Gå til innhold

vaksiner for reise i asia


Gjest kibi

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg reiser i månedskiftet januar/februar på backpackertur til Asia. Nøyaktig destinasjoner er litt uvisst enda, men jeg skal i alle fall innom India, Indonesia, Thailand, Laos, Nepal. trolig skal jeg også til Japan og Kina.

Jeg skal være borte i alt fra 3 mnd til et halvt år.

Og siden jeg reiser på billigst mulig måte hele veien, er sannsynligheten for å komme i kontakt med mer eller mindre "skumle" sykdommer nokså stor.

Hvilke vaksiner tenger jeg? Og er det flere vaksiner enn de mest nødvendige jeg burde ta?

Hvor lenge før jeg reiser bør jeg vaksineres?

Jeg har også lest i reisehåndboken min at i noen av de områdene jeg skal til, er det vanskelig å få tak i antibiotika ol. Og at jeg derfor bør ha med meg en kur i "tilfelle", som jeg kan ta til jeg kommer meg til en doktor. Jeg er alergisk mot pencilin.

Bør jeg ta med en annen form for antibiotika?

Skriver i tilfelle min vanlige lege ut resept på dette?

Hva med sprøyter og kanyler i tilfelle innleggelse på sykehus ol? Har hørt at det i mange områder brukes utstyr som ikke lenger er sterilt.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

Jeg synes det er for langt å gå hvis man vurderer å ta med seg f eks sprøyter.Man kan til nøds ta med seg f eks antibiotika for å kurere seg mot diareer,øvre luftveisinfeksjoner hudinfeksjoner og evnt urinveisinfeksjoner.Men generellt sett synes jeg man bør vurderes av en fagperson først.Skal man imidlertid off pist kan dette bli vansklig.Du vil trenge malaria profylakse og siden reisemålet ikke er helt avklart ville jeg valgt lariam.Da er du dekket.Det er flere land hvor det ikke anbefales kombinasjonen klorokin paludrin f kes burma vietnam og deler av thailand.jeg ville som vanlig når det gjelder vaksinene begynt med oppdatering av basisvaksinene difteri polio og stivkrampe.Videre ville dekket meg mot Hepatitt A(i form av vaksine og ikke gammaglobulin) og kanskje og hepatitt B.Japansk encephalitt vil og høre med spes i f eks India.Videre også vaksiner mot rabies(India) tyfoid(diare) og smittsom hjernehinne betennelse.Noen uker i forveien ville anbefales når det gjelder tidspunkt for vaksineringen.Siden tilsynelatende skal reise ordentlig off pist ville jeg og foreslå BCG(tuberkulose).Om legen din vil skrive ut medisiner eller ei kan jeg ikke svare på.Det må du ta opp med ham direkte..

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...