Gå til innhold

vanlig å kjefte og være hardhendt??


Gjest hjelpepleierwannabe

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpepleierwannabe

Jeg jobber som vikar ved et aldershjem. Jeg er ikke utdannet hjelpepleier selv, men har planer om å utdanne meg innen faget.

De jeg har jobbet sammen med har alltid vært snille og hyggelige mot pasientene. (vi er ofte to stykker som jobber sammen med pasientene)

Men i går jobbet jeg sammen med ei som var helt motsatt. Eller det vil si, hun var veldig snill, koselig og hyggelig mot de pasientene som er friske nok til å være oppe, og som er klare i hodet. Men jeg ble skikkelig rystet over måten hun behandlet de mest pleietrengte, de som må vaskes i sengen, og de som ikke klarer å uttrykke seg ordentelig verbalt.

Hun kjeftet, bannet, og var veldig hardhendt mot disse gamle menneskene. Hun reiv og sleit i de, og de ropte ut i smerter. Jeg sa til henne at pasienten hadde det vondt, men hun bare blåste det vekk og sa at slikt må de tåle. Jeg spurte henne også om det var nødvendig å kjefte og banne slik over hodene på disse menneskene. Hun svarte at slikt skjønner dem ikke uansett, så det gjorde ingenting.

Jeg er sterkt uenig i måten hun behandler disse menneskene. Jeg spurte en annen hjelpepleier om de andre vet om hvordan hun behandler noen pasienter, og denne hjelpepleieren sa at det visste de alle sammen, og at det var vanlig at noen pleiere behanlder pasientene slik.(???) Kan det være mulig da?? Kan noen være så snill å avkrefte dette? Det kan da ikke være vanlig at man skal behandle gamle og syke mennesker på en sånn simpel måte?

Jeg har ikke jobbet så veldig lenge ved dette aldershjemmet, men jeg har allerde rukket å bli glad i mange av de gamle som er pasienter der, også de som er mest pleietrengende. Når jeg steller de, så snakker jeg med dem og viser dem omsorg. Jeg er nesten sikker på at de setter pris på å bli behandlet med respekt, og at de merker det hvis pleieren er sint og brutal.

Jeg synes det er helt horribelt at sånne aggresive hjelpepleiere får lov til å beholde jobben sin. Gamle mennesker bør bli behandlet med respekt den siste tiden de har igjen å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Simfa

Er det mulig???

Håper da for guds skyld at jeg ikke havner i kloa på ei sånn ei når jeg blir gammel:-O

Hvis du ser at dette gjentar seg og du syns det ser mer ut som "fysisk vold" syns jeg du skal si ifra til ledelsen eller overpleieren.Alle mennesker har rett til å bli behandlet likt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjelpepleierwannabe

Du må selvsagt melde fra til ledelsen om dette!!

Dette mennesket har jobbet ved aldershjemmet i veldig mange år, og alle vet hvordan hun behanlder enkelte av pasienter. Men hun er visst uansett godt likt blandt de andre ansatte og blandt de pasientene hun behandler ok.

Men jeg har faktisk ligget og tenkt på dette i hele natt, og ja, jeg skal ta det opp med min sjef. Det får ikke hjelpe at andre har gjort det før meg. Jeg synes det er helt utrolig at hun får lov til å arbeide der, og har gjort det i så mange år, når hun behandler noen pasienter med null respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gi beskjed

Jeg håper virkelig du tar kontakt med overordnet eller kommunelegen og gir beskjed om det du har opplevd.

Pasientene selv kan jo ikke gjøre det, og de som oppfører seg slik gjør det kanskje ikke sammen med overordnede.

Så det er din plikt å gi beskjed, selv om det kan bli litt ubehagelig for deg. Det er ikke du som må være der hvert minutt resten av ditt liv, det er pasientene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mennesket har jobbet ved aldershjemmet i veldig mange år, og alle vet hvordan hun behanlder enkelte av pasienter. Men hun er visst uansett godt likt blandt de andre ansatte og blandt de pasientene hun behandler ok.

Men jeg har faktisk ligget og tenkt på dette i hele natt, og ja, jeg skal ta det opp med min sjef. Det får ikke hjelpe at andre har gjort det før meg. Jeg synes det er helt utrolig at hun får lov til å arbeide der, og har gjort det i så mange år, når hun behandler noen pasienter med null respekt.

Om det ikke hjelper, så har du iallefall prøvd. Og det hjelper vel for din egen samvittighets skyld. Jeg syns du skal si ifra både om hva du observerte rent objektiv sett, men også hva du personlig syns om slik oppførsel. Var det noe du reagerte på er det både din rett og plikt til å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hjelpepleierwannabe

Jeg håper virkelig du tar kontakt med overordnet eller kommunelegen og gir beskjed om det du har opplevd.

Pasientene selv kan jo ikke gjøre det, og de som oppfører seg slik gjør det kanskje ikke sammen med overordnede.

Så det er din plikt å gi beskjed, selv om det kan bli litt ubehagelig for deg. Det er ikke du som må være der hvert minutt resten av ditt liv, det er pasientene.

Ja, jeg skal melde fra. Men jeg reagerte på det en annen hjelpepleier sa til meg, at det er vanlig at noen hjelpepleiere faktisk er brutale og agressive, og det hørtes ut som om alle andre på huset visste om dette. Jeg kan bare ikke forstå at slike brutale mennesker kan brukes i pleie av gamle mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er tøff går du til avdelingslederen med dette -slikt skal ikke forkomme.

Jeg har vært hjelpeleier i mange år og har tidligere jobbet på somatisk sykehjem , og jeg har aldri hørt om pleiere som er sånn.

Alle skal behandles med respekt uansett hvordan de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...