Gå til innhold

Erfaring som reise-guide?


Gjest Veronika C

Anbefalte innlegg

Gjest Veronika C

Hei!

Er ei jente som kunne tenke meg å jobbe som reise-guide for et av de kjente selskapene en stund.

Lurer på om noen her vet hvordan jeg går frem? Har jeg mulighet til å velge land selv? Og hvor lenge varer innkjørings-kurset?

Hvor lenge er en "periode"? Altså, hvor lenge binder man seg til?Hvordan er miljøet stort sett guidene i mellom?

Håper noen her vet litt om dette.

Vennlig hilsen Veronika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt Ving, Saga eller Star Tour etc. og spør når de har kurs. Jeg vet at før brukte de å ha kurs på Mallorca og Gran Canaria!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke om dette bakerst i f.eks. Ving-katalogen da? Og på nettet?

Mener å ha sett det. Det står noe sånt der, det er jeg sikker på, og hvordan man søker.

Sjekk blant annet

http://www.ving.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen her vet hvordan jeg går frem?

Jeg har jobbet for Saga solreiser (i -95), og fikk jobben etter noen mnd i Tyrkia hvor jeg lærte litt språk og div. Ringte til Saga Solreiser etter søknadsskjema, ganske omfattende, og fylte det ut før jeg dro. Etter at jeg kom hjem ringte jeg og fortalte at jeg var hjemme, og så fikk jeg komme på intervju. Fikk jobb, men måtte først dra på ett ukeskurs sammen med andre nye guider til Mallorca. Full "undervisning" fra 0700 - 2000. Jævlig artig. Så blir man vurdert på slutten av kurset.

Har jeg mulighet til å velge land selv?

Jeg ville gjerne til Tyrkia, men fikk en annen by enn den jeg helst ville til. Vi ble plassert etter ferdig kurs, og de ser antagelig på erfaring og språk bl.a.

Og hvor lenge varer innkjørings-kurset?

Nå tror jeg du må gå på Saga/Ving sine reiseskoler, som varer en 8 ukers tid eller noe? Men jeg er ikke sikker i det hele tatt.

Hvor lenge er en "periode"? Altså, hvor lenge binder man seg til? Man tar en sesong om gangen, gjerne fra slutten av april til slutten av oktober (sommersesong) og så begynner vintersesongen 3 uker senere eller noe. Jeg tror man kan velge om man vil jobbe kontinuerlig eller i sesonger, men det kan ha endret seg.

Hvordan er miljøet stort sett guidene i mellom?

Miljøet pleier å være bra, man spiser, drikker og jobber sammen hele døgnet omtrent, og noen kommer man selvsagt bedre overens med enn andre. Men for å få jobb som guide må man være ganske utadvendt, og da er det sjelden problem å skaffe seg nye venner uansett =) Vi hadde noen innkjøringsproblemer der jeg var, men det ble bedre etterhvert.

Uansett - det er mye jobbing, lite privatliv, teite gjester, utrolig dårlig lønn og til tider så slitsomt at du knapt vet hva du heter, men samtidig er det utrolig morsomt og lærerikt!! Anbefales =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Lurer på om noen her vet hvordan jeg går frem?

Jeg har jobbet for Saga solreiser (i -95), og fikk jobben etter noen mnd i Tyrkia hvor jeg lærte litt språk og div. Ringte til Saga Solreiser etter søknadsskjema, ganske omfattende, og fylte det ut før jeg dro. Etter at jeg kom hjem ringte jeg og fortalte at jeg var hjemme, og så fikk jeg komme på intervju. Fikk jobb, men måtte først dra på ett ukeskurs sammen med andre nye guider til Mallorca. Full "undervisning" fra 0700 - 2000. Jævlig artig. Så blir man vurdert på slutten av kurset.

Har jeg mulighet til å velge land selv?

Jeg ville gjerne til Tyrkia, men fikk en annen by enn den jeg helst ville til. Vi ble plassert etter ferdig kurs, og de ser antagelig på erfaring og språk bl.a.

Og hvor lenge varer innkjørings-kurset?

Nå tror jeg du må gå på Saga/Ving sine reiseskoler, som varer en 8 ukers tid eller noe? Men jeg er ikke sikker i det hele tatt.

Hvor lenge er en "periode"? Altså, hvor lenge binder man seg til? Man tar en sesong om gangen, gjerne fra slutten av april til slutten av oktober (sommersesong) og så begynner vintersesongen 3 uker senere eller noe. Jeg tror man kan velge om man vil jobbe kontinuerlig eller i sesonger, men det kan ha endret seg.

Hvordan er miljøet stort sett guidene i mellom?

Miljøet pleier å være bra, man spiser, drikker og jobber sammen hele døgnet omtrent, og noen kommer man selvsagt bedre overens med enn andre. Men for å få jobb som guide må man være ganske utadvendt, og da er det sjelden problem å skaffe seg nye venner uansett =) Vi hadde noen innkjøringsproblemer der jeg var, men det ble bedre etterhvert.

Uansett - det er mye jobbing, lite privatliv, teite gjester, utrolig dårlig lønn og til tider så slitsomt at du knapt vet hva du heter, men samtidig er det utrolig morsomt og lærerikt!! Anbefales =)

Jeg har fått meg en epost venninde som har hjulpet meg med en del ting vedrørende Tyrkia. Så er det en person på DOL som kaller seg Cmoo som jeg har skravlet litt med her inne. Pussig hvordan man ikke kopler Nick og ekte navn noe ganger............

Lo du av Gislefoss eller? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått meg en epost venninde som har hjulpet meg med en del ting vedrørende Tyrkia. Så er det en person på DOL som kaller seg Cmoo som jeg har skravlet litt med her inne. Pussig hvordan man ikke kopler Nick og ekte navn noe ganger............

Lo du av Gislefoss eller? =)

Jeg tror kanskje jeg ble litt usikker her...Gislefoss??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...