Gå til innhold

Er jeg allergisk?

Anbefalte innlegg

Jeg burde jo gå til legen min med dette, men jeg har prøvd og han avfeier det med hormoner, men jeg er ikke helt enig. Som tenåring var jeg allergisk mot egg og pollen, ved siden av at jeg hadde astma. Dette merker jeg lite til nå og kan spise egg. Jeg blir ikke spesielt tett at pollen lenger heller. Men jeg kan ikke være i nærheten av noe slag gress uten at jeg får røde utslett der hvor gresset er i kontakt med husen. Dette klør noe vanvittig og minner litt om elveblest.

Da jeg i sommer spiste en del kiwi merket jeg at jeg klødde i munnen etterpå og nå kan jeg ikke spise en biiteliten bit uten at munnen og strupen klør. Dessuten har jeg "nupper" som klør på begge sider av lårene og overermene. En lege nevnte for meg at om man har paralelle "utslett", altså begge ben eller begge ermer, er dette en tydelig allergisk reaksjon. Stemme dette? Disse "nuppene" klør veldig og det er ikke behagelig. Noen ganger blir det oppvekst og noen ganger går det litt tilbake. Det hender det sprer seg nedover ermene også og på bena kan det gå helt ned til leggen. Halsen blir også utsatt.

Er dette virkelig bare en årsak av hormoner eller bør jeg stå på mitt for å få en allergitest? Jeg må nevne at legen min ikke har sett på dette, bare antatt at det er hormoner.

Håper på svar fra legen,

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6347-er-jeg-allergisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære ann

Jeg tror du fortsatt er allergisk selv om du nå tåler ting du var mer allergisk for som liten/yngre. Utslettene du får ved kontakt med gress er typiske for gresspollenallergikere og reaksjonen på kiwi tyder på en kryssallergi med pollen (bjørk eller burot) eller med lateks (naturgummi). Dette kan du få testet ut hos en lege som driver med allergi//allergiske sykdommer. De andre utslettene du nevner kan rett og slett være uttrykk for at du som allergiker er mer ømfindtlig enn andre og reagerer lettere på hva som helst, men det kan også være en kontaktallergi mot et bestemt stoff. jeg synes ikke det høres sannsynlig ut at plagene dine er pga hormoner - til det er de for typisk allergiske.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6347-er-jeg-allergisk/#findComment-34235
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...