Gå til innhold

Tips om bildeopphenging


morinor

Anbefalte innlegg

Har dere tips om nettsteder som gir info om god sammensetning av bilder. Har noen vegger der jeg skal ha en rekke bilder inntil hverandre. Vet at det kan bli lekkert eller rotete alt etter hvordan man har satt det sammen, men vet ikke helt hva slags "regler" jeg bør følge.

Håper dere skjønner hva jeg mener og at dere har gode råd å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest glimmer

Har dessverre ingen linker eller bestemte "regler" du kan følge, men jeg tenker at slikt er da bare å prøve seg fram med? Har du et snev av estetisk sans, så skal ikke dette være så komplisert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et tips en gang om å ta mål av alle bildene, og klippe/lime sammen til riktige størrelser. Deretter leker du på veggen med de ulike papirarkene til du kommer frem til en sammensetning du er fornøyd med.

Det som er vanlig er vel at under eller over kanten på bilderammene er på samme høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen henger alle bildene med øverste rammekant like høyt på en rekke. En annen variant er vel å ha nederste rammekant like langt ned på alle. Man kan også lage en tenkt firkant og så ha alle bildene innenfor den, usymmetrisk.

Vi hengte opp to "midtbilder" (et fotograf-bilde av begge ungene) og bygde bare resten rundt det slik at det ikke er symmetrisk på noen måte, heller ikke er rammene like (men det er ingen som skiller seg markant ut) og det ble fint det også. Har fått flere reaksjoner på at det er fint nettopp fordi det ikke er et stivt oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha de over en sofa f.eks - så er det penest om nederkanten av bildene er på samme linje, Jeg har hengt opp mange små på den måten der, og samlet de etter hva slags rammer de har - der det blur "huller" så har jeg hengt opp"ting" som fyller ut. Det blir veldig ryddig og fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...