Gå til innhold

Fast stilling


Gjest eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest eller ikke?

Noen som kan hjelpe meg her? Er nemlig ikke helt sikker på hvordan dette fungerer.

Jeg har nå passert prøveperioden på 6 måneder og har ikke fått noen beskjed om at jeg ikke får fortsette i jobben, men heller ikke det motsatte.

Dette halve året har føltes ganske trygt og godt, men nå er jeg kjempenervøs. Har ikke hørt noe hverken positivt eller nagativt hittil, så jeg vet i grunnen ikke om sjefen er fornøyd med meg eller ikke.

For øyeblikket føles livet ganske så utrygt, og jeg er redd for å plutselig skulle stå uten jobb. Og da spesielt fordi jeg virkelig stortrives i denne jobben og ønsker veldig å fortsette.

Vet det skal være medarbeidersamtale om en måneds tid, men skulle ønske jeg kunne fått den biten unna til uka. Blir helt tussete av å skulle vente så lenge på "svar" liksom.

Etter det jeg har forstått (etter å ha lest litt i "Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø"), skal det svært mye til for å ikke beholde jobben etter prøvetidens utgang. Det var ganske tungt og tettpakket lesestoff og jeg er ikke helt sikker på om jeg får ting helt rett med meg av det som står der.

Er det noen som på en enkel og grei måte kan fortelle meg hvordan reglene er når det gjelder utløp av prøveperioden, og hva som skal til for å fortsette/ikke fortsette i stillingen?

Trenger jeg engste meg eller sitter jeg tryggere enn jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du skriftlig avtale om prøvetid, er det en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager. Dette gjelder mens prøvetiden løper. Dersom prøvetiden din har gått ut og du ikke har fått noen beskjed, men har fortsatt å arbeide, er du fast ansatt.

Ellers har du rett i at det skal mye til for å bli sagt opp i prøvetiden. Som ellers må oppsigelsen være saklig begrunnet.

Jeg foreslår at du ber om å få et kort møte med sjefen din, der du ber om å få dette avklart. Det er ofte bedre å spørre enn å gå rundt og være usikker. Dersom du ikke har arbeidskontrakt som regulerer forholdet etter at prøvetiden har gått ut, må du be om å få ny kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har hørt noe og prøvetiden din er ute, så er du fast ansatt og de er fornøyd med deg.

En god leder bør ha ett møte med den ansatte før prøvetiden er slutt og oppsummere litt, men jeg tror nok at de fleste ikke har det.

Så gratulerer med fast jobb:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller ikke?

Så lenge du ikke har hørt noe og prøvetiden din er ute, så er du fast ansatt og de er fornøyd med deg.

En god leder bør ha ett møte med den ansatte før prøvetiden er slutt og oppsummere litt, men jeg tror nok at de fleste ikke har det.

Så gratulerer med fast jobb:-))

Takk for det mrxx :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller ikke?

Har du skriftlig avtale om prøvetid, er det en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager. Dette gjelder mens prøvetiden løper. Dersom prøvetiden din har gått ut og du ikke har fått noen beskjed, men har fortsatt å arbeide, er du fast ansatt.

Ellers har du rett i at det skal mye til for å bli sagt opp i prøvetiden. Som ellers må oppsigelsen være saklig begrunnet.

Jeg foreslår at du ber om å få et kort møte med sjefen din, der du ber om å få dette avklart. Det er ofte bedre å spørre enn å gå rundt og være usikker. Dersom du ikke har arbeidskontrakt som regulerer forholdet etter at prøvetiden har gått ut, må du be om å få ny kontrakt.

Det skal være samtaler om ca en måneds tid. At møtene kommer så sent, har sammenheng med ferieavvikkling.

Føler meg tryggere i dag da. Og takkk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest eller ikke?

Har du ikke fått beskjed om noe annet innen den angitte dato, er du å regne som fast ansatt.

"............."

Takk for svar Prozak :)

"live long and prosper (eller noe sånt)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...