Gå til innhold

hyothyreose

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

I desember 2000 fikk jeg diagnosen hypothyreose. Da hadde jeg i en lang periode hatt store konsentresjonsproblemer, slitt med trøtthet og glemsomhet. Jeg som før betandig var varm, frøs der andre var varme. I flere år har jeg i perioder vært "utslitt". Legen har sykmeldt meg en periode og kalt det depressjon og utbrendthet. Så bar det tilbake til jobb.

Nå har jeg vært mer eller mindre sykmeldt i to år.

Når diagnosen ble stillt fikk jeg thyroxin og liothyrnin. Etter et par måneder følte jeg meg som et nytt menneske! Men etter 9 måneder ble jeg innlagt sykehus med angina lignende smerter. I ettertid har jeg fått vite at dette mulig skyldes en slags forgiftning av T3 - liothyronin. Før dette ble jeg langsomt dårligere igjen. Det siste året kan bare beskrives som et helvete. Jeg kaller det slitenhet. Jeg har ingen krefter. Denne vinteren har depresjonen plaget meg enormt, og jeg har også fått angst.

T4 har langsomt steget, og er nå på 15. T3 på 2,3 og TSH nede i 0.12.

Jeg tar Na-Th. 0,1.

Jeg er nå langsomt i noe bedring, men jobber kun 1-2 dager i uka på aktiv sykemelding. Skal prøve meg i halv stilling etterhvert, og må nok godta at jeg har en vei å gå før dette økes.

Legen min er usikker. Jeg føler at han vet lite om dette, og kanskje heller ikke helt tror at har diagnosen som ble satt av annen lege.

Jeg har store søvnproblemer. Trøtt bestandig, men har dårlig søvn. I tillegg har jeg enorme spiseproblemer - tvangsspising som fører til overvekt.

Har også nevrologiske problemer i rygg som fører til smerter i bena. Noen ganger mister jeg følelsen i huden på bena.

I tillegg føeler jeg meg presset av arbeidsgiver til å ta en beslutning om videre aktivitet.

Hva kan alt dette skyldes? Hvorfor blir TSH lavere?

Spørsmålene er for mange. Gode råd mottas med enorm takk.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei,

TSH går "motsatt vei" av de andre. TSH betyr Tyroide Styre Hormon - og jo LAVERE TSH du har, jo mindre tyroksin trenger du.

Man har diskutert hva korrekt nivå av TSH skal være. Idag tror jeg at grensene er fra 0,5 til 5,0. Hvis du er OVER 5,0, så tar du for LITE tyroksin. Grensene varierer litt fra land til land.

Med vennlig hilsen

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Jeg har dessverre ikke tilstrekkelige kunnskaper om denne situasjonen til å bidra med råd, og beklager at jeg ikke kan være til hjelp.

Kredittkortet ditt blir ikke belastet for denne henvendelsen til Doktor Online.

Skrevet

Her tror jeg du bør sørge for at du blir lagt inn på sykehus til skikkelige undersøkelser! Når du føler at legen ikke kan nok, bør du kreve å få til dette. Hvis ikke din lege er interessert i å hjelpe, bør du gå til en annen.

Dessverre er det min egen erfaring at enkelte leger og sykehus ikke er særlig interessert i å hjelpe. Jeg håper ikke du er avhengig av det sykehuset jeg er, der får man nemlig ingen hjelp med denne typen problemer. Jeg har også stoffskifteproblemer, overvekt og annet som ennå ikke er diagnostisert, og som sykehuset ikke kommer til å finne ut av fordi de ikke gidder ta henvisningene fra min lege på alvor.

I mens kan du titte litt her:

http://www.stoffskifte.org

Har du lyst til å lese min erfaring med hypothyreose og helsevesenet, så finner du det her:

http://home.online.no/~smidtlie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...