Gå til innhold

Veksling/Tyrkia


Gjest josefine

Anbefalte innlegg

Gjest josefine

Du som har vært i Tyrkia tidligere, vekslet du her hjemme ?

Skal selvfølgelig ha med oss Visakortet vårt, men noen kontanter må vi jo ha. Bør vi veksle her hjemme eller kan vi vente til vi kommer ned ?

Har hørt at norske penger er veldig populært i Tyrkia, men jeg aner ikke, vet du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det er vanligvis svært liten forskjell mellom å veksle i en bank i Norge, og å ta ut penger i en minibank i utlandet (de finnes jo på flyplassen).

Det som er dyrere er å veksle kontanter i kiosker. Jeg ville ikke tatt med norske kroner, men kanskje vekslet til litt lokal valuta i banken din hvis det er første gang du reiser.

I Tyrkia ville jeg brukt minibanker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lex Lea

Vi brukte mye norske penger i butikkene i Tyrkia. Da vi dro hadde vi ca 500 kr i dollar, og noen tusen i norske kroner. Enten brukte vi NOK eller så vekslet vi i sånne små vekslingssjapper som fins over alt. Det var dyrere og dårligere kurs på hotellet. Men følg med så ikke du blir lurt. Minibanker er også kjekt, VISA funker bra i hvertfall.

Da vi var i Marmaris i 1997 var kursen omtrent 2 mill Lira for en norsk hundrelapp. Hva er kursen nå, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest josefine

Vi brukte mye norske penger i butikkene i Tyrkia. Da vi dro hadde vi ca 500 kr i dollar, og noen tusen i norske kroner. Enten brukte vi NOK eller så vekslet vi i sånne små vekslingssjapper som fins over alt. Det var dyrere og dårligere kurs på hotellet. Men følg med så ikke du blir lurt. Minibanker er også kjekt, VISA funker bra i hvertfall.

Da vi var i Marmaris i 1997 var kursen omtrent 2 mill Lira for en norsk hundrelapp. Hva er kursen nå, tro?

Kursen pr.dags dato vet jeg ikke, men jeg fant dette innpå VG sine diskusjonssider;

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=139&Group=Reisetips&ThreadID=218821&Thread=Tyrkia......Priser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassmus

For å ta en ting først, veksle her hjemme kan dere ikke! tyrkia har en helt sinnsyk inflasjon og det er strengt forbudt å ta med seg valuta ut av landet. Det eneste stedet i hele verden du kan få Tyrkiske Lira er ..nettopp, i Tyrkia.

I tyrkia kan du bruke omtrendt all slags valuta. Norske,svenske, mark, Euro, Dollar osv. Men det mest lønnsomme er å bruke Tyrkiske penger. Jeg var der for et år siden og skal ned igjen i September og kursen har gått fra 15 til over 20 bare på det året. Den norske krona er kruttsterk så du bør absolutt veksle fra Norske til Tyrkiske mens du er der.

Du kan veksle omtrent på hverdt gatehjørnbe, men det burde du ikke. Vekslingsbodene gir deg utrolig dårlig kurs. Du bør veksle i bank, De gir deg absolutt mest igjen. Du kan også veksle på PTT office (Tyrkias svar på posten). De er helt ok å veksle med. Noen hoteller veksler i resepsjonen, men sjekk da kursen først.

Kot sagt, du må veksle i Tyrkia og du bør gjøre det i en bank. Vi fant ut at du kunne spare nok til et restaurantbesøk og 3 turer med drosje på en norsk tusenlapp. Da ser man perspektivet i lønnsomheten.

Spør gjerne om det er noe jeg kan hjelpe med. Det er et fantastisk land du skal besøke.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest josefine

Manglet det noe i innlegget ditt?

... godt mulig ..... når jeg klikker på linken får jeg iallefall fram endel svar vedr. priser i Tyrkia for tiden, du "lurte" på valutaen i dag ....

"Kursen på TL endrer seg hver dag. Da vi var der varierte den vel fra 16.500.000 til 20.000.000 for 100 kr."

Det var det jeg ville fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest josefine

For å ta en ting først, veksle her hjemme kan dere ikke! tyrkia har en helt sinnsyk inflasjon og det er strengt forbudt å ta med seg valuta ut av landet. Det eneste stedet i hele verden du kan få Tyrkiske Lira er ..nettopp, i Tyrkia.

I tyrkia kan du bruke omtrendt all slags valuta. Norske,svenske, mark, Euro, Dollar osv. Men det mest lønnsomme er å bruke Tyrkiske penger. Jeg var der for et år siden og skal ned igjen i September og kursen har gått fra 15 til over 20 bare på det året. Den norske krona er kruttsterk så du bør absolutt veksle fra Norske til Tyrkiske mens du er der.

Du kan veksle omtrent på hverdt gatehjørnbe, men det burde du ikke. Vekslingsbodene gir deg utrolig dårlig kurs. Du bør veksle i bank, De gir deg absolutt mest igjen. Du kan også veksle på PTT office (Tyrkias svar på posten). De er helt ok å veksle med. Noen hoteller veksler i resepsjonen, men sjekk da kursen først.

Kot sagt, du må veksle i Tyrkia og du bør gjøre det i en bank. Vi fant ut at du kunne spare nok til et restaurantbesøk og 3 turer med drosje på en norsk tusenlapp. Da ser man perspektivet i lønnsomheten.

Spør gjerne om det er noe jeg kan hjelpe med. Det er et fantastisk land du skal besøke.

God tur!

Takk for godt svar Tassmus :o), jeg "roper" på deg hvis jeg kommer på noe mer vi lurer på.

Vi drar nå i august, har aldri vært i Tyrkia før, er veldig spent vedr. varmen, for vi skal ha med våre barn, 7 og snart 2 år gamle ..... mange som gruer seg når de hører det pga varmen .... og da blir jeg litt nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta en ting først, veksle her hjemme kan dere ikke! tyrkia har en helt sinnsyk inflasjon og det er strengt forbudt å ta med seg valuta ut av landet. Det eneste stedet i hele verden du kan få Tyrkiske Lira er ..nettopp, i Tyrkia.

I tyrkia kan du bruke omtrendt all slags valuta. Norske,svenske, mark, Euro, Dollar osv. Men det mest lønnsomme er å bruke Tyrkiske penger. Jeg var der for et år siden og skal ned igjen i September og kursen har gått fra 15 til over 20 bare på det året. Den norske krona er kruttsterk så du bør absolutt veksle fra Norske til Tyrkiske mens du er der.

Du kan veksle omtrent på hverdt gatehjørnbe, men det burde du ikke. Vekslingsbodene gir deg utrolig dårlig kurs. Du bør veksle i bank, De gir deg absolutt mest igjen. Du kan også veksle på PTT office (Tyrkias svar på posten). De er helt ok å veksle med. Noen hoteller veksler i resepsjonen, men sjekk da kursen først.

Kot sagt, du må veksle i Tyrkia og du bør gjøre det i en bank. Vi fant ut at du kunne spare nok til et restaurantbesøk og 3 turer med drosje på en norsk tusenlapp. Da ser man perspektivet i lønnsomheten.

Spør gjerne om det er noe jeg kan hjelpe med. Det er et fantastisk land du skal besøke.

God tur!

i august...

Du sier at det lønner seg å veksle i en bank. Hvis jeg tar ut penger i en minibank, vil jeg enkelt og greit få den kursen som banken som eier minbanken har?

Og hva hvis jeg betaler med visa i en butikk, hvilken kurs får jeg da? butikken sin?=) Hadde det vært sverige hadde jeg skjønt det, men tror det er mye forskjellig muffens i tyrkia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassmus

i august...

Du sier at det lønner seg å veksle i en bank. Hvis jeg tar ut penger i en minibank, vil jeg enkelt og greit få den kursen som banken som eier minbanken har?

Og hva hvis jeg betaler med visa i en butikk, hvilken kurs får jeg da? butikken sin?=) Hadde det vært sverige hadde jeg skjønt det, men tror det er mye forskjellig muffens i tyrkia :)

Joda, tar du ut i minibank får du samme kurs som i banken. Jeg gjorde det med kredittkortet mitt, og så da jeg kom hjem at kursen var like bra.

Betale med kort er greit dersom du bruker Visa (Du vet, ikke terminal, men "Klikk-Klakk maskinen som den så fint kalles.) men det beste er å bruke penger.

Man skal huske på at tyrkerne stjeler ikke. Dersom en tyrker stjeler en sjokoladebit er det nok til at ingen vil gifte seg med søstrene hans, ingen vil driver forretninger med far eller brødre, ingen vil selge ham eiendommer,. osv. Stjeling er skam over hele slekten, mens det å snyte noen er flott. Det går det prestisje i. Da er du en god forretnings mann.

Ergo, bruk kontanter og ikke kort. Det er og blir det sikreste.

Når det gjelder været så skal jeg fortelle dere noe morsomt. Jeg skal legge inn en mail og 2 minutter som jeg sendte. Lurer man på noe om været så spør meterologisk institutt. jeg sendte en litt morsk mail og fikk svar av selveste Kristen Gislefoss! (Sørrren Klybe nå harrr kona glemd å stryge gaudaosten igjen)*L*

dere skal å se på den. Jeg fikk ingen svar, men omtrent 15 nye spørsmål. Kort sagt, alle tyrkiske termometre er gale, mens målingene på blindern er korrekte.

Se og le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassmus

Takk for godt svar Tassmus :o), jeg "roper" på deg hvis jeg kommer på noe mer vi lurer på.

Vi drar nå i august, har aldri vært i Tyrkia før, er veldig spent vedr. varmen, for vi skal ha med våre barn, 7 og snart 2 år gamle ..... mange som gruer seg når de hører det pga varmen .... og da blir jeg litt nervøs.

Her er mailen jeg sendte:

Jeg var i dag inne for å se på været i Tyrkia da vi skal på ferie der snart. Vi har noen venner som er der nå (Alanya) samt at vi er godt kjent der. Det er derfor vi stusser meget på værmeldingene. Fra deres sider klikket jeg meg videre til en detaljert væroversikt i Alanya, men denne stemmer ikke på noen måte med det so er reellt. På disse sidene stod det at temperaturen på dagtid var 28 grader. Termometerne i Tyrkia viste 49 grader i skyggen. Værtjenestene meldte også om badetemperatur på 27 grader, men temperaturen i den delen av middelhavet ligger på 37 grader!

Slik var det også da vi var der i september. Værrmeldingene vi leste i VG som vi forøvrig fikk der nede viste behagelige 24 grader på dagtid i september. Det er bare det at vi som var der og så på gradestokken så at denne krøp godt og vel over 40 grader i skyggen på dagtid.

Hvorfor er det slik? Det er ikke en eneste værmelding som er troverdig på dette området, med feilmarginer på opptill 80-90%. Er det en felles konspirasjon at det skal fremstå slik eller bryr dere dere rett og slett ikke om været i den delen av verden og gjentar værmeldingen på Snåsa + 5 grader og 25% luftfuktighet?

Det er bare litt påfallende at det overhodet ikke stemmer med realiteten. Har noen et fornuftig svar til meg?

-------------------------------

Her er svaret jeg fikk:

Viser til din E-post angående temperaturene i Tyrkia som stemmer svært

dårlig med de værmeldingene du kan hente inn. Først vil jeg slå fast at

de temperaturene som leses av på termometre der nede vil ofte vise for

høye temperaturer selv om de måtte stå i skyggen. Dersom temperaturen

skal leses av vitenskaplig rett så skal termometeret være plassert slik

at det er beskyttet mot direkte stråling. Dernest skal termometeret som

benyttes være kalibrert slik at vi kjenner feiavvikene ved bestemte

temperaturer.

Ovenfornevnte er ikke årsaken alene til de store avvikene. Temperaturene

du får servert som for eksempel i VG kommer direkte fra

værvarslingsmodellen. Disse temperaturene er verken korrigert eller

kontrollert av noen meteorolog. I en værvarslingsmodell er det nørvendig

å legge inn terrenget, men på grunn av enorme datamengder er det ikke

mulig å beskrive terrenget helt korrekt. Mange punkter vil for eksempel

kunne bli liggende betydelig høyere i modellen enn stedene gjør i

virkeligheten. Dette fører til at temperaturen blir for lav. Andre

steder kan bli liggende for lavt. Slike steder får ofte for høy

temperatur enn hva stedet i virkeligheten har. Dersom de store feilene

som du henviser til skulle bedres må en meteorolog foreta korreksjoner

før dataene legges ut. En slik jobb ville bli uoverkommelig når en

tenker på alle de stedene som en kan hente temperaturer fra.

Håper dette forklarer noe av problematikken.

Vennlig hilsen

Kristen Gislefoss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...