Gå til innhold

Svette fra armhulene.... et problem


aj17

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år.

De siste måndene har vært litt værre en de andre. Jeg har temmelig svettet endel under ved armhulene. Dette kan være ganske pinlig.

Under fysisk aktivitet svetter jeg "normalt".

Mens hvis jeg er litt stresset/nervøs ect, svetter jeg plutselig mye mer fra armhulene. Når jeg er hjemme, svetter jeg omtrendt ikke noe. Mens når jeg er på skolen/ute på byen e.l. hender jeg blir temmelig våt under ved armhulene. Dette kan som sagt være temmelig pinlig. Jeg syntes også det er ganske pinlig å snakke med noen om dette. Så derfor lurer jeg på om det er noen vits å oppsøke doktor.

Jeg har ikke prøvd noe som helst enda. Bortsett fra antipersperant deo. Vet ikke om det har gitt noe særlig utslag.

Jeg syntes ikke det lukter noe særlig av svetten, men det kan det hende andre syntes. Jeg beklager at jeg spør om dette,er jo trossalt endel innlegg om svette. Men ingen som jeg føler treffer problemet mitt.

Tror dere problemet mitt kan være noe med hormon-endring?

Vennligst svar....

MVH, AJ85...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Svettehøna

Hei!

Dette er akkurat som å høre min historie - eksakt!! Sånn har jeg hatt det siden jeg var i tenårene, og i dag er jeg over 30....... Tørr og fin når jeg var hjemme eller i andre "trygge" omgivelser - ellers våt!!! Måtte alltid være sååå bevisst på hva jeg hadde på av klær så det ikke skulle synes..... I dag er jeg faktisk blitt bedre - ikke helt bra, men bedre! :o)

Det første du bør prøve er å gå på Apoteket og kjøpe Cosmica roll-on (antiperspirant). Les innholdsfortegnelsen bakpå og forsikre deg om at det står Aliminiumsklorid der (eller aliminiumsklorhydrat eller noe sånt). Deoer med aluminiumsklorid virker mye bedre på svetteutsondring enn vanlige deodoranter!!!! Den bruker jeg nå, og er som sagt blitt bedre!!

Ellers - hvis dette ikke hjelper, kan du også på apotek kjøpe en annen type roll-on - Aluminiumsklorid i sprit! Denne skal påføres HELT tørre og rene armhuler om kvelden før du legger deg, og skal vaskes av i duysjen neste morgen. Den første uken gjentar du påføringen annen hver dag, og vasker av neste morgen. Fra og med uke nr. 2 kan du redusere påføringen til hver 3. dag. Da kan du dusje, bade etc. uten å ta på noe under armene etterpå. Du skal altså IKKE bruke annen deodorant mens du holder på med dette!!!! Det virker litt rart med en gang, men tar du på deg noe, mister du virkningen!!!! Og den kommer - garantert!!!! Ikke en dråpe!!!! Men - for noen kan det svi ganske kraftig!! Og det er veldig viktig at huden din er helt, helt tørr før du påfører middelet!! Du vil kjenne det jobber, prikker og kanskje svir litt når du legger deg. I mitt tilfelle måtte jeg gi opp etter en uke, da jeg har veldig ømfintlig hud og fikk skikkelige sår under armene!!! Og det er ikke godt!! Kan jeg love deg!! Men siden du er gutt skulle man tro det ville gå lerttere siden du ikke barberer deg under armene - dette irriterer jo huden i tillegg til middelet som skal påføres. Men skulle du bli sår, er det bare å avbryte! Det som er det vbiktige er at det virkelig fungerer!!!! Du vil ikke tro det!! Bare spør på apoteket, ofte står det ikke fremme, men er bak disken. De kan også forklare deg litt mer!!!

Ellers finnes det også muligheter for operasjon, der man går inn i armhulen og kutter over nervetråden som styrer svetting i armhule og ansikt!! Men dette må du i s¨åfall ta opp med legen din!!

Legen kunne forøvrig ikke hjelpe med andre midler enn det jeg fikk tak i på apoteket - bare så du vet det!!!

Ønsker deg LYKKE TIL!!! Vet akkruat hvordan du har det - og det er forferdelig ille å skulle gå sånn!!! Prøv det jeg har foreslått - håper det går bra med deg!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er akkurat som å høre min historie - eksakt!! Sånn har jeg hatt det siden jeg var i tenårene, og i dag er jeg over 30....... Tørr og fin når jeg var hjemme eller i andre "trygge" omgivelser - ellers våt!!! Måtte alltid være sååå bevisst på hva jeg hadde på av klær så det ikke skulle synes..... I dag er jeg faktisk blitt bedre - ikke helt bra, men bedre! :o)

Det første du bør prøve er å gå på Apoteket og kjøpe Cosmica roll-on (antiperspirant). Les innholdsfortegnelsen bakpå og forsikre deg om at det står Aliminiumsklorid der (eller aliminiumsklorhydrat eller noe sånt). Deoer med aluminiumsklorid virker mye bedre på svetteutsondring enn vanlige deodoranter!!!! Den bruker jeg nå, og er som sagt blitt bedre!!

Ellers - hvis dette ikke hjelper, kan du også på apotek kjøpe en annen type roll-on - Aluminiumsklorid i sprit! Denne skal påføres HELT tørre og rene armhuler om kvelden før du legger deg, og skal vaskes av i duysjen neste morgen. Den første uken gjentar du påføringen annen hver dag, og vasker av neste morgen. Fra og med uke nr. 2 kan du redusere påføringen til hver 3. dag. Da kan du dusje, bade etc. uten å ta på noe under armene etterpå. Du skal altså IKKE bruke annen deodorant mens du holder på med dette!!!! Det virker litt rart med en gang, men tar du på deg noe, mister du virkningen!!!! Og den kommer - garantert!!!! Ikke en dråpe!!!! Men - for noen kan det svi ganske kraftig!! Og det er veldig viktig at huden din er helt, helt tørr før du påfører middelet!! Du vil kjenne det jobber, prikker og kanskje svir litt når du legger deg. I mitt tilfelle måtte jeg gi opp etter en uke, da jeg har veldig ømfintlig hud og fikk skikkelige sår under armene!!! Og det er ikke godt!! Kan jeg love deg!! Men siden du er gutt skulle man tro det ville gå lerttere siden du ikke barberer deg under armene - dette irriterer jo huden i tillegg til middelet som skal påføres. Men skulle du bli sår, er det bare å avbryte! Det som er det vbiktige er at det virkelig fungerer!!!! Du vil ikke tro det!! Bare spør på apoteket, ofte står det ikke fremme, men er bak disken. De kan også forklare deg litt mer!!!

Ellers finnes det også muligheter for operasjon, der man går inn i armhulen og kutter over nervetråden som styrer svetting i armhule og ansikt!! Men dette må du i s¨åfall ta opp med legen din!!

Legen kunne forøvrig ikke hjelpe med andre midler enn det jeg fikk tak i på apoteket - bare så du vet det!!!

Ønsker deg LYKKE TIL!!! Vet akkruat hvordan du har det - og det er forferdelig ille å skulle gå sånn!!! Prøv det jeg har foreslått - håper det går bra med deg!!

Klem

er det den der yerka deoen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svettehøna

er det den der yerka deoen??

Nei! Det er ikke Yerka! Men den kan minne om den i bruksmåte! Yerka funka ikke på meg - men ren aliminiumsklorid gjorde!!! To forskjellige midler :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentepå18år

Har det på samme måte jeg også. Og jeg bruker ikke annet enn aluminiumsklorid. Det er riktig at det svir veldig, spesielt i begynnelsen. Men etterhvert går det over. Men er veldig viktig at du er helt tørr i armhulen. Koster forresten rundt 80-90 kroner på apotek.

Den fungerer iallefall sånn passe..

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er akkurat som å høre min historie - eksakt!! Sånn har jeg hatt det siden jeg var i tenårene, og i dag er jeg over 30....... Tørr og fin når jeg var hjemme eller i andre "trygge" omgivelser - ellers våt!!! Måtte alltid være sååå bevisst på hva jeg hadde på av klær så det ikke skulle synes..... I dag er jeg faktisk blitt bedre - ikke helt bra, men bedre! :o)

Det første du bør prøve er å gå på Apoteket og kjøpe Cosmica roll-on (antiperspirant). Les innholdsfortegnelsen bakpå og forsikre deg om at det står Aliminiumsklorid der (eller aliminiumsklorhydrat eller noe sånt). Deoer med aluminiumsklorid virker mye bedre på svetteutsondring enn vanlige deodoranter!!!! Den bruker jeg nå, og er som sagt blitt bedre!!

Ellers - hvis dette ikke hjelper, kan du også på apotek kjøpe en annen type roll-on - Aluminiumsklorid i sprit! Denne skal påføres HELT tørre og rene armhuler om kvelden før du legger deg, og skal vaskes av i duysjen neste morgen. Den første uken gjentar du påføringen annen hver dag, og vasker av neste morgen. Fra og med uke nr. 2 kan du redusere påføringen til hver 3. dag. Da kan du dusje, bade etc. uten å ta på noe under armene etterpå. Du skal altså IKKE bruke annen deodorant mens du holder på med dette!!!! Det virker litt rart med en gang, men tar du på deg noe, mister du virkningen!!!! Og den kommer - garantert!!!! Ikke en dråpe!!!! Men - for noen kan det svi ganske kraftig!! Og det er veldig viktig at huden din er helt, helt tørr før du påfører middelet!! Du vil kjenne det jobber, prikker og kanskje svir litt når du legger deg. I mitt tilfelle måtte jeg gi opp etter en uke, da jeg har veldig ømfintlig hud og fikk skikkelige sår under armene!!! Og det er ikke godt!! Kan jeg love deg!! Men siden du er gutt skulle man tro det ville gå lerttere siden du ikke barberer deg under armene - dette irriterer jo huden i tillegg til middelet som skal påføres. Men skulle du bli sår, er det bare å avbryte! Det som er det vbiktige er at det virkelig fungerer!!!! Du vil ikke tro det!! Bare spør på apoteket, ofte står det ikke fremme, men er bak disken. De kan også forklare deg litt mer!!!

Ellers finnes det også muligheter for operasjon, der man går inn i armhulen og kutter over nervetråden som styrer svetting i armhule og ansikt!! Men dette må du i s¨åfall ta opp med legen din!!

Legen kunne forøvrig ikke hjelpe med andre midler enn det jeg fikk tak i på apoteket - bare så du vet det!!!

Ønsker deg LYKKE TIL!!! Vet akkruat hvordan du har det - og det er forferdelig ille å skulle gå sånn!!! Prøv det jeg har foreslått - håper det går bra med deg!!

Klem

heisann! vil bare takke dere for rådene deres. Jeg stakk til apoteket og kjøpte sånn Aluminiumsklorid i sprit.. Brukt det to ganger nå... og må virkelig si at resultatet er jo helt utrolig! takk skal dere ha.

men på "pakka" står det at en skal bruke det 1-2 ganger i uka. blir det ikke litt mye med 3/4 den første uka da? og 2-3 ellers?

bare lurer...

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Svettehøna

heisann! vil bare takke dere for rådene deres. Jeg stakk til apoteket og kjøpte sånn Aluminiumsklorid i sprit.. Brukt det to ganger nå... og må virkelig si at resultatet er jo helt utrolig! takk skal dere ha.

men på "pakka" står det at en skal bruke det 1-2 ganger i uka. blir det ikke litt mye med 3/4 den første uka da? og 2-3 ellers?

bare lurer...

=)

Hei!

Så fint at det virket, da!!

Når det gjelder hvor ofte man skal påføre dette, står det på flasken 1-2 ganger i uka, som du sier. Men i et gratisblad fra apoteket anbefalte farmasøyten å bruke det litt oftere den føste uken for å få prosessen raskt i gang. Men jeg vil tro du bør satse på 2 ganger pr. uke - for 1 gang kan nok bli lite.... I allefall ble det det for min del! Luktet plutselig ikke så godt..he,he... Men dette finner du jo ut av selv!!

Lykke til videre - fint at du har det litt bedre! :o)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så fint at det virket, da!!

Når det gjelder hvor ofte man skal påføre dette, står det på flasken 1-2 ganger i uka, som du sier. Men i et gratisblad fra apoteket anbefalte farmasøyten å bruke det litt oftere den føste uken for å få prosessen raskt i gang. Men jeg vil tro du bør satse på 2 ganger pr. uke - for 1 gang kan nok bli lite.... I allefall ble det det for min del! Luktet plutselig ikke så godt..he,he... Men dette finner du jo ut av selv!!

Lykke til videre - fint at du har det litt bedre! :o)

Klem

takk for svaret.. da vet jeg det=) flotters. men ting til. kan jeg ikke bruke noen form for deodorant mens jeg bruker middelet? eller er det bare etter jeg har dusjet/badet?

takk igjen.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svettehøna

takk for svaret.. da vet jeg det=) flotters. men ting til. kan jeg ikke bruke noen form for deodorant mens jeg bruker middelet? eller er det bare etter jeg har dusjet/badet?

takk igjen.

klem

Hei igjen!

Du skal ikke bruke deodorant i det hele tatt mens du bruker dette midlet!! Hvis du smører deg om kvelden- la oss si mandag - dusjer og vasker det av neste dag og så tar på deg deodorant på onsdag - JA - da brytes virkningen av middelet helt! Og tilbake til svettinga you go! Altså - ingen deo i det hele tatt - middelet er nå din form for deo! Skjønner? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...