Gå til innhold

Kinamat-oppskrifter?


Gjest Nullemor

Anbefalte innlegg

Gjest Nullemor

Vi elsker kinamat *nam*, og jeg har eksprimentert endel hjemme og fått det ganske bra til. Men klarer ikke sausen helt..Er liksom noe som mangler. Er det noen som kan hjelpe meg med noen forskjellige oppskrifter på denne gode maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nullemor

De bruker mye soysauce, ingefær (frisk!), chili, østerssaus og maisenna. Kan det være noe av dette?

Takk for svar! Fant ikke noen av de rettene jeg liker så godt under linken din, Simfa, men jeg får lete videre.

Østerssaus-hvor får jeg kjøpt det? har du noen gode oppskrifter med disse ingrediensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fant ikke noen av de rettene jeg liker så godt under linken din, Simfa, men jeg får lete videre.

Østerssaus-hvor får jeg kjøpt det? har du noen gode oppskrifter med disse ingrediensene?

Østerssaus får du i en velutstyrt dagligvareforretning eller i en asiatisk innvandrerbutikk. Smaker helt fantastisk sammen med wok med sjømat (f.eks fritert blekksprut eller kreps), men fungerer også sammen med kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fant ikke noen av de rettene jeg liker så godt under linken din, Simfa, men jeg får lete videre.

Østerssaus-hvor får jeg kjøpt det? har du noen gode oppskrifter med disse ingrediensene?

Du får kjøpt alle ingrediensene i innvandrerbutikk, frisk ingefær og østerssaus pleier de å ha på velassorterte butikker.

Ta et søk i f,eks google på "chinese food", gjerne +ginger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken saus tenker du på? Sursøt er en vanlig variant. Du kan lage sursøt saus selv, eller kjøpe den ferdig.

Det finnes utallige sauser som du kan lage. Spørs bare hva du er ute etter. Selv lagde jeg sitronsaus til en Kantonesisk sitronkyllingrett i går - den smakte :o)

Når det gjelder "ferdige sauser" får du kjøpt bl.a. hoisinsaus, østersaus, soyasaus i ulike varianter - lys og mørk soyasaus, japansk soyasaus (mindre salt og søtere enn den vanlige soyasausen), samt kecap manis (søt soyasaus som brukes i indonesisk matlaging) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nullemor

Hvilken saus tenker du på? Sursøt er en vanlig variant. Du kan lage sursøt saus selv, eller kjøpe den ferdig.

Det finnes utallige sauser som du kan lage. Spørs bare hva du er ute etter. Selv lagde jeg sitronsaus til en Kantonesisk sitronkyllingrett i går - den smakte :o)

Når det gjelder "ferdige sauser" får du kjøpt bl.a. hoisinsaus, østersaus, soyasaus i ulike varianter - lys og mørk soyasaus, japansk soyasaus (mindre salt og søtere enn den vanlige soyasausen), samt kecap manis (søt soyasaus som brukes i indonesisk matlaging) osv.

Hei igjen dere!

Jeg har idag kjøpt østerssaus. Men det jeg egentlig er ute etter, er saus à la shop suey (er det ikke slik det skrives?)

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere!

Jeg har idag kjøpt østerssaus. Men det jeg egentlig er ute etter, er saus à la shop suey (er det ikke slik det skrives?)

Noen som vet??

Chop suey. Finner dessverre ikke noen oppskrift på den retten i mine bøker.

Fant noe som ligner - "Oksekjøtt med paprika og østersaus". Inneholder biff, soyasaus, peanøttolje, ingefær, five spice-pulver, paprika (rød og grønn), selleristilker, babymais, østersaus og vårløk.

Kan dette være noe å prøve? Gadd ikke å skrive oppskriften, hvis ikke :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nullemor

Chop suey. Finner dessverre ikke noen oppskrift på den retten i mine bøker.

Fant noe som ligner - "Oksekjøtt med paprika og østersaus". Inneholder biff, soyasaus, peanøttolje, ingefær, five spice-pulver, paprika (rød og grønn), selleristilker, babymais, østersaus og vårløk.

Kan dette være noe å prøve? Gadd ikke å skrive oppskriften, hvis ikke :o)

Ja takk, vil gjerne ha oppskriften! Høres ut som noe lignende av det jeg spiser mest på kina-restaurant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, vil gjerne ha oppskriften! Høres ut som noe lignende av det jeg spiser mest på kina-restaurant:)

"Oksekjøtt med paprika og østersaus"

500 g rundbiff

1 ss soyasaus

1 eggehvite, lettpisket

1 ss maisenna

1/4 ts nykvernet, sort pepper

2 ss peanøttolje

1 ss frisk ingefær, revet (NB! Ikke bruk tørket - forskjellig smak)

1/4 ts five spice-pulver

1 liten grønn paprika, skåret i små ruter

1 liten rød paprika, skåret i små ruter

2 selleristilker, finsnittede

425 g hele, hermetiske babymais, avrent

2 ss østersaus

2 vårløk, skåret på skrå

1. Skjær fett og sener av kjøttet. Skjær det på tvers av fibrene i lange, tynne strimler. Rør sammen soyasaus, eggehvite, maisenna og pepper. Ha i kjøttet og bland godt.

2. Varm 1 ss olje i en wok eller tykkbunnet kjele og vri den lett for å dekke bunn og sider. Rørestek ingefær, five spice-pulver, paprika, selleri og mais på sterk varme i 2 minutter eller til det begynner å bli mykt. Ta det opp av woken og hold det varmt.

3. Varm resten av oljen i woken. Stek kjøttet raskt i små porsjoner på sterk varme til det er brunet, men ikke gjennomstekt.

4. Legg alt kjøttet i woken sammen med grønnsakene og tilsett østersausen. Rørestek på sterk varme til kjøttet er stekt og sausen er varm. Server straks med vårløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nullemor

"Oksekjøtt med paprika og østersaus"

500 g rundbiff

1 ss soyasaus

1 eggehvite, lettpisket

1 ss maisenna

1/4 ts nykvernet, sort pepper

2 ss peanøttolje

1 ss frisk ingefær, revet (NB! Ikke bruk tørket - forskjellig smak)

1/4 ts five spice-pulver

1 liten grønn paprika, skåret i små ruter

1 liten rød paprika, skåret i små ruter

2 selleristilker, finsnittede

425 g hele, hermetiske babymais, avrent

2 ss østersaus

2 vårløk, skåret på skrå

1. Skjær fett og sener av kjøttet. Skjær det på tvers av fibrene i lange, tynne strimler. Rør sammen soyasaus, eggehvite, maisenna og pepper. Ha i kjøttet og bland godt.

2. Varm 1 ss olje i en wok eller tykkbunnet kjele og vri den lett for å dekke bunn og sider. Rørestek ingefær, five spice-pulver, paprika, selleri og mais på sterk varme i 2 minutter eller til det begynner å bli mykt. Ta det opp av woken og hold det varmt.

3. Varm resten av oljen i woken. Stek kjøttet raskt i små porsjoner på sterk varme til det er brunet, men ikke gjennomstekt.

4. Legg alt kjøttet i woken sammen med grønnsakene og tilsett østersausen. Rørestek på sterk varme til kjøttet er stekt og sausen er varm. Server straks med vårløk.

Hjertlig! Denne skal jeg prøve iløpet av helga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig! Denne skal jeg prøve iløpet av helga:)

Advarsel: Jeg har ikke prøvd den selv ;o)

Hvis du gidder å gi meg en tilbakemelding (inne på meldinger) om resultatet, så kommer jeg også til å lage den - selvfølgelig kun hvis den smakte.

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...