Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Jeg har i ca. 5 mnd. nå vært plaget av tidvis svimmelhetsanfall. Disse kom i begynnelsen av perioden når som helst på dagen, men nå som oftest når jeg skal legge meg. De er korte og intense føler at jeg like ved å svime av. Følgende andre symptomer: trett, sliten, svettetokter, går stadig og liksom biter tennene sammen, overfølsom på brå lyder. Like før jeg begynte å få disse symptomene begynte jeg i en jobb med ganske høyt psykisk press. Jeg har vært hos legen, tatt prøver uten diagnose. Vet snart ikke min arme råd, jeg har i perioder dødsangst og er redd for å sovne.

Jeg er 34 år, relativt god form, ikke overvektig...

Jeg er svært bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64838-svimmelhetsanfall/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar vedr. svimmelhetsanfall.

Jeg ville gjerne hatt flere opplysninger før jeg gir deg et svar. Det er forskjellige former for svimmelhet og "nær-besvimelse", og årsakene kan ha sammenheng med såvel psykiske reaksjoner som forandringer i puls og blodtrykk. Spesielt er det avgjørende under hvilke omstendigheter du får dine plager : om det er i oppreist stilling, om det er relasjon til måltider, kropps-stillingsskifte, alkohol, om du bruker medikamenter, generell fysisk tilstand, etc.

De hyppigste episoder med nærbesvimelse er forårsaket av fall i blodtrykk og/eller puls. Slike reaksjoner er følger av normale, naturlige reflekser, som hos enkelte av oss skyter over mål. Noen ganger vil disse reaksjonene kunne forsterkes av psykisk tilstand, f.eks. slik du faktisk beskriver deg selv for tiden.

Det er forskjellige tester som eventuelt kan avdekke at slike reflekser er utløsende årsak til dine plager. Det første er selvsagt en klinisk vurdering og en skikkelig undersøkelse, bl.a. også omfattende endel blodprøver. Dernest hører et vanlig EKG med. For at man skal kunne få en idè om det har noe med din hjerterytme å gjøre, kan man gjøre en registrering av din hjertevirksomhet over et helt døgn (såkalt Holter-registrering), som ved hjelp av en båndspiller tar opp ditt EKG et helt døgn. Forutsetningen for at denne skal ha noen verdi er at du får dine symptomer mens du går med spilleren. Endelig kan man gjøre en såkalt tilt-test (vippetest), der man kan provosere endel av de refleksene jeg nevnte tidligere.

Imidlertid skal man være klar over at ganske mange slike reaksjoner er av psykisk karakter, men det er nok vanskelig å slå seg til ro med det før andre årsaker er ekskludert. Det er ingen grunn til at du lager deg et stort kompleks av angstforstillinger p.g.a. dine symptomer, men det kan koste deg endel innsats å klare å bearbeide dette og komme klar av angsten. Ta dette opp med din lege. Husk at endel tester tatt uten at du samtidig har symptomer ikke trenger å ha noen verdi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64838-svimmelhetsanfall/#findComment-300161
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...