Gå til innhold

Hundefolk


Gjest lyst på hund

Anbefalte innlegg

Gjest lyst på hund

Heisann :-)

Vi er en familie på fire som har kjempelyst på hund. Pga astma i familien har vi sett litt på hunderaser som går for å være "allergivennlige". Har fått tips om flere raser, men jeg lurer på hvilken hunderase som vil passe best hos oss....

Vi har altså to barn- en på 8 og en på ett år, vi bor i rekkehus, og vi er ikke så veldig aktive. Vi får nok til å gå i allefall to turer pr. dag, men er altså ikke noe sportsmennesker. Rasene vi har sett på er Bichon Frise, Amerikansk cocker, Pouder puff, Dvergshnouser og puddel. Har noen av dere noen gode råd om hvilken hund som vil passe best i vår situasjon ? Vi vil jo gjerne at hunden skal få det godt her. I tillegg er det fint dersom ikke hunderasen har masse sykdommer.

Håper noen har noe innspill å komme med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styr unna småbikkjer om du har småbarn! Særlig Cockeren ville jeg passet meg for.

Det som bør legges mest vekt på er hvor enkle de er med å gjøre og hvordan de er mot barn (om det er en 'enmannshund') og legge mindre vekt på hvordan hunden ser ut.

Som alltid til familier vil jeg anbefale brun Labroador :-)

Voff fra Jørgen og lykke til fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene du nevner, der det kun puddel som ikke røyter, såvdidt jeg vet. Allergikere bør derfor velge puddel.

Små pudler krever mindre mosjon, men de har en tendens til å gneldre fryktelig mye. Større pudler, som kongepuddel, er tausere. Men de krever mere mosjon enn sine små fettere, og nok en del dressur for at dere skal kunne holde kustus på en såpass stor hund.

Pudler finnes i mange fine farger. Sjokoladebrun, svart, hvit, champagne, grå og hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Molli "anbefaler" puddel. Husk at ettersom den ikke røyter så _må_ den klippes med jevne mellomrom! Det krever at man har såpass med dressur på hunden at den faktisk står rolig den tiden det tar, enten man tar seg bryet med å lære det selv eller påtar seg den utgiften det er å få den klippet hos en hundefrisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En astmatiker kan gjerne reagere på ikkerøytende hunder som på røytende . Dette pga at det er ikke selve hårene de oftest reagerer på men støvet og fettstoffene. Ville testet godt ut om vedkommende reagerer på de ulike rasene først . Varierer dette og . Vet at mange tåler polarhunder godt men vil nok ikke anbefale den rasen av den grunn . En bør uansett finne rase etter egenskaper , familiesituasjon , erfaring og ment bruk . Ikke etter allergi eller ikke , da må en bare innse at pga sykdom kan en ikke ha hund selv om en ønsker det . Vet mange som har valgt rase etter feil grunnlag og angret dypt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en dvergschnauser som ingen i familien klarte å få noe særlig kustus på... Det hendte den hørte på moren min, men forøvrig var den best på å gjøre som den ville. Det virket også som om den trodde den var stooor - og slett ingen liten hund.

Gnist var snill og glad i mennesker, men bjeffet mye og stakk av når andre hunder hadde løpetid. Ut i fra våre erfaringer ville jeg ikke ha anbefalt en dvergschauser dersom dere ikke har greie på hunder og tenkt til å bruke en del tid på dressur. Det kan selvfølgelig hende at det bare var min familie som usedvalig talentløse...

Samboeren min og jeg har nettopp fått en svart labrador i huset - den har et utrolig bra gemytt og er lett å bo sammen med - men den er også spesialtrenet :-)

Hunder og allergi vet jeg ingenting om... Men det er kjempekoselig å ha hund i huset igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Soft coated wheaten terrier? Glade, lettdresserte hunder som ikke røyter. Litt under middels store, ca 20 kg, og mankehøyde 45-50 centimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...