Gå til innhold

B12- vitamin

Anbefalte innlegg

Gjest Jente på 22 år

Hei!

Jeg var hos legen for 2 mnd siden, fikk beskjed om at jeg hadde minimalt med vitamin B12 i kroppen, helt på nedre grense.

Fikk resept på 5 ampuller med 1 mg, og beskjed om å ta disse annenhver dag. P.g.a ferie fikk jeg bare tatt 2 stk, og har siden ikke fullført da jeg har flyttet.

Jeg er helt utrolig slapp nå, ett ork bare å gå i dusjen.

Bør jeg gå til legen å få nye ampuller? For å ta 5 stk etter hverandre?

Kan mangel på disse vitaminene ha sammenheng med at jeg ikke tåler gluten og melk? (går ikke på diett)

Kan det være farlig at jeg har manglet disse vitaminene så lenge?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64457-b12-vitamin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Du trenger nok ikke å ta fem ampuller rett etter hverandre. Det vil trolig være tilstrekkelig at du fortsetter med de resterende ampullene som ble forskrevet.

Det er ikke vanlig at mangel på vitamin B12 fører til slapphet hvis mangelen ikke er lesaget av lav blodprosent. Hvorvidt mangelen likevel er årsaken hos deg, er legen din den nærmeste til å vurdere i samråd med deg.

Jeg kjenner ikke til at mangel på vitamin B12 er forbundet med intoleranse for gluten eller melk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64457-b12-vitamin/#findComment-291233
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...