Gå til innhold

Sær gammel katt?


Cavatina

Anbefalte innlegg

Hvordan venne en gammel katt av med en sær (u)vane?

Har en kastrert hannkatt som nå er 12 år. Han har i alle år vært flink til å bruke toalettkassen sin, men ikke de siste to årene. Etter at søsteren hans døde for to år siden har han ikke brukt den overhodet, han foretrekker å gå ut.

Likevel har jeg beholdt kassen innendørs, for jeg tenker at en såpass gammel katt kanskje kan få noen "uhell" av og til, og håper han da husker at kassen er der og hva den brukes til.

I det siste har han begynt å bruke den igjen, men da til å _ligge_ i! Jeg bruker kutterflis i kassen og jeg skjønner jo at han synes det er varmt og godt å ligge i treflis. Men det er ikke så greit når han etterpå tusler rundt i leiligheten med fullt av flis i pelsen! Det er ikke noe problem å se hvor han har gått hen... Jeg har vegg-til-veggteppe, så det blir mye støvsuging.

Vet ikke helt om jeg tar sjansen på å fjerne kassen. Jeg vet jo at han er gammel og regner med at jeg må finne meg i litt sær oppførsel fremover. Jeg har ingen planer om å avlive ham ennå, han skal få leve så lenge han har helsa i orden.

Noen som har en god ide om hvordan jeg kan venne ham av med å legge seg i kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kva med å skifte til kattesand?

ellers fikk eg jo - som eg ofte gjer - ein litt rarere idé, nemlig å vise han kva kassa _skal_ brukes til, ved at du tisser i den sjølv ;)

jaja - berre oversjå meg hvis eg er gal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også jeg skulle foreslå å bytte til kattesand. Eller du kan prøve å hente han ut av kassen hver gang du ser han ligger der. Hvis han har en egen kurv kan du jo prøve å sette den i nærheten av "do-sengen", og legge han oppi der.

Skjønner godt at det der kan være litt irriterende ja. Lykke til uansett :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest delphina

Vi har også en kastrert hannkatt - men han er bare 1 1/2 år. Han liker også å ligge i dokassa - men vi bruker kattesand. Han har helt sluttet å tisse inne - han går heller ut. Han har sin egen soveplass like ved doen - men foretrekker altså den i stedet for. Skjønn det den som vil. Jeg tror helt sikkert han klarer å "holde" seg slik at det ikke blir noen uhell inne. Han er jo bare 12 år - det er ingen stor alder for en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...