Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 22 år gammel jente. De siste månedene har huden min begynt å forandre seg og mister litt og litt mer av elastisiteten som gjør at ung hud ikke er rynkete. Har fått mange smilerynker og linjer i ansiktet og merker at huden på underarmen er slappere. Men dette skjer jo alt for tidlig! Røyker ikke, spiser stort sett sunt ( spiser vegansk + kosttilskudd og drikker ganske mye vann) og er lite i sola ol. Det eneste livsstilrelaterte jeg kan tenkte på er at jeg er mye plaget av anspenthet og lurer på om dette "sliter på" kroppen. Kan det være tegn på vitamin-/mineralmangel el.l.? Er det mulig at man rett og slett aldres for tidlig?

Jeg begynner å få svært store komplekser pga. rynkene og er svært bekymret for hvordan det vil utvikle seg.

Er det noe jeg kan gjøre? Finnes det hjelp å få hvis huden aldres alt for tidlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64650-rynker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med en lege for å få sjekket om du mangler noe i kroppen, ev. bli henvist til en hudlege. For jeg er enig med deg... du er for ung til å få rynker allerede nå. Kanskje kan en homeopat være til hjelp for deg? Noen ganger kan hjelpe vel så bra, og gjerne bedre enn leger.

Lykke til.... håper du klarer å stoppe utviklingen av rynker. I mellomtiden, sørg for at huden din får rikelig med fuktighet med en god, næringsrik fuktighetskrem. Ikke bare drikk vann. Sørg for å få i deg noe med litt mer mineraler og proteiner og slikt, f.eks. juice. Det er ikke bra å drikke FOR mye av bare vann.

En hudpleier kan nok også gi deg noen gode råd.

Take care:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64650-rynker/#findComment-291098
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Solens ultrafiolette stråler gjør huden grovere og mindre elastisk slik at man etter hvert får synlige rynker. Strålene er dessuten en viktig årsak til at pigmentet i huden fordeler seg ujevnt. Derved oppstår brune og hvite flekker av varierende størrelse. I tillegg kan overfladiske blodårer gradvis bli mer tydelige. De fleste tilfellene av hudkreft har også sammenheng med for store doser sol i løpet av livet. Personer med lys hud som lett blir solbrent er mest utsatt.

Solskader oppstår tidlig i livet og hos flere enn man kanskje er klar over. I en undersøkelse av 1539 personer i alderen 20 – 30 år bosatt i Australia fant man tydelige solskader hos 72 prosent av mennene og 47 prosent av kvinnene. I Norge er det generelt færre og mindre intense soltimer enn i Australia så forekomsten her til lands er nok lavere. Vi gjør likevel klokt i å beskytte oss med kremer med høy solfaktor og begrense hyppige besøk i solarium samt intensiv soling i Syden.

Den nest viktigste årsaken til rynker er røyking. Røyking fører for øvrig til at håret gråner tidligere enn normalt.

Det er verdt å minne om at langvarig bruk av kortisonkremer gjør huden tynn og rynkete. Dette gjelder kun de sterkeste sortene som derfor bare benyttes i behandlingen av kroniske og meget plagsomme hudsykdommer.

Jeg kjenner ikke til at et mangelfullt kosthold fører til at huden eldes raskere enn normalt, og tror ikke du trenger å bekymre deg for dette. Ettersom du er ikke-røyker og er lite i sola, er det ingen åpenbar forklaring på rynkene du har lagt merke til. En mulighet er at du for tiden kanskje er ekstra kritisk til deg selv og opplever normale rynker som større enn de muligens er. Er andre enige i at du har fått merkbart flere rynker?

Undersøkelser har vist at kremer med A-vitaminsyre som for eksempel Aberela (selges etter resept fra lege) strammer opp huden og fjerner de tynneste og mest overfladiske rynkene. Slik behandling tar et - to år. Den er til gjengjeld billig (cirka 65 kroner pr måned). Hudsliping, peeling eller laserbehandling utført av hudlege, plastikkirurg eller øre-nese-halslege kan også fjerne rynker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64650-rynker/#findComment-291832
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...