Gjest TheBetterMan Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Leser at politiet i Stavanger kommenterer den voldsomme øken av voldtekter denne sommeren. De mener, ifølge likestillingsombudet, at jentene indirekte må ta skylden for at disse voldtektene finner sted. De mener jentene må roe seg ned når det gjelder å gå på byen. Dette blir jo meget feil, egentlig. En skal jo ikke hindre voksne (for det meste) mennesker å gå på byen for å kose seg. Ser at DIXI etterlyser synspunkt om ungdomsvoldtekter. Mange av disse skjer i fylla. Mange av ofrene er ikke eldre enn 14-15 år gamle. Men også gjerningsmennene er i mange tilfeller på jentenes alder, eller et par år eldre. Desverre må, på en måte, fylla ta skylda i stor grad. Har snakket med noen jenter som opplevde å bli voldtatt da de var tenåringer. Historien de skisserer er nærmest identisk. Ordene "jeg forstod ikke at jeg var blitt voldtatt før dagen etterpå" virker å gå igjen. Alle sammen hadde drukket på det aktuelle tidspunkt. Dette er ikke et forsøk på å bagatellisere disse hendelsene på noen som helst måte. Poenget mitt er at folk mister hemninger i fylla. Mange blir flørtete, og i disse situasjonene kan episoder fort oppstå. En 18-åring er ikke i stand til å tolke signaler på samme måte som en 28-åring. Dermed kan de misoppfatte jentenes signaler. Men selvsagt er det å voldta et langt større skritt enn å misforstå sjekking/flørting. Derfor er det ingenting som unnskylder dem. Mitt råd til jentene er å være mer forsiktig, og se an situasjoner og personer. Jeg må i tillegg si at jeg beundrer alle her inne. Dere er modige som tør. Stå på :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63902-stavangerpolitiet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
DIXI Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Hei! Er enig i mye av det du skriver her. Litt av problemet er hvordan vi skal få sagt at jentene ikke må drikke seg så dritings at de ikke har kontroll, samtidig som vi ikke sier at det dermed er deres egen skyld! For det blir det jo indirekte oppfattet som. Like fullt er det et faktum at hadde jentene ikke vært så ravende fulle, hadde mange av denne typen ungdomsvoldtekt aldri skjedd! Gutta må også ta ansvar, like mye som jentene. De må heller ikke drikke så mye at de ikke klarer å styre seg. De må snart lære at nei betyr NEI, samme hvilken tilstand de er i. Hvordan skal vi lære de unge at sex bare er bra når begge er med på det, og at det er best når de er edru nok til å få med seg hva som skjer? Er svaret så enkelt at hvis vi fjernet alkoholen, så ville disse overgrepene ikke skjedd? Det er nok mer komplekst en dette, men det er ingen tvil om at det er alkoholen som får hemningene hos begge parter til å forsvinne. Sommertanker fra Grete 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63902-stavangerpolitiet/#findComment-284894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.