Gå til innhold

"Bot" når man ikke møter til dugnad.


krepseline

Anbefalte innlegg

Venninnen min får en bot på 800 hvis hun ikke møter til dugnad,og bot hvis hun ikke vasker trappn.

Er dette lov??Og hvor finner jeg isåfall denne loven.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Vet ikke om det er noe lov som sier noe om dette, men personlig synes jeg det er rett og rimelig...

Grunnen til at man gjør slike ting på dugnad er for å slippe å betale noen for å gjøre det, og det er nå engang sånn at det finnes unnasnikere som aldri noen gang gidder å gjøre noe for fellesskapet. Synes det er helt greit at de får betale for seg.

Om det er et engangstilfelle, og man har "legitim grunn" slik som ferie, sykdom, eller andre årsaker som gjør at det ikke er fysisk umulig å delta, får hun sikkert slippe unna boten.

Dessuten kan man jo tilby seg å bake, koke kaffe eller lignende til de som er ute, dersom man ikke kan delta selv, det er jo vel så viktig det =)

Synes venninden din bør stille opp i fellesskapets ånd =) Tenk om alle hadde vært som henne, da hadde det ikke blitt mye koselig rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ikke bot, men hun må betale for de tjenestene hun skulle utført, men som hun ikke gjør ved å utebli fra dugnad eller trappevask. Når hun ikke gjør det, så betyr jo det at andre må gjøre det i stedet, og det koster, ikke sant?

Som oftest finner man slike regler i sameier (borettslag), men også aksje- og obligasjonsboliger kan ha slike regler, og ved å bosette seg i boliger med slike regler eller muligheten for at slike kan bli vedtatt, så må man også bare akseptere at slike regler finnes, og slike regler er fullt tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noe lov som sier noe om dette, men personlig synes jeg det er rett og rimelig...

Grunnen til at man gjør slike ting på dugnad er for å slippe å betale noen for å gjøre det, og det er nå engang sånn at det finnes unnasnikere som aldri noen gang gidder å gjøre noe for fellesskapet. Synes det er helt greit at de får betale for seg.

Om det er et engangstilfelle, og man har "legitim grunn" slik som ferie, sykdom, eller andre årsaker som gjør at det ikke er fysisk umulig å delta, får hun sikkert slippe unna boten.

Dessuten kan man jo tilby seg å bake, koke kaffe eller lignende til de som er ute, dersom man ikke kan delta selv, det er jo vel så viktig det =)

Synes venninden din bør stille opp i fellesskapets ånd =) Tenk om alle hadde vært som henne, da hadde det ikke blitt mye koselig rundt oss.

Hun blir ikke fritatt verken ved ferie eller andre grunner.Hvis hun blir syk,hva skal de gjøre da?Kreve sykemelding? 800 kr. er jo en veldig stiv pris for et par timers jobb.Er sikker på at borettslaget kunne ansatt en person til og gjøre jobben for halve prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noe lov som sier noe om dette, men personlig synes jeg det er rett og rimelig...

Grunnen til at man gjør slike ting på dugnad er for å slippe å betale noen for å gjøre det, og det er nå engang sånn at det finnes unnasnikere som aldri noen gang gidder å gjøre noe for fellesskapet. Synes det er helt greit at de får betale for seg.

Om det er et engangstilfelle, og man har "legitim grunn" slik som ferie, sykdom, eller andre årsaker som gjør at det ikke er fysisk umulig å delta, får hun sikkert slippe unna boten.

Dessuten kan man jo tilby seg å bake, koke kaffe eller lignende til de som er ute, dersom man ikke kan delta selv, det er jo vel så viktig det =)

Synes venninden din bør stille opp i fellesskapets ånd =) Tenk om alle hadde vært som henne, da hadde det ikke blitt mye koselig rundt oss.

Ikke enig!

Hvis alle hadde vært som henne...hadde det faktisk blitt veldig koselig rundt oss.Men nå kjenner jo jeg henne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi bodde før kostet det 200 kroner hvis vi ikke deltok på dugnaden, og det var en stor hage med mye plen, masse planter og busker/hekker som skulle beskjæres så det var mye arbeid for de som deltok. Der vi bor nå koster det ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun blir ikke fritatt verken ved ferie eller andre grunner.Hvis hun blir syk,hva skal de gjøre da?Kreve sykemelding? 800 kr. er jo en veldig stiv pris for et par timers jobb.Er sikker på at borettslaget kunne ansatt en person til og gjøre jobben for halve prisen.

Men om hun er syk eller har ferie, kan hun vel få andre venner til å gjøre jobben for seg. Vanskeligere er det vel ikke.

Skulle faktisk ønsket at det var slik i blokka hvor jeg bodde. Vaska nemlig trappa hver fredag istedet for annen hver som jeg egentlig skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også sånn, de som ikke møter til dugnad, må betale. De som er forhindret den aktuelle dagen, kan gjøre noe av arbeidet en annen dag (f eks før de reiser bort), men hvis ingen dukker opp, må de betale.

Dette står i huseierforeningens vedtekter, som er godkjent og vedtatt av huseierne som hører til her.

Og det skulle da bare mangle også. Det er alltid noen unnasluntrere som ikke gidder (snakker ikke om folk som er syke, må jobbe e.l., og som kan ta igjen arbeidet en annen dag, men folk som uteblir). Jeg er ikke interessert i å gjøre jobben til de late jævlene som aldri løfter en finger for å få det fint omkring her. Da kan de jaggu meg betale når de ikke engang kan ta i et lite tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i borettslag du mener? Kanskje det står i forskriftene til borettslaget, noe man vel blir presentert for før man flytter inn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Nå bodde vi i et sameie og i den blokka så var det i husreglementet at trappevasken gikk på rundgang. Og kunne du ikke da det var din tur, så måtte du ordne det på andre måter, med bytting og slike ting. Hvis ikke så kostet det 450,- kr.

Dugnader sto det ingenting om, og da hadde de faktisk ikke lov til og gi bot ved manglende oppmøte. Det var snakk om det, men de måtte se bort i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...