Gå til innhold

Hva gjør jeg? Gjelder husverter og deres retter osv...langt


Mistera

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg slik at jeg har for en liten stund siden flyttet i ny leilighet...

I begynnelsen gjikk alt greit, jeg bodde sammen med mine to katter, Mio og Ronja.

Ronja skulle ha kattunger( har forresten en gutt igjen... noen som vil ha?) og jeg skjekket med husverten at det var lov å ha katter der. det var det! Så lenge jeg ikke hadde tenkt å ha noen av kattungene, så kommer han noen uker etter at jeg har flyttet inn og sier at han ikke vil at jeg skal ha katter, og at jeg må bestemme meg for åm jeg vil ha katt eller om jeg vil bo der!

Boligmarkedet er ikke akkurat det beste her jeg bor så jeg satte kattene bort på "fòr" hos min Mor.

Mio som var en kastrert hanne led av nyrestein og etter noen operasjoner med både innlagt kateter og mye antibiotika og forskjellige andre forsøk bestemte jeg med for å avlive min Kjære Kjære Mio, men det var bare fordi jeg ikke kunne ha katt der jeg bodde og min mor var sliten av å ta seg av 2 hunder 2 katter og 4 kattunger.

Hadde valgene vært annerledes hadde jeg valgt å fortsette behandlingene på Mio...

Så kom jeg hjem fra Roskilde, og samme dagen som jeg kommer hjem kommer husverten og sier at den oppsigelsen på 4 månder som jeg fikk i mai fortsatt gjaldt og at jeg måtte være ute av leiligheten 1 aug, så jeg fikk ikke mer en under en måned oppsigelsetid.... Jeg var mildt sagt sjokket og ikke kunne han gi meg noen grunn annet en at han visste hva jeg drev med....????

Dette kunne han skrive et brev om sa han.?

Det viste seg at husverten hadde vært inne i leiligheten menst jeg var i danmark...

Alt dette hadde ikke gjort meg noe hadde det ikke vært for at jeg måtte avlive min trofaste følgesvenn gjennom 5 år pga at jeg ikke skulle bli utkastet føste gang...

Jeg syntes at jeg strekte meg vèl langt den første gangen og lurer derfor på hva deres mening er og hva jeg burde gjøre?

Jeg vet at huseiere har en viss autoritet når det gjelder hvordan leiligheten brukes og vedlikeholdes, men har han noe med hva jeg bruker fritiden min på? Hvem jeg holder meg sammen med osv så lenge jeg betaler leien, ikke driver utagerende festing i leiligheten og oppfører meg både høflig og som enhver ellers peron ville ha gjort!

Råd noen?

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg ville bodd hos han der fyren uansett jeg! Han virker som en skikkelig kødd!

Men han har vel ikke rett på å kaste deg ut når du fulgte opp advarselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville bodd hos han der fyren uansett jeg! Han virker som en skikkelig kødd!

Men han har vel ikke rett på å kaste deg ut når du fulgte opp advarselen?

Nix.

Mistera kan bo der og bo der og bo der til krampa tar henne - hvis hun gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Gå til politiet!!! Anmeld han for innbrudd og for kort oppsigelsestid. Tror husverten din tar hintet da.

Les husleieloven, og kontrakten deres, også skriver du et saftig brev til idioten.

Blir så irritert på slike husverter, og det kryr av de også. Du bor ikke tilfeldigvis i Tønsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(argh, her skriver jeg et langt svar, også _kræsjer_ Opera. grrr!)

Aller først: Hele Husleieloven finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Les den og sett deg inn i rettighetene dine, så står du mye sterkere rustet mot urimelige utleiere.

Utleier kan _ikke_ nekte deg å ha dyr bare fordi han har ombestemt seg. Han må i tilfelle føre bevis for at kattene dine er til for stor ulempe for de andre

brukerne av eiendommen.

Om utleier bare har sagt at du må flytte, er oppsigelsen ugyldig, og du trenger egentlig ikke løfte en finger, og langtfra flytte. Oppsigelse av tidsubestemte leiekontrakter skal følge visse formkrav, og dessuten være begrunnet. Om formkravene ikke er oppfylt og/eller begrunnelsen ikke er tilstrekkelig ihht lovens krav, har det rent juridisk ikke skjedd noen oppsigelse. Dette kan du lese mer om i kapittel 9.

Om utleier skal inn i leiligheten for tilsyn eller vedlikehold skal du varsles med rimelig frist. Unntaket er om det er akutt og/eller du ikke er tilgjengelig for varsling innen rimelig tid.

Huseier har ingenting med ditt privatliv, og så lenge du betaler leien når du skal og ellers oppfører deg som du beskriver finnes det ingen saklig grunn til å heve leieavtalen. "Hva du driver med" er IKKE huseiers sak så lenge det foregår innenfor "normale" normer og i ditt eget hjem.

Det er ingenting av det du har fortalt som gir huseier rett til å kaste deg ut. Spørsmålet er om du ønsker å bo hos en sånn drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så lenge det var OK at du hadde katter når du flytta inn, så kan han ikke plutselig si at du ikke kan ha de lengre.

Da må han i tilfelle vise "legeattest" på at han har allergi eller slikt.

Han har ingenting med hva du gjør på fritiden, og heller ikke hva du har på veggene, i vinduet eller noen ting.

Jeg bodde hos noen Jehovas Vitner for mange år siden, og da jula kom og jeg skulle henge opp julestjerna, da prøvde de å protestere. Men da satte jeg foten ned og sa at det hadde de ingenting med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix.

Mistera kan bo der og bo der og bo der til krampa tar henne - hvis hun gidder.

TAkker alle for svar, og hjelp...

Jeg vil og gidder ikke bruke min dyrbare tid på en slik fjott... Han har vist seg å være ustabil og ryktene går forran ham om jeg så skal si, ikke det at jeg gidder å høre på rykter, men jeg merker jo litt jeg også da...

Ikke er jeg fra Tønsberg heller:) Sunnmøring ej!

Så får jeg bare håpe at jeg finner meg en ny leil ganske fort, får jo psykiske problemer bare av å bo der, er redd for hva som er galt next osv.....

Takker igjen jeg, synd at husleieloven ikke har en egen lov for leiing hos IDIOTER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...