Gå til innhold

hjelpe søsteren min

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

missy1365380354

Å tvinge noen til å slutte å røyke fungerer veldig dårlig.

At hun ikke vil slutte, kan jo også ha mye å gjøre med de hun omgåes med til daglig. Omgangskretsen hennes. Og om foreldrene deres også røyker...

Har du snakket med henne da? Og fortalt akkurat hva du føler?

Gjest kvinne81

Å tvinge noen til å slutte å røyke fungerer veldig dårlig.

At hun ikke vil slutte, kan jo også ha mye å gjøre med de hun omgåes med til daglig. Omgangskretsen hennes. Og om foreldrene deres også røyker...

Har du snakket med henne da? Og fortalt akkurat hva du føler?

Jeg har snakket med henne om at jeg er redd for at hun skal få kreft ol. Men hun har en holdning om at det aldri skjer henne noe, noe som er helt vanlig. Far røyker. Jeg får nok bare vente til hun vil slutte selv. Da får jeg heller støtte henne viss hun vil. Takk for svaret!

tigertrollet

Jeg har snakket med henne om at jeg er redd for at hun skal få kreft ol. Men hun har en holdning om at det aldri skjer henne noe, noe som er helt vanlig. Far røyker. Jeg får nok bare vente til hun vil slutte selv. Da får jeg heller støtte henne viss hun vil. Takk for svaret!

For røykere som ikke vil slutte er ikke faren for kreft nødvendigvis utslagsivende for om man slutter. Det er kanskje like patetisk skremmende at man tenker på rynker, lukt i klærne og at røyking er på veg "ut".

Forhåpentligvis går det opp for søsteren din at det ikke er det smarteste å gjøre før det har gått for mange år. Det er vanskelig å påvirke røyker -man får ofte et skall av "det skjer ikke meg"-holdning til alvorlige sykdommer, deriblant kreft.

Kanskje en skremselstur på lungeavdelingen på sykehuset med påfølgende røntgenbilder av lungene kan hjelpe??

Vil hun ikke slutte, er det nesten ingen ting du kan gjøre for å få henne til å ville det.

Det som har mest å si for meg er pengene. Sett deg ned med henne og regn ut hvor mye penger hun bruker i uka på røyk, i mnd, i året osv. Tenk på alle de nye buksene hun kunne kjøpt for disse pengene, tenk på alle de ekstra kino-turene, antall flere meldinger hun har råd til å skrive på mobilen.

Det med sykdom og sånn er ikke noe som skremmer oss som er unge røykere i dag. Ikke før vi kjenner noen som dør av lungekreft...

De fleste er opptatt av penger, og når det kan være en motivasjonsfaktor, prøv å få henne til å se hvor mye hun kan spare ved å slutte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...