Gå til innhold

vanlig å kjefte og være hardhendt??


Gjest hjelpepleierwannabe

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpepleierwannabe

Jeg jobber som vikar ved et aldershjem. Jeg er ikke utdannet hjelpepleier selv, men har planer om å utdanne meg innen faget.

De jeg har jobbet sammen med har alltid vært snille og hyggelige mot pasientene. (vi er ofte to stykker som jobber sammen med pasientene)

Men i går jobbet jeg sammen med ei som var helt motsatt. Eller det vil si, hun var veldig snill, koselig og hyggelig mot de pasientene som er friske nok til å være oppe, og som er klare i hodet. Men jeg ble skikkelig rystet over måten hun behandlet de mest pleietrengte, de som må vaskes i sengen, og de som ikke klarer å uttrykke seg ordentelig verbalt.

Hun kjeftet, bannet, og var veldig hardhendt mot disse gamle menneskene. Hun reiv og sleit i de, og de ropte ut i smerter. Jeg sa til henne at pasienten hadde det vondt, men hun bare blåste det vekk og sa at slikt må de tåle. Jeg spurte henne også om det var nødvendig å kjefte og banne slik over hodene på disse menneskene. Hun svarte at slikt skjønner dem ikke uansett, så det gjorde ingenting.

Jeg er sterkt uenig i måten hun behandler disse menneskene. Jeg spurte en annen hjelpepleier om de andre vet om hvordan hun behandler noen pasienter, og denne hjelpepleieren sa at det visste de alle sammen, og at det var vanlig at noen pleiere behanlder pasientene slik.(???) Kan det være mulig da?? Kan noen være så snill å avkrefte dette? Det kan da ikke være vanlig at man skal behandle gamle og syke mennesker på en sånn simpel måte?

Jeg har ikke jobbet så veldig lenge ved dette aldershjemmet, men jeg har allerde rukket å bli glad i mange av de gamle som er pasienter der, også de som er mest pleietrengende. Når jeg steller de, så snakker jeg med dem og viser dem omsorg. Jeg er nesten sikker på at de setter pris på å bli behandlet med respekt, og at de merker det hvis pleieren er sint og brutal.