Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år hatt en tretthetsperiode på dagen. Det er litt forskjellig når den oppstår, 12.00-15.00, men den varer til ca kl. 19.00. All energi forsvinner, kroppen føles tung og øyenlokkene svir av tretthet. Det eneste jeg da ønsker å gjøre,er å sove. Dersom jeg ikke har anledning til å sove, noe jeg kun har anledning til enkelte helgedager, er det svært plagsomt. Jeg sover ikke for lite om natten, sover da ca 7-8 timer, og har ingen sykdommer som jeg vet om. Jeg er såvidt rundet 40-årene og er litt overvektig. Men jeg trener regelmessig og er i god fysisk form. Ikke røyker jeg og nyter lite alkohol. Tok rutinemessige blodprøver da jeg var hos bedriftslegen for ca ½ år siden. Trettheten har jeg hatt i flere år, men jeg synes den nå er blitt et problem. Kan en eventuell fysisk årsak til dette oppdages på en blodprøve?

Fortsetter under...

Gjest Enchanted
Skrevet

(Jeg antar du har utelukket jernmangel, diabetes, etc. gjennom blodprøvene du nevner.)

Dette kan godt være NARKOLEPSI, særlig hvis du også sovner/mister bevisstheten uten forvarsel i situasjoner hvor du ikke kjeder deg. F.eks. når du leser, kjører bil, sitter i møter.

Du finner mer informasjon om narkolepsi på www.narcolepsy.org.uk og www.sleepnet.com. Denne informasjon kan virke noe kaotisk, men faktum er at sykdommen gir nokså forskjellige utslag fra person til person.

Årsaken til symptomene er at en av søvn-fasene, REM-søvn og slår inn på dagtid, noe den selvsagt bare skal gjøre om natten. Hos mennesker med narkolepsi begynner søvnperiodene ofte (men ikke alltid) med REM-søvn, hos "vanlige mennesker" begynner REM-søvnen først etter ca. 90 minutter.

DEN ENESTE MÅTEN å teste om man har narkolepsi på er derfor å sjekke om dine søvnparioder begynner med REM-søvn. Dette gjøres ved hjelp av en test som heter MSLT, som består i at du sover en halvtime fire ganger etter hverandre med masse ledninger festet til kroppen. Det er også vanlig å ta en test som heter PSG samtidig for å utelukke/avdekke beslektedsydommer. MSLT får du bare tatt på noen få sykehus og det er nokså lang ventetid. Det finnes ingen andre måter å sjekke narkolepsi, selv om noen leger kanskje vil sende deg til blodprøve eller EEG - dette er fullstendig bortkastet tid.

Narkolepsi er en nevrologisk lidelse, så i teorien bør du gå til en nervrolog, men i realiteten er det få leger som vet noe som helst om denne sykdommen (de vil påstå at den er så sjelden at den kan du umulig ha - bare vent! Denne sjeldenheten kan selvsagt komme av at legene aktivt bidrar til å underdiagnostisere den) så det mest effektive er å be fastlegen henvise deg direkte til MSLT.

Narkolepsi kan ikke helbredes, men hverdagen din kan bli mye bedre ved hjelp av medisiner. Den vanligste medisinen er Metylfendidat (merkenavn: Ritalin). Det er den man pleier å begynne med fordi den gir færrest bivirkninger. Hvis den ikke hjelper eller man ikke tåler den kan man prøve amfetamin (merkenavn: Dexedrine) eller modafinil (finnes ikke i Norge, men kan bestilles gjennom et skjema fra Statens legemiddelverk).

Du må regne med å bruke medisin resten av ditt liv, men det er veldig lave doser. Selv bruker jeg Ritalin og har ingen negative virkninger av det.

Medisinen fjerner mange av problemene knyttet til narkolepsi, men ikke alle. Ofte må man også legge om livet sitt på noen områder - det er f.eks. ikke alle arbeidssituasjoner som vil passe. Ikke dermed sagt at du ikke kan gjøre hva du vil, du må bare finne EN MÅTE Å GJØRE DET PÅ som fungerer. Lykke til!

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Blodprøver kan sammen med en kroppsundersøkelse hos lege gi en pekepinn på om man lider av en sykdom. Det finnes imidlertid ikke en bestemt blodprøve som kan gi et "ja/nei" svar på spørsmålet. Oftest vil det være slik at normale prøver og normale funn ved kroppsundersøkelse med rimelig sikkerhet gir grunnlag for å konkludere med at man er frisk. 100 prosent sikker kan man dog ikke være. Hva som er årsaken til den daglige tretthetsperioden du kjenner, vet jeg dessverre ikke. Sover du godt om natten slik at du er uthvilt om morgen eller sliter du med dårlig søvnkvalitet om natten som du har behov for å ta igjen på dagtid? I så fall vil muligens utredning hos en søvnspesialist være til hjelp for deg. En slik spesialist kan også bistå hvis det foreligger mistanke om narkolepsi (tilstanden "Enchanted" har omtalt i sitt svar til deg 19. juli kl. 23).

• 1 måned senere...
Skrevet

(Jeg antar du har utelukket jernmangel, diabetes, etc. gjennom blodprøvene du nevner.)

Dette kan godt være NARKOLEPSI, særlig hvis du også sovner/mister bevisstheten uten forvarsel i situasjoner hvor du ikke kjeder deg. F.eks. når du leser, kjører bil, sitter i møter.

Du finner mer informasjon om narkolepsi på www.narcolepsy.org.uk og www.sleepnet.com. Denne informasjon kan virke noe kaotisk, men faktum er at sykdommen gir nokså forskjellige utslag fra person til person.

Årsaken til symptomene er at en av søvn-fasene, REM-søvn og slår inn på dagtid, noe den selvsagt bare skal gjøre om natten. Hos mennesker med narkolepsi begynner søvnperiodene ofte (men ikke alltid) med REM-søvn, hos "vanlige mennesker" begynner REM-søvnen først etter ca. 90 minutter.

DEN ENESTE MÅTEN å teste om man har narkolepsi på er derfor å sjekke om dine søvnparioder begynner med REM-søvn. Dette gjøres ved hjelp av en test som heter MSLT, som består i at du sover en halvtime fire ganger etter hverandre med masse ledninger festet til kroppen. Det er også vanlig å ta en test som heter PSG samtidig for å utelukke/avdekke beslektedsydommer. MSLT får du bare tatt på noen få sykehus og det er nokså lang ventetid. Det finnes ingen andre måter å sjekke narkolepsi, selv om noen leger kanskje vil sende deg til blodprøve eller EEG - dette er fullstendig bortkastet tid.

Narkolepsi er en nevrologisk lidelse, så i teorien bør du gå til en nervrolog, men i realiteten er det få leger som vet noe som helst om denne sykdommen (de vil påstå at den er så sjelden at den kan du umulig ha - bare vent! Denne sjeldenheten kan selvsagt komme av at legene aktivt bidrar til å underdiagnostisere den) så det mest effektive er å be fastlegen henvise deg direkte til MSLT.

Narkolepsi kan ikke helbredes, men hverdagen din kan bli mye bedre ved hjelp av medisiner. Den vanligste medisinen er Metylfendidat (merkenavn: Ritalin). Det er den man pleier å begynne med fordi den gir færrest bivirkninger. Hvis den ikke hjelper eller man ikke tåler den kan man prøve amfetamin (merkenavn: Dexedrine) eller modafinil (finnes ikke i Norge, men kan bestilles gjennom et skjema fra Statens legemiddelverk).

Du må regne med å bruke medisin resten av ditt liv, men det er veldig lave doser. Selv bruker jeg Ritalin og har ingen negative virkninger av det.

Medisinen fjerner mange av problemene knyttet til narkolepsi, men ikke alle. Ofte må man også legge om livet sitt på noen områder - det er f.eks. ikke alle arbeidssituasjoner som vil passe. Ikke dermed sagt at du ikke kan gjøre hva du vil, du må bare finne EN MÅTE Å GJØRE DET PÅ som fungerer. Lykke til!

Jeg har også narkolepsi. Men hvis du ikke har andre symptomer enn økt tretthet på dagtid, vil jeg tro at diagnosen heller mer i retning av søvn-apne, også kalt snorkesyke. Hvis du snorker mye, og har pustestopp om natten, kan dette føre til for lavt oksygennivå i hjernen under søvn, og du våkner mange ganger i løpet av natten, men du våkner så kort at du ikke kommer til bevissthet.

Søvn-apne er faktisk veldig vanlig, det finnes to typer, en er av ukjent årsak, den andre er fysisk betinget og kan kureres ved operasjon i svelget.

Du kan også lese mer om søvnsykdommer på Foreningen for Søvnsykdommer sine hjemmesider: www.ffs.no

Lykke til! hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...