Gå til innhold

Utenlandske turister med hund...


molli

Anbefalte innlegg

Vår lille familie var på overnattingstur til Hunderfossen familiepark for noen dager siden.

Det var svært mange turister der. Noen i telt, noen i bobil, og andre på hotellet.

På en spasertur i området langs elven, ble vi forbikjørt av en tysk bobil. Den stanset et stykke nedi veien, antar de skulle beskue Hunderfossen ved elven.

Da vi kom opp på siden av bobilen, hoppet en mann og en kvinne ut av bilen. Og etter dem en hund....De tok hunden i bånd, og la i vei mot elven.

Jeg blir veldig sint når jeg ser sånt. Det er imidlertid mulig ting har forandret seg de siste årene. Men det siste jeg hørte, var at det er forbudt å innføre dyr til Norge, pga rabies blant annet. Norge og Sverige er erklært rabiesfritt. Det er ikke kontinentet, der blant annet Danmark og Tyskland ligger...

Hva ville du tenkt om du så dette? Ville du foretatt deg noe?

Jeg må innrømme at jeg lekte med tanken på å ringe det lokale lensmannskontoret og rapportere det tyske paret med hunden. Mobiltelefonen min lå i lommen.....

Jeg gjorde det ikke, men synet av en ulovlig innført tysk hund irriterte meg lenge etterpå. Det er sånne tankeløse duster som kan forårsake stor skade.

Hvordan er loven i Norgge nå, etter EU og EØS? Er det ikke fremdeles forbudt å ta med husdyr over grensen?

Og hva ville du gjort om du så noen som gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rusle

Er det ikke slik at hunden må være i karantene noen måneder før eieren kan ta den med til andre land? Det var i alle fall slik før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at hunden må være i karantene noen måneder før eieren kan ta den med til andre land? Det var i alle fall slik før.

Det er mulig det nå er tillatt å innføre hunden dersom man kan fremlegge en nylig datert veterinærattest på at den er rabiesfri. Men hvem har en hund i karantene i flere mnd før en ferietur på kanskje et par uker i Norge?? Det må vel være mye bedre å sette den i kennel mens man er borte?

Jeg husker jeg hadde med meg katten min til Sverige da jeg flyttet dit i 1993. Siden både Norge og Sverige er rabiesfri, er det tillatt, men selv da må man fremlegge veterinærattest. Så jeg stoppet ved grensen, gikk inn og viste attesten. Personalet ved tollstasjonen gikk ikke engang ut for å kikke i varebilen for å se om jeg virkelig hadde en katt der, eller om jeg hadde sju hunder......!

Dårlig kontroll altså. Derfor tviler jeg på at utenlandske turister tar særlig stor risiko om de bare kjører inn i landet med en hund baki bobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt lovlig

Det er fult lovlig å ha med dyr over landegrensen, så sant du fremviser veterinærattest som bekrefter at dyret er friskt og har fått nødvenige vaksiner. Noen dyr og mellom visse land må man ha karantene i tillegg.

Stort sett kan du anta at en utenlandsk hund eller katt er mer kontrollert for sykdommer enn nabokatten din hjemme, nordmenn slurver gjerne med vaksinasjoner og revaksinasjoner av kjæledyrene sine, men skal man ut og reise må alt dette være i orden.

Man må ofte starte i god tid før reisen (opptil et år?) for å rekke igjennom de nødvenige vaksinasjonene før man reiser til utlandet. Naboen min måtte utsette reisen sin noen måneder med sin hund (de flyttet til utlandet) for å bli feridge med vaksinasjonsprogrammet.

Her er det endel linker:

http://frakt.freeyellow.com/bip.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det nå er tillatt å innføre hunden dersom man kan fremlegge en nylig datert veterinærattest på at den er rabiesfri. Men hvem har en hund i karantene i flere mnd før en ferietur på kanskje et par uker i Norge?? Det må vel være mye bedre å sette den i kennel mens man er borte?

Jeg husker jeg hadde med meg katten min til Sverige da jeg flyttet dit i 1993. Siden både Norge og Sverige er rabiesfri, er det tillatt, men selv da må man fremlegge veterinærattest. Så jeg stoppet ved grensen, gikk inn og viste attesten. Personalet ved tollstasjonen gikk ikke engang ut for å kikke i varebilen for å se om jeg virkelig hadde en katt der, eller om jeg hadde sju hunder......!

Dårlig kontroll altså. Derfor tviler jeg på at utenlandske turister tar særlig stor risiko om de bare kjører inn i landet med en hund baki bobilen.

Husker i fjord sommer, da tror jeg jeg så den nydligeste hunden jeg noen gang har sett!

Den stod utenfor en hytte på campingplasse like ved der jeg bodde, det var noen tyske turister som hadde den med!

En nydelig hybridblanding av Ulv og husky!

Vet at desse hundene er farlige, det kunne jeg se på det iskalde blikket, når han satte blikke i meg så gjikk det kaldt ned over ryggen på meg, men allikavell så ble jeg så fasinert av denne hunden at jeg bare ble stående å se på den!

Den var noe av det nydligeste jeg har sett, og dens stolte holdning og blikk gjorde ikke den mindre pen for å si det sånn...

Siden den dagen har jeg ønsket meg en slik hybrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Jeg har rabiesvaksinert min hund med tanke på utenlandsopphold.

Prosedyren er som følger: En vaksine mot rabies først (min vet. og mange andre setter to sprøyter ,med en måneds mellomrom), så må man vente 3-4 mndr før blodprøve tas for å se om det er dannet antistoffer i blodet. Hvis det er ok kan man forlate Norge og Sverige. Hvis blodprøven er negativ må prosedyren gjenas med vaksine osv. Derfor setter mange veterinærer to vaksinesprøyter.

Det er jo ikke utførsel av hund som er problemet -men innførsel. Med andre ord; med rabiesvaksinen innabords kan ta med hunden rundt i EU/EØS-land uten problemer og slippe inntil 4mndr vaksine ved gjeninnførsel til Norge (karantenestasjonen er i Østfold, men "fri"soning kan innvilges). Sjekk uansett med det aktuelle land du skal til (event. distriktsvet.) for å få forskriftene om de forskjellige reglene til hvert land. F.eks. innføring til England har vært veldig strengt inntil nå nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visst lov å ta med hund nå, for noen år siden pratet jeg med visekonsulen her nede og da skulle de for første gang ta hunden med seg til Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst lov å ta med hund nå, for noen år siden pratet jeg med visekonsulen her nede og da skulle de for første gang ta hunden med seg til Norge!

Javel. Jeg tenkte meg at det kunne være noe sånt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...