Gå til innhold

Hjelp til min samboer

Anbefalte innlegg

Willy1365380353
Skrevet

Hei!

Jeg skriver angående min samboer. Hun er 20 år er 165cm/98kg og sliter veldig med for høy vekt. Hun vil svært gjerne gjøre noe med det, men hennes psykiske tilstand hindrer henne. Hun er mest inne fordi hun ikke takler det å være ute. Slike ting som å gå på butikken, spise på restaurant, dra til mine foreldre for å spise, gå en tur på gata. ta en spasertur for trimmen sin skyld sliter hun med eller rettere sagt nekter hun å gjøre. Hun føler at alle stirrer. Føler seg som en idiot Og i tillegg er hun også redd for å gå ned i vekt, fordi hun er redd hva andre sier. Hvordan hun vil reagere da. Jeg har skrevet brev til leger å fortalt om problemet men blir ikke tatt på alvor. Jeg har flere ganger opplevd at hun gråter seg selv i koma. Svært ofte er det siste hun gjør å gråte seg selv i søvne. 3-4 ganger har hun vært gjennom noe som ligner ett sammenbrudd. Grått og grått uten å ha kontroll på noe, husker ingenting, i en slags transe. Hun sier til meg at hvis det ikke hadde vært for meg, hadde hun ikke levd.. Mitt eneste ønske i verden er å se henne glad, se smilet hennes, men hennes psykiske helse bryter henne bare mer og mer ned. Hva skal jeg gjøre? En ting vet jeg, jo flere forsøk hun gjør for å forandre seg som mislykkes desto mer deprimert blir hun. Så jeg ber om hjelp slik at hun blir bedre. Noen som kan hjelpe, ikke bare snakk og jatt som ikke fører noe sted.. Kan du komme med råd som kan hjelpe henne? Psykolog? Personlig oppfølging? Fysisk hjelp? Hadde jeg hatt valget mellom 100 millioner kroner eller å få se henne slik hun var for 3 år siden. Glad, optimistisk og glad i livet. Hadde valget vært svært enkelt...

Fortsetter under...

Gjest bebba
Skrevet

Først av alt må vel din samboer ønske hjelp selv. Har hun gått til lege, psykolog osv. Eller tatt kontakt med en eller annen gruppe, søkt hjelp på nettet hva som helst. Har hun tatt på så mange kiloer de siste årene eller har hun alltid vært overvektig? Prøv å få henne med til lege og få henne ut,få henne til å forstå at livet kan være herlig på tross av noen kilo. Hun er i hvert fall heldig som har deg.

Gjest Juliana
Skrevet

Først av alt må vel din samboer ønske hjelp selv. Har hun gått til lege, psykolog osv. Eller tatt kontakt med en eller annen gruppe, søkt hjelp på nettet hva som helst. Har hun tatt på så mange kiloer de siste årene eller har hun alltid vært overvektig? Prøv å få henne med til lege og få henne ut,få henne til å forstå at livet kan være herlig på tross av noen kilo. Hun er i hvert fall heldig som har deg.

Tror fatslegen kan skrive ut medisiner øker stoffskiftet for pasienter med høy BMI. (BodyMass Index) tror grensen for å få dette er BMI=29, samboeren din har tilnærmet 36. Dette kan være hjelp for de første kiloene i allefall!

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må helle litt kaldt vann i blodet ditt. Det er ingen som kan hjelpe henne med vekten dersom hun selv ikke er skikkelig motivert ig innstilt på å gjøre en stor innasts selv.

Hun bør oppsøke fastlegen sin. Denne vil bla kunne finne ut om hun også har en depresjon som bør behandles. I såfall bør legen søke om å få gi henne Zyban/Wellbutrin som medisin. Dette antidepressive midlet gir også vektttap.

For overvekten er det lite andre kan gjøre. Det finnes ingen dokumentasjon på at psykologisk behandling virker.

Det finnes noen medisiner som kan gi moderat vektreduksjon på ca 10%. Vektreduksjon ut over dette krever betydelig livsstilsendring. I denne endringen må det ikke bare være redusert inntak av mat, men også betydelig økning i fysisk aktivitet.

Skrevet

hei!

ser de andre har gitt deg gode råd. ville bare si at hun er innmari heldig som har en slik type som deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...