Gå til innhold

Tidlig modning = tidlig fødsel?


Arendal

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nå 33+2 uker gravid. Da jeg var hos lege mandag, sa han at livmorhalsen var moden, med ca. 1-2 cm. åpning.

Synest det var tidlig? Men, siden ikke legen sa noe mer om det er det kanskje ikke noe å by seg om?

Er jo redd for at fødselen skal komme igang for tidlig.

Er det noen her som har opplevet det samme?

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag undrar varför doktorn undersökte dig? Vad det för att du haft mycket förvärkar (kynnere) eller var det av någon annan anledning? Det är inte vanligt att undersöka hur mogen livmoderhalsen är så tidigt, om det inte har varit något problem. Om det inte har varit några problem med mycket förvärkar, tycker jag inte att du skall oroa dig. 1-2 cm är inte ovanligt att livmoderhalsen är öppen , spesiellt inte om du har fött barn förut. Det har också stor betydelse hur lång livmoderhalsen var. Om den var helt utplånad (avflatet) i vecka 33 håller jag med om att det var lite för tidigt. Jag tror dock att den var några cm lång. Det går inte att säga om du kommer att föda för tidigt. Om en förlossning startar för tidigt, beror det ofta på många faktorer. Jag tycker inte att du skall oroa dig över detta. Om barnet kommer snart, är det trots allt små risker för komplikasjoner, då du snart är 34 veckor. Får du mycket förvärkar, skall du dock kontakta din doktor gör en ny undersökelse. Då kan sjukskrivning bli aktuellt.

Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag undrar varför doktorn undersökte dig? Vad det för att du haft mycket förvärkar (kynnere) eller var det av någon annan anledning? Det är inte vanligt att undersöka hur mogen livmoderhalsen är så tidigt, om det inte har varit något problem. Om det inte har varit några problem med mycket förvärkar, tycker jag inte att du skall oroa dig. 1-2 cm är inte ovanligt att livmoderhalsen är öppen , spesiellt inte om du har fött barn förut. Det har också stor betydelse hur lång livmoderhalsen var. Om den var helt utplånad (avflatet) i vecka 33 håller jag med om att det var lite för tidigt. Jag tror dock att den var några cm lång. Det går inte att säga om du kommer att föda för tidigt. Om en förlossning startar för tidigt, beror det ofta på många faktorer. Jag tycker inte att du skall oroa dig över detta. Om barnet kommer snart, är det trots allt små risker för komplikasjoner, då du snart är 34 veckor. Får du mycket förvärkar, skall du dock kontakta din doktor gör en ny undersökelse. Då kan sjukskrivning bli aktuellt.

Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...