musklene ved å trå over vil oppbyggning av dem være gunstig. Så bygger du opp ankelen og får mer kontroll. Tråkker ikke ukontrollert over..

Da jeg var 16, tråkka jeg skikkelig over. Og er det først gjort, skjer det garantert igjen. For jeg tråkka over i ett sett. Hinka rundt i flere år. Støttebandasjer, trening og utrolig forsiktighet hjalp ikke. Til slutt ble jeg oprert (fikk stramma opp leddbåndene), og har ikke tråkket over siden da. Men det må selvsagt mye til før du får operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...