Gå til innhold

Vestlendinger og folkeskikk...


amber sun

Anbefalte innlegg

Oppdaget noe jeg ikke har tenkt så mye på, da vi nylig var i Stavanger.

Folk er så fæle til å stirre! Åpenlys stirring, som de ikke engang forsøker å skjule.

Satt f eks på fergen en dag, på en av fjordene der. Og som folk glodde! Vi var ikke noe rart kledd eller noe, og gjorde ikke annet enn de øvrige passasjerene (dvs. vi satt på en benk, vi kjøpte en is, vi tittet litt ut over sjøen osv)- men folk stirret uten blygsel, og vek ikke engang med blikket når jeg stirret tilbake et par sekunder! Syntes det var rart og uvanlig.

Så, igår, var vi i Amadeus dyrepark nord for Eidsvoll. De fleste gikk rundt og så på dyra osv, og kikket bare sånn et øyeblikk på oss andre. Som også vi gjorde, klart man tar et kort blikk på folk som går forbi, men man _holder_ ikke blikket på dem.

Plutselig følte jeg at noen stirret igjen, og ganske riktig. En familie som stod like ved oss, og de glodde og glodde uten å vike med blikket. Den ene dama der glodde lenge, merket blikket selv om jeg ikke så tilbake før etter en stund. Og da vi hørte at de sa noe til hverandre, snakket de dialekt fra et sted på vestlandet.

Da var det jeg tenkte: hva er det med vestlendinger og folkeskikk? Man glor da ikke på andre folk i lange tider! Av de andre i parken var det ingen som glodde, og det er sikkert ikke _alle_ vestlendinger som stirrer sånn på folk heller, men av de som har stirret, har samtlige vært vestlendinger.

Hva tror dere om dette? For saks skyld, jeg er utflyttet vestlending selv, men kan ikke huske at jeg hadde for vane å stirre på folk på den måten da jeg bodde på vestlandet, heller. Eller kanskje jeg ikke tenkte noe over det da.(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer av innavl og mye regnvær.

Kommer regnvær av mye innavl?

Eller var det at innavl kommer av for mye regnvær?

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Kommer regnvær av mye innavl?

Eller var det at innavl kommer av for mye regnvær?

;-)

Med vennlig hilsen

De har som hobby å forfølge og plage paranoide, de kan lukte paranoide på kilometers avstand, og stimer til for å plage dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer regnvær av mye innavl?

Eller var det at innavl kommer av for mye regnvær?

;-)

Med vennlig hilsen

Det sistnevnte. I regnvær kjeder man seg ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så ille da? Jeg synes det er minst like kjipt med steder der folk gjør et poeng av å ignorere hverandre - ikke se andre mennesker i øynene, for all del ikke la seg merke med at det eksisterer andre mennesker i det hele tatt. Det er noe jeg reagerer på i Oslo i alle fall. Om du møter blikket til en annen person vet de nesten ikke hvor de skal gjøre av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes faktisk du er inne på noe der.

Jeg er utflyttet vestlending selv, og la først merke til fenomenet når vi hadde besøk av noen fra en storby. De kommenterte at de følte seg veldig beglodd, og etter det ble jeg vel en tanke paranoid selv også.

Dette var riktignok en liten bygd på vestlandet da, hvor nysgjerrigheten er omvendt proporsjonalt med innbyggertallet.

Da er det godt med paranoide østlendinger som får panikk bare du viser en antydning av å skulle smile eller nikke til dem i forbifarten. Sånt er fali det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Er det så ille da? Jeg synes det er minst like kjipt med steder der folk gjør et poeng av å ignorere hverandre - ikke se andre mennesker i øynene, for all del ikke la seg merke med at det eksisterer andre mennesker i det hele tatt. Det er noe jeg reagerer på i Oslo i alle fall. Om du møter blikket til en annen person vet de nesten ikke hvor de skal gjøre av seg.

Enig med citoyen.

Fikk sjokk da jeg for første gang tok t-banen i Oslo. Alle satt som noen zombier. Jeg holdt på å få latterkrampa aldeles. jeg følte at jeg var på en annen planet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...