Gå til innhold

Diabetes

Anbefalte innlegg

Diabetikker?

For ca 1,5 år siden var jeg plaget av dyp depresjon og meget sterk angst i forbindelse med samlivsbrudd, arbeidsledighet og dødsfall i familene. Alle verdens ulykke påengang.. Følgene var at jeg nærmeste satt hjemme og skalv av angst ,og orket ikke omtrent å spise. Røykte ca. 30-40 sigaretter om dagen også. Fikk vel det meste av næringen fra å drikke brus, melk og kakao.

Drakk også endel øl.. Brukte det som angsdemper... Gikk vel i løpet av en måned ned ca.3 kg. Etter ca. en måned så skulle jeg til den årlige legekontrollen. Var da så sterkt angstpreget av legen fant ut at det ikke var noe poeng å gjøre alle undersøkelser. Jeg satt nærmest å skalv på stolen. Han nøyde seg med å ta de vanlige blodprøvene. Etter 1 ukes tid fikk jeg melding om at jeg hadde et blodsukker nivå på ca. 8.1 Tok en ny prøve, jeg var like angstpreget den gangen Med samme verdi. Begge gangen hadde jeg fastet temmlig nøyaktig i 8 timer. Hadde drukket endel øl før de 8 timene. Hadde også røkt 2-3 sigaretter like før blodprøven ble tatt(Har lest at det ikke da er en 100% fastende prøve). HBA1C min var på 5,3 (4-6% normal område), noe som er normalt.

Ble sendt til en glukosetoleransetest som sa at jeg var fastende 7.3 og 8,8 etter 2 timer. Jeg var igjen veldig psykisk stresset, men denne gangen var jeg fastende i 10 timer og røkte bare 1 sigarett i forkant. Jeg har leste at alle disse tallene ut fra alle diagnostiske kriterier klart forteller at jeg er diabetikker (HBA1C er det eneste som ikke taler for det)

Legene på legesentret har ikke ville gi meg en klar diagnose. De har sagt at jeg holdt på å utvikle diabetes, og/eller at jeg nedsatt glukosetoleranse. En sa også at jeg hadde diabetes. Men det står ikke i journalen at jeg har det. Fikk uansett beskjed om at jeg mått gå ned i vekt å begynne å mosjonere. Noe jeg har gjort.

Jeg har nå en HBA1C på 5.0 og fastende verdier ligger 5.4(målt på labratorium). Jeg ble i uken etter at dette kom opp, mye bedre psykisk(ting falt på plass) og har ikke hatt noen problemer med angst etter det. Jeg føler meg ganske sikker også bedre fordi jeg har begynt å mosjonere daglig og har mistet endel kilo.

Jeg har årlig de siste 10 årene tatt fastende blodsukker i forbindelse med en årlig helsesjekk. Verdien har alltid vært normal, men året før hadde jeg en fastende verdi på 6.4 Noe som tyder på at jeg hadde/holdt på å utvikle nedsatt glukosetoleranse.

Problemet mitt nå er at jeg har lest at noen diabetikker kan oppnå en slik forbedring, slik som jeg har opplevd, men at det bare er et tidsspørsmål hvor lenge det varer. Er derfor interessert i å finne ut hva som faktisk er riktig diagnose. Når en sier "engang diabetikker - alltid diabetikker", eller at en diabetikker kan i beste fall klare seg uten bare med kost og mosjon i 6-7 år før en må begynne å spise piller og ta sprøyter. Skjønner jo uansett at jeg er i faresonen for diabetes. Men syns det er mye bedre å vite at jeg har nedsatt glukosetoleranse, hvor en sier at en faktisk kan gjøre noe selv for å holde sykdommen unna. Og ikke som hos diabetes 2 hvor en uansett blir innhentet av sykdommen.

Jeg har nå lest at en ikke kan gi en sikker indikasjon på diabetes ved hjelp av blodprøve når pasienten er sterk preget av fysiskt og emosjonelt stress. En skal da test omigjen når pasienten er rolig. Tror ikke legen min har tenkt over det. Dette taler vel for at en ikke kan regne den som en riktig diagnose?

HBA1C min var 100% normal:Det kan kanskje skyldes at jeg gikk ned i vekt den foregående måneden og fikk i meg for lite næring, Men jeg drakk store mengder kakao og vanlig brus noe som vel skulle tilsi at jeg hadde fått en rekordhøy verdi? Jeg har ikke merket noe til de klassiske diabetes symptomene. Det at jeg drakk mye brus var ikke fordi jeg var tørst, men fordi det var den letteste måten å få i seg energi på. Orket først å spise på kvelden.

Vet ikke om noe ved min histori kan fortell om jeg har/hadde diabetes. Stemmer det ikke at en kan diagnostisere feil hvis en pasient er sterkt preget av stress? Det er uansett ikke mulig å finne ut om jeg har diabetes basert på mine verdier i dag. Eller er det det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64596-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

HbA1C'en din har vært fin hele veien og det er veldig bra. Og det at du har klart å gå ned i vekt og mosjonere regelmessig er kjempeflott. Noen ganger er det nettopp det som skal til for å utsette en mulig truende diabetes. For, som du selv sier, du er nok litt i faresonen for å utvikle det. Men, du kan gjøre mye selv. Og du har som sagt allerede gjort en del. Men, kosten er en viktig del av forebyggingen. Kutt ned på kakao og brus-forbruket ditt. Det er langt fra bra med så mye sukker-tilførsel. I stedet for å drikke brus for å få i deg energi når du mangler matlyst, kjøp en energidrikk, sportsdrikk e.l. f.eks. XL1. Alternativt kan du kjøpe slankemikstur og bruke denne som kosttilskudd når du ikke klarer å spise noe. Slankemiksturer er nemlig noe næring i, og det trenger du om du skal holde aktiviteten oppe.

Blodprøver varierer om en er syk, og det gjelder fysisk så vel som psykisk. Derfor kan det godt tenkes at blodsukkermålingene du tok ikke er representative for ditt "normale" blodsukker. De er bare representative for blodsukkeret ditt der og da. HbA1C er det beste målet på gjennomsnittsblodsukkeret ditt, og så lenge den er fin og innenfor normalen kan du nok puste rolig ut foreløpig. Men tenk på kosten din. Neste gang du skal måle fastende blodsukker, ikke røyk på forhånd, for den påvirker også. Drøy røyken til etter målingen, selv om det er hardt.

Det kan kanskje være en ide for deg å kontakte diabetesforeningen...de har mye informasjonsmateriell og veldig god kunnskap på alt som har med diabetes og kost å gjøre.

Lykke til, ta vare på deg selv!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64596-diabetes/#findComment-291119
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Du har rett i at blodsukkeret kan stige hvis man er veldig stresset. Det kan kanskje ha vært årsaken til de lett forhøyete verdiene som ble målt hos deg.

Muligens bør du bør ta en ny sukkerbelastning? Hvis prøvene da er normale til tross for at du ikke bruker medisiner, må man nok konkludere med at du nå verken har diabetes eller nedsatt glukosetoleranse.

Likevel - erfaringene dine så langt tyder vel på at du gjør klokt i å følge et alminnelig fornuftig kosthold, unngå overvekt samt holde deg i form. Det gjør godt både for kropp og sinn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64596-diabetes/#findComment-291822
Del på andre sider

Diabetikker?

Du har rett i at blodsukkeret kan stige hvis man er veldig stresset. Det kan kanskje ha vært årsaken til de lett forhøyete verdiene som ble målt hos deg.

Muligens bør du bør ta en ny sukkerbelastning? Hvis prøvene da er normale til tross for at du ikke bruker medisiner, må man nok konkludere med at du nå verken har diabetes eller nedsatt glukosetoleranse.

Likevel - erfaringene dine så langt tyder vel på at du gjør klokt i å følge et alminnelig fornuftig kosthold, unngå overvekt samt holde deg i form. Det gjør godt både for kropp og sinn.

Tror ikke det er så stort poeng å utføre en slik belastning. Jeg har testet blodsukkeret flere ganger 2 timer etter at jeg har spist. og har da alltid 6.0-6.2(bruker et apperat som simulerer verdiere tatt i serum(tilsvarer verdier på lab )). Min kone har testet under samme forhold og hun ligger på samme nivå hun også.Hun pleier å fastende på under 5 så hun har garantert ikke diabetes.

Derfor vil jeg neppe teste positivt på en slik test. Det kan altså virke som at jeg alltid må leve med usikkerheten om jeg faktisk hadde diabetes den gangen. Er det ingen andre tester som kan fortelle hvordan jeg er disponert for sykdommen?

Uansett så lever jeg veldig forsiktig nå. Jeg har fått meg et sjokk kan du godt si.

Har arv noe å si for diabetes forresten? Ingen i min familie har så vidt jeg vet hatt diabetes 1 eller 2. Kan det ytterligere utelukke en diagnose den gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64596-diabetes/#findComment-293740
Del på andre sider

Diabetikker?

HbA1C'en din har vært fin hele veien og det er veldig bra. Og det at du har klart å gå ned i vekt og mosjonere regelmessig er kjempeflott. Noen ganger er det nettopp det som skal til for å utsette en mulig truende diabetes. For, som du selv sier, du er nok litt i faresonen for å utvikle det. Men, du kan gjøre mye selv. Og du har som sagt allerede gjort en del. Men, kosten er en viktig del av forebyggingen. Kutt ned på kakao og brus-forbruket ditt. Det er langt fra bra med så mye sukker-tilførsel. I stedet for å drikke brus for å få i deg energi når du mangler matlyst, kjøp en energidrikk, sportsdrikk e.l. f.eks. XL1. Alternativt kan du kjøpe slankemikstur og bruke denne som kosttilskudd når du ikke klarer å spise noe. Slankemiksturer er nemlig noe næring i, og det trenger du om du skal holde aktiviteten oppe.

Blodprøver varierer om en er syk, og det gjelder fysisk så vel som psykisk. Derfor kan det godt tenkes at blodsukkermålingene du tok ikke er representative for ditt "normale" blodsukker. De er bare representative for blodsukkeret ditt der og da. HbA1C er det beste målet på gjennomsnittsblodsukkeret ditt, og så lenge den er fin og innenfor normalen kan du nok puste rolig ut foreløpig. Men tenk på kosten din. Neste gang du skal måle fastende blodsukker, ikke røyk på forhånd, for den påvirker også. Drøy røyken til etter målingen, selv om det er hardt.

Det kan kanskje være en ide for deg å kontakte diabetesforeningen...de har mye informasjonsmateriell og veldig god kunnskap på alt som har med diabetes og kost å gjøre.

Lykke til, ta vare på deg selv!

Det med kakao og brus var noe jeg gjorde den gangen jeg slet psykisk. Nå har jeg det veldig bra, og spiser helt normalt. Har ikke behov for å ta XL1 eller andre typer drikker.

Jeg spiser som sagt 100% normal. Prøver å holde meg til 5 om dagen, under 30% fett i kosten og mye kostfiber. Søtsaker og potetgull har jeg nesten kuttet ut fullstendig.

Jeg har vistnok, i følge de som kjenner, meg blitt en helsefrik :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64596-diabetes/#findComment-293750
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...