Gå til innhold

går ikke ned etter svangerskap

Anbefalte innlegg

Jeg fødte barn i 98 og la på meg 30 (!) kilo under svangerskapet. Disse virker som om de er kommet for å bli. Jeg lever et noenlunde aktivt liv, og har forsøkt diverse slankekurer. En periode syklet jeg 3 mil daglig. Det er ingenting i veien med stoffskiftet mitt - allikevel går jeg overhodet ikke ned i vekt. Kan Xenical hjelpe? Og kan jeg eventuelt gå til en lege i Sverige for å omgå det faktum at Xenical ikke er registrert i Norge enda?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6411-g%C3%A5r-ikke-ned-etter-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære nina69.

Xenical kan du nå få skrevet ut hos din vanlige lege.Det den gjør er å sørge for at 1/3 av det fettet du spiser ikke taes opp i kroppen,men skilles ut i avføringen.Hvis du spiser for mye fett,får du fettdiare.Det er en relativt dyr behandling.Videre vil noen hevde(selvom det synes noe dårlig dokumentert)at CLA fettsyrer feks.Tonalin medfører vektreduskjon.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Kjære nina69.

Xenical kan du nå få skrevet ut hos din vanlige lege.Det den gjør er å sørge for at 1/3 av det fettet du spiser ikke taes opp i kroppen,men skilles ut i avføringen.Hvis du spiser for mye fett,får du fettdiare.Det er en relativt dyr behandling.Videre vil noen hevde(selvom det synes noe dårlig dokumentert)at CLA fettsyrer feks.Tonalin medfører vektreduskjon.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Dr. Pål Sand

Er ikke CLA det de selger på postordre bla? I såfall kan jeg meddele at de i hvertfall ikke virker. Jeg har lest at det hjalp på rotter og mus samt en gris, men... Problemet er ikke at jeg ikke greier slanke meg, men at kiloene sitter uansett. Slik var det ikke før jeg ble gravid. Da lot jeg bare være å spise noe særlig på et par dager, og var fort kvitt en kilo eller to (og gikk ikke opp igjen). Jeg prøvde meg på Grete Roede-dietter, nutrilett med mer - og gikk etterhvert over på diverse "jukse-dietter" ettersom vekttapet totalt uteble. Og ingenting virker. Men det er altså ikke slik at du må søke Rikstrygdeverket for å få bruke Xenical i Norge? Jeg ser et utall søknader om Xenical hver dag, men det er kanskje for å få refundert pengene?

Gjest moroklumpen

Dr. Pål Sand

Er ikke CLA det de selger på postordre bla? I såfall kan jeg meddele at de i hvertfall ikke virker. Jeg har lest at det hjalp på rotter og mus samt en gris, men... Problemet er ikke at jeg ikke greier slanke meg, men at kiloene sitter uansett. Slik var det ikke før jeg ble gravid. Da lot jeg bare være å spise noe særlig på et par dager, og var fort kvitt en kilo eller to (og gikk ikke opp igjen). Jeg prøvde meg på Grete Roede-dietter, nutrilett med mer - og gikk etterhvert over på diverse "jukse-dietter" ettersom vekttapet totalt uteble. Og ingenting virker. Men det er altså ikke slik at du må søke Rikstrygdeverket for å få bruke Xenical i Norge? Jeg ser et utall søknader om Xenical hver dag, men det er kanskje for å få refundert pengene?

Hei!!

Jeg har akkurat det samme problemet som deg. Du får resept på Xenical hos legen så sant du har en BMI over 30. (Hvor mye veide du før du fikk barn?)

Legen min tok masse blodprøver,for å sjekke om det ikke kan være noe annet som er årsaken til at jeg går ned.

Årsakene kan nemlig være mange. Dårlig skjoldbruskkjertel, treige tarmer, osv,osv. Ta en grundig sjekk. Kanskje det er noe i kroppen din som gjør det.

Hei!!

Jeg har akkurat det samme problemet som deg. Du får resept på Xenical hos legen så sant du har en BMI over 30. (Hvor mye veide du før du fikk barn?)

Legen min tok masse blodprøver,for å sjekke om det ikke kan være noe annet som er årsaken til at jeg går ned.

Årsakene kan nemlig være mange. Dårlig skjoldbruskkjertel, treige tarmer, osv,osv. Ta en grundig sjekk. Kanskje det er noe i kroppen din som gjør det.

Takk for svar. Det er helt sikkert noe i kroppen som gjør det! Men det er ingenting i veien i følge legen min. Jeg veide 52 kilo, helt til mannen i mitt liv ødela alt sammen...

Jeg lever greit med mine kilo, men jeg har 12 søplesekker med klær jeg bare kan drømme om å få på meg. Har du prøvd Xenical? Noen suksess med det? Det neste for meg blir vel å spy, men jeg er ikke særlig interessert i bulimi..

Gjest Lege Nina Lindstad

Dr. Pål Sand

Til nina69. Xenical kan skrives på vanlig blå resept, dersom du er kraftig overvektig og har prøvd andre slanketiltak. Det er vanlig at legen din tar deg til samtaler før oppstart og underveis, det er nødvendig med kostholdsveiledning samtidig. andre årsaker til overvekt, f.eks lavt stoffskifte må utelukkes først.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...